Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Semmibe vette a sztrájkolókat az Autoliv: egyoldalúan bevezette saját béremelését

Frissítés, 17.09: A délelőtt 11 órás találkozón a sopronkövesdi Autoliv nem engedett a sztrájkolóknak. Marsitsné Horváth Marianna, helyi Vasas alapszervezeti titkár arról számolt be, a cég bejelentette, egyoldalúan fenntartják a már megajánlott, márciustól érvényes 13 százalékos bérajánlatukat. A szakszervezet és a munkáltató között így nem született megállapodás, de az alapszervezeti Vasas-titkár szerint újabb sztrájkra már nem kerül majd sor ezek után, mivel a cég 13 százalékos ajánlata „így is előnyösebb” mint az Autoliv eredeti ajánlata.

Bábel Balázs, a Vasas Szakszervezeti Szövetség nemzetközi kapcsolatokért felelős munkatársa az ügyhöz hozzátette, ez jogilag azt jelenti, hogy nincs megállapodás,

az egyoldalú béremelés után a szakszervezetnek nincs békekötelme, ezért az évben „elvileg bármikor újrakezdhetik a sztrájkot is.”

A szakszervezeti szövetség munkatársa hozzátette, természetesen a helyi, Autoliv-alapszervezet döntését mint mindig, tiszteletben tartják, hiszen helyben, a gyárban tudják a legjobban megítélni, érdemes-e folytatni a sztrájkot, amíg pedig a sztrájk folyt, a szakszervezet anyagilag támogatta a kiesett munkaidővel elmaradt pénzt a dolgozóknak.

Kiemelte, a soprönkövesdiek „így is nagyon sokat értek el”. Ugyan a cég eredeti bérajánlata Bábel szerint „nem nyilvános” és nem oszthatják meg nyilvánosan, annyit elmondott, hogy a 13 százalék „jóval inkább közelíti” azt, amit a Vasas kért.

Korábban úgy tűnt a sopronkövesdi gyár újabb sztrájkja után, csütörtök délelőttre végül tárgyalásra hívja a szakszervezet képviselőit az Autoliv, erről derült ki végül, hogy csupán egyoldalú tájékoztatót tartottak meg. A szakszervezet reggel még arról beszélt, békés rendezés a céljuk. A sztrájkhoz számos dolgozó is csatlakozott, akik eddig nem voltak tagjai a szakszervezetnek, köztük vendégmunkások is, a Vasas pedig 40 taggal növekedett is az akció után.

Korábban írtuk:

Újabb 24 órás sztrájkot tartott a Vasas Szakszervezeti Szövetség a sopronkövesdi Autolivnél április 17-én. A munkabeszüntetésbe, amelynek célja a cég 13 százalékos béremelésénél magasabb összegű bérrendezés elérése volt, a nappali és éjszakai műszakok is bekapcsolódtak.

Ahogyan az a Vasas szerdai közleményében is szerepelt, a biztonsági öveket Sopronkövesden összeszerelő Autoliv legutoljára a figyelmeztető sztrájk időszakában tett bérajánlatot, amelynek azonban a szakszervezeti szövetség szerint „sem a mértékét, sem az eljárását nem tudták elfogadni a dolgozók”. Így került sor a figyelmeztető sztrájk utáni további akciókra is.

A Vasas szerint az eddigi hozzáállás azt jelzi, hogy az Autoliv „semmibe veszi” saját alkalmazottait.

Marsitsné Horváth Marianna a Mércének elmondta, a nappali műszakokban nagyjából 50 százalékra, míg az éjszakai műszakban 70 százalékra tehető a munkabeszüntetésben résztvevők aránya a gyáron belül. Újdonság, hogy az Autolivnél dolgozó magyarországi és ukrajnai dolgozókon felül most még a fülöp-szigeteki kölcsönzött dolgozók közül is hét ember a sztrájkolókkal tartott az éjszakai műszakban. Többen is csatlakoztak volna közülük, de Marsitsné szerint a nappali műszakban őket a menedzserek visszaküldték a gyártósorra, mondván „nem sztrájkolhatnak”.

Az ukrajnai és magyarországi munkások közül a sztrájk alatt pedig egyenesen 40 ember lépett be a helyi alapszervezetbe.

Történt mindez annak ellenére, hogy mint azt március 21. után írtuk, a munkaerő-kölcsönzősöket az Autoliv helyi menedzsmentje kényszerítette a sztrájk alatti munkafelvételre, erre azonban most ezek a vendégmunkások már nem voltak hajlandóak. Marsitsné elmondta, az őket közvetlenül foglalkoztató munkaerő-kölcsönző cég szerint ők senkit sem kényszerítettek arra, hogy dolgozni menjenek sztrájk alatt, mindezt az Autoliv helyi, magyar menedzsmentje kényszerítette ki a legutóbbi alkalommal és számos esetben most is.

Horváth Marianna azt is elmondta, a sztrájkoló Vasas-tagokat a sztrájk során a szakszervezet támogatta: a 24 órás sztrájk alatt a kieső órabéreket kifizették.

Emiatt a titkár szerint volt kisebb „morgolódás” azok között, akik nem tagok, de „a tagdíjakból csak a tagok segítségét” lehetett legálisan megoldani. Ez a magyarázata a nappali műszakok 50 százalékos részvételének is.

Úgy tűnik viszont, hogy a sztrájk akár célt is érhet, hiszen az Autoliv igazgatója, amely a sztrájkok márciusi kezdete óta nem igazán akart leülni tárgyalni, április 18-án, a legújabb 24 órás sztrájkot követően, délelőtt 11 órára már tárgyalásra hívta a Vasas helyi vezetőit.

A szakszervezet elárulta még, a napokban megkeresték az Autoliv európai vezetését is levélben, miután a helyi vezetés hetekig nem állt szóba velük, de „egy betű választ” nem kaptak.

„A dolgozók úgy érzik, nem is emberek, hanem csak célszámok.”

Azt is hozzátette, „hogy a dolgozók nagyon elkeseredettek, még ha a sztrájkban részt vevők nagyon eltökéltek is, de elvárták volna, hogy az igazgató legalább egyetlen alkalommal kiálljon eléjük, néha látják, hogy futkos valaki ott a termelésben. Ezelőtt minden igazgatónk legalább egy bértárgyalás után kiállt, a jelenlegi igazgató ezt nem tette meg”.

Az Autoliv sopronkövesdi gyárában a dolgozóknak jelenleg nincsen kollektív szerződése, bár céljuk elérni, hogy legyen. Ennek hatálya azonban csupán a cégnél rendes szerződéssel dolgozókra terjedne ki, mivel a munkaerőkölcsönző cég főként filippínó alkalmazottjai hivatalosan nem a cég munkatársai, így rájuk egy esetleges jövőbeni kollektív szerződés sem terjedne ki. Ennek ellenére számos filippínó munkás csatlakozott volna a sztrájkhoz, ha ezt engedik nekik, hét fő az éjszakai műszak alatt pedig mindezt meg is tette.

A vendégmunkások jogai és helyzete a 21. században a szakszervezetek legfőbb kihívásai közé tartozik. Mint azt korábban megírtuk, a görögországi székhelyű Teleperformance call centeres cég kapcsán, egyre több a példa arra, hogy a külföldről érkezett fizikai vagy szellemi munkára alkalmazott vendégmunkások alapvetően csak egy céghez, egy meghatározott időtartamra kapnak munkavállalásra feljogosító vízumot is. Így a teljes létezésük a munkáltatótól függ, miközben sokszor alapvető nyelvismeretük sincsen, kiszolgáltatottságuk miatt pedig nincs alkalmuk bérhelyzetükön vagy életkörülményeiken javítani.

A szakszervezetek pedig kifejezetten erősödni tudnának, ha megtalálnák a módját, hogy közülük minél többet ugyancsak bevonjanak a szervezkedésbe.

A sopronkövesdi Autoliv Vasas-alapszervezete például a kollektív szerződés hiányában, átmenetileg a jelenlegi sztrájknál az alapvető viszonyok rendezésével is beérné, így január 1-ig visszamenőlegesen továbbra is követelik:

  • az operátori és DLS állományban (sorfelelős, anyagmozgató, stb.) foglalkoztatottak részére 15%-os bérfejlesztést,
  • az indirekt fizikai állományban (raktár, műszerész, meo) foglalkoztatottak részére 12%-os bérfejlesztését,
  • az étkezési hozzájárulás összegének emelését a saját munkavállalók részére 15 000 forint összegben,
  • évi 160 000 forintos üdülési jutalmat úgy, hogy a juttatás feltételei azonosak maradnak a 2023-as évivel.

Marsitsné Horváth Marianna szerint a sztrájkolók, és általában az autolives dolgozók is „fáradtak”, de remélik, a szerdai munkabeszüntetés végre hoz valamilyen eredményt.

A stockholmi székhelyű Autoliv a cég honlapján elérhető információk szerint a világ legnagyobb gépjármű-utasvédelmi berendezéseket – biztonsági öveket, légzsákokat, kormánykereket, radar-, képfeldolgozó- és egyéb biztonsági rendszereket – gyártó cégcsoportja. A vállalatcsoport 27 országban 64 000 főt foglalkoztat. A cégcsoport magyar tagja, a sopronkövesdi székhelyű Autoliv Kft. Európa legnagyobb biztonsági öveket gyártó üzeme. Az 1990-es alapítás után a termelés 1991-ben indult el Sopronban, majd 1993-ban Sopronkövesden kezdődött meg az új üzem építése, ahol 1995-ben megindult a termelés több mint száz alkalmazottal. Az ezt követő években jelentősen bővült az üzem területben, kapacitásban és foglalkoztatotti létszámban egyaránt. A vállalatnál jelenleg az elérhető cégadatok alapján körülbelül 1 600 fő dolgozik. Az Autoliv Kft. 2023-as adózás előtti bevétele 65 és fél millió euróra, azaz nagyjából 23 és fél milliárd forintra rúgott.

A céget kerestük kérdéseinkkel. Amennyiben válaszolnak, cikkünket frissítjük.

Címlapkép: Összeszerelő csarnok az Autoliv Ipari és Kereskedelmi Kft. sopronkövesdi üzemében, 2015. február 23-án. Fotó: Krizsán Csaba / MTI