abroncscsere
A téligumi-kötelezettség április 15-én járt le. Utána nyári gumit kell felszerelni (kivéve ha négy évszakos abroncsot használ).
A Felső-Ausztriai Munkaügyi Kamara fogyasztóvédői 42 gumikereskedőt kérdeztek meg, hogy ez mennyibe kerül. Ez akár 146 százalékos árkülönbséget is eredményezett. Az egyszerű csere és a kiegyensúlyozás (centrírozás) már 40 eurótól elérhető.
A Kronen Zeitung cikke. Képernyőfotó.
Az árakat a 215/55R17 gumiabroncs méretűre gyűjtötték össze. A fogyasztóvédők a téli szezonig tartó kiegyensúlyozási, mosási és tárolási szolgáltatások egyedi, illetve csomagárára kérdezték.
A Munkakamara kifogásolja, hogy a fogyasztók számára a sokféle tényező miatt nehéz az árak összehasonlítása. A méret és/vagy a méretek, valamint az, hogy a kerekek acél vagy alumínium felnire vannak-e szerelve, szerepet játszanak. Kerékmosás sem minden cégnél lehetséges. A gumiabroncs tárolását sem kínálják mindenhol.
A teljes csomag ára – felrakás, kiegyensúlyozás, mosás és tárolás a téli szezonig – 78 és 150,70 euró között mozog (alumínium felnikre). Csak a csere és a centirozás költsége 40 és 98,40 euró között van.
A négy kerék cseréjének legolcsóbb árát kiegyensúlyozással együtt a Reifen Hieke kínálja 40 euróért. A legdrágább, 98,40 eurós ajánlathoz képest 58,40 eurós, azaz 146 százalékos árkülönbség van.
A „minden kerék cseréje és centirozása (alumínium keréktárcsákon), valamint a téli gumik mosása és tárolása” csomag a legolcsóbb 78 euróért a KFZ Reitbauer-től. A legdrágább szolgáltatónál ugyanez a szolgáltatás 150,70 euróba, azaz 93 százalékkal többe kerül.
Tanácsok a fogyasztóvédőktől
Érdemes előre érdeklődni az árról és arról, hogy mit tartalmaz: acél vagy alumínium felnik, milyen gumiméret, felrakás, kiegyensúlyozás, mosás, tárolás. A csomagárak olcsóbbak – de nem feltétlenül szükséges minden szolgáltatásra. Az időben történő időpont egyeztetés várakozási időt takarít meg.
Mellesleg: nem jó ötlet továbbra is téli gumival közlekedni. Melegben hosszabb a fékútjuk, mint a nyári gumiké. Minél melegebb, annál hosszabb. Pénzügyi szempontból vonzó lehet a régi téli gumik „lejáratása”, de baleset esetén biztosan rosszabbul jár.