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
auto
2024. 05. 08. szerda

Tavaszi frissítés: hamarosan érkezik a Tesla újabb nagy szoftvercsomagja

elektromos autó
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

A Tesla autói folyamatosan, pár hetente kapnak frissítéseket, de évente néhányszor – például tradicionálisan karácsonykor – egy-egy nagyobb lélegzetvételű újítás érkezik.

Most tavasszal is jön egy nagy csomag.

Nem mindenkinek minden

Az autógyártó járművei közül még a legrégebbi, 2012-es Model S-ek is kapnak a mai napig ilyen-olyan frissítéseket, de jellemző, hogy a régebbi modellek egyre kevesebb és kevesebb fejlett szolgáltatással gazdagodnak. Sok mindent el lehet érni a szoftveroptimalizációval, de csodák azért nincsenek, egy 2012-es fedélzeti számítógép hamar eléri a határait 2024-ben, sokszor pedig akár a konkrét hardver is hiányozhat a kocsiból egy-egy új funkcióhoz.

A mostani tavaszi frissítés ebből a szempontból viszont vízválasztó lesz, mert a legnagyobb darabszámban eladott Model 3 és Model Y típusoknál válik ketté az út.

A tavaszi szoftvercsomag vizuális megújulását, a v12-es felhasználói felületet ugyanis már csak az AMD Ryzen processzorral szerelt kocsik kapják majd meg, a régebbi Intel Atom hardver nincs támogatva.

Ez praktikusan azt jelentheti, hogy a 2022 eleje utáni Model 3 és Model Y, valamint a 2021-es megjelenésű Palladium kódnéven ismert Model S és X privilégiuma lesz az új dizájn.

A v12 számos újítást hoz az ezt fogadni képes autóknak.

Álló helyzetben mostantól a térkép helyett az autó képe tölti ki a képernyőt, így könnyebb elérni a csomagtartók nyitógombjait, és kicsit látványosabb is a háttér az utcatérkép helyett. Ebben az üzemmódban a térkép a jobb felső sarokba csúszik, de persze, ha elindulunk, megkapja újra a fő helyet.

Az FSD csomagot használók számára, a programban résztvevő országokban mostantól az autó körüli világ vizualizációja is látványosabb lesz, és ehhez választhatunk teljes képernyős üzemmódot is. Csak tippelünk, de ezek a változások általában később megérkeznek az európai Autopilot csomaghoz is.

Átdolgozásra kerültek a médiavezérlő gombjai is, hogy azokat egyszerűbb legyen egy mozgó autóban működtetni – bár a sofőr valószínűleg még mindig inkább a kormánygombokat és a hangvezérlést használja majd erre.

A navigációs rész kapott egy kis külön ablakot, amely azt mutatja, hol tartunk most az út egészét tekintve.

Automata váltó

A 2021-es Palladium frissítésnél mutatta be a Tesla az Auto Shift (Beta) szolgáltatást, amikor a Model S és X a parkolóból elindulva eldönti maga, hogy előre, vagy hátramenetbe kell-e kapcsolni az autót.

Ez most tovább okosodik, több szituációban használható lesz, de érdekes, hogy az előzetes beharangozó nem említi a legújabb Model 3-at, ami szintén rendelkezik Auto Shift funkcióval. Ha ez nem figyelmetlenség volt, akkor lehet a Highlandre később jön majd a funkciók bővítése.

A legújabb, 2021 óta gyártott Model S és X generáció egyébként erősebb regeneratív fékezést is kap magasabb sebességeknél, ami növelheti majd a hatótávot, ha az autópályán sokat kell lassítgatni.

Részben ezek a változatok, részben pedig az új Model 3 lehetnek érintettek abban az újításban is, hogy a hátsó képernyőn mostantól az utasok a szórakoztató funkciók mellett a navigációs részleteket, a kocsi útvonalát, a pontos időt és a külső hőmérsékletet is látják majd.

Szintén ez a három modell kapja meg azt a frissítést is, amely egy eddig hiányzó kényelmi funkciót hoz a Teslákba: mostantól kéz nélkül is ki lehet majd nyitni a hátsó csomagtartót.

A leírás szerint ehhez nem kell a lábunkat a kocsi alatt lóbálni, annyi csak a feltétel, hogy nálunk legyen a kocsi kulcsaként használt mobiltelefon és álljunk meg egy rövid időre a hátsó csomagtartó előtt. Kíváncsiak leszünk majd mennyire üzembiztos a megoldás, lesznek-e nem kívánt nyitások. Érdekes, hogy a régebbi autók, illetve a Model Y ebből kimarad, pedig nem tudunk róla, hogy külön szenzort használnának ehhez, valószínűleg a tolatókamera és a mesterséges intelligencia dolgozik együtt, tehát nem hardveres limitációnak tűnik.

FRISSÍTÉS: úgy tűnik mégis van hardveres limitáció, mégpedig az autó és a telefon UWB (ultra szélessávú) antennája. Ez a drágább Androidos telefonok, illetve az újabb iPhone-ok kiváltsága, a kocsi oldaláról pedig a 2021-ben frissített Model S/X és az új Model 3 rendelkezik a frissebb technikával. Ez teszi lehetővé, hogy az autó nagy pontossággal meghatározza a telefon (telefonkulcs) helyzetét. A funkcióhoz ezért is kell egyelőre iOS, mert a Tesla Androidos applikációja csak később frissül majd. Köszi a tippet TeslaMasternek.

Mindenki kap valamit

Nincsenek viszont korlátok azokon a frissítéseken, amelyek a médialejátszót érintik.

Az előre telepített applikációk között megjelenik most az Amazon hangoskönyv szolgáltatása az Audible, de okosodik a Spotify is, amely mostantól a lejátszásra váró zeneszámaink listáját is szinkronizálja majd minden eszköz és az autónk között.

Szintén nem a hardvertől, hanem inkább az országtól függ a Senty Mode, azaz az Őrszem újdonsága is. Mostantól, ha riaszt a rendszer, a mobiltelefonunkra nem csak üzenetet, de rövid videórészletet is küld majd a biztonsági funkció. Ehhez, ha jól fejtettük vissza a szálakat, a 4.32-es verziójú telefonos app is kell majd, ami, mint mindig, valószínűleg pár nappal vagy héttel előbb jelenik meg majd iOS-re, mint Androidra.

Hivatalos: jövő héten érkezik a Tesla karácsonyi ajándéka

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.