Közel is van, nagy is, de nem lesz világvége.

A Tejútrendszer eddig ismert legnagyobb tömegű, csillag eredetű fekete lyukát fedezték fel az Európai Déli Obszervatórium (ESO) kutatói.

A Gaia BH3-nak elnevezett fekete lyuk tömege mintegy 33-szorosa a Nap tömegének, miközben a Tejútrendszerben eddig felfedezett fekete lyukak átlagosan csak 10-szer akkora tömegűek

– az eddigi legnagyobb, csillag eredetű fekete lyuk a galaxisunkban a Cygnus X-1 volt, amelynek tömege 21-szerese volt a Napénak.

A fekete lyuk olyan erős gravitációs erejű objektum, amelyből még a fény sem tud kiszabadulni. A fekete lyukak egy része akkor keletkezik, amikor egy óriási csillag, amelyek tömege a Napénak a többszöröse, létezése végén szupernóvaként felrobban, és nagy tömegű csillagmaradványa összeroppan.

Az ESO csillagászai úgy fedezték fel, hogy felfigyeltek társcsillagának „imbolygó” mozgására, és rájöttek, hogy azt a fekete lyuk közelsége okozta. A párizsi obszervatórium csillagásza, Pasquale Panuzzo a felfedezés jelentőségét hangsúlyozva arról írt, hogy

„ilyen csak egyszer adatik meg egy tudós életében. Senki sem számított arra, hogy a közelben ilyen nagy tömegű fekete lyukat fedezhetünk fel, amely eddig észrevétlen maradt”

– az ominózus fekete lyuk csillagászati szempontból igen közel, mindössze 2000 fényévnyire van a Földtől.

(Forrás: ESO, MTI, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Így néz ki egy születő csillag a születő bolygóival együtt

A Földtől mintegy 450 fényévre javában zajlik az élet, a jó öreg Hubble pedig nem marad le róla.

Felvételen a mesterséges objektum, ami elrepült a Hold előtt

Mostanra már az is kiderült, hogy micsoda ez a furcsa formájú objektum.

Ekkora kárt tud okozni egy alig 900 grammos űrszemét, ha becsapódik egy házba

Átütötte a tetőt, a mennyezetet, és lyukat ütött a padlóba. Durva.

Támogatott és ajánlott tartalmaink