Az állami szektor kommunikációjára felkent csoport trükkös árazási gyakorlata még Polt Péternek is feltűnt, a legfőbb ügyész nyomozást indított az üggyel kapcsolatban.
Magyar Péter nemrég arról beszélt, hogy a Rogán-féle propagandagyár fő beszállítójának túlárazását tapasztalta évekkel ezelőtt, a Diákhitel Központ vezetőjeként, míg a Szabad Európa dokumentumok alapján mutatta be az állami szektor kommunikációjára felkent csoport trükkös árazási gyakorlatát - írta a 24.hu. A főszereplő, Balásy Gyula cégcsoportja ugyanakkor a még több milliárd kilapátolása érdekében a tavalyi inflációnak megfelelő áremelésre kapott engedélyt Rogán Antaléktól a Nemzeti Kommunikációs Hivatallal kötött szerződésének megfelelően.
Idén már a tavalyi inflációval magasabb áron szembesülhetünk az ilyen plakátkampányokkal Fotó: RTL
Balásy Gyula cégcsoportja, élén a New Land Media és a Lounge Design Kft.-vel és a rendezvényszervező Lounge Event Kft.-vel, 2018 óta lényegében egyeduralkodó az állami reklám- és rendezvényszervezési költéseket tekintve. A cégcsoportja márciusban körlevélben értesítette az állami kommunikációs beszerzésekben érintett cégeket és szervezeteket, hogy 17,6 százalékkal megemeli a szolgáltatásai árát.
A Lounge Group arra hivatkozott, hogy a kormányzati keretmegállapodás lehetőséget nyújt számára az inflációnak megfelelő áremelésekre. A központosított rendszerben a teljes állami spektrum kommunikációját ellátó cégcsoport szerint „a KSH által közzétett, az előző évhez viszonyított fogyasztói árindex (infláció) növekedés mértéke, valamint a nyomdai termékek, reklámajándékok és marketing és dekorációs eszközök esetében a forint-euró árfolyam” változását figyelembe véve kérheti Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál (NKOH) a keretszerződéses díjtételek módosítását. Rogánék pedig éppen erre hivatkozva elfogadták az áremelési kérelmet.
A tavalyi inflációnak megfelelő áremelés valamennyi a Lounge szolgáltatásait igénybe vevő állami szervezetet érinti, és várhatóan jelentős növekedést okoz majd a költségvetésből finanszírozott kommunikációs kiadásokban is.
Óriási pénzekről van szó, a G7 összesítése szerint 2015 és 2023 között összesen 1360 milliárd forint értékben kötöttek az állami szektorban ilyen megállapodásokat kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokra. Gondoljuk, senkit nem lep meg, hogy a csillagászati összeg túlnyomó része már Balásyéknál kötött ki.
Az egész piacot tekintve is nyomasztóak az arányok: 2022-ben a mintegy 570 milliárd forintos kommunikációs költésből 310 milliárd forint volt a „Rogán-művek” által leszerződött tétel. A Balásy-cégek profitja 2022-ben elérte a 26 milliárd forintot, 2014 és 2023 között összességében 67 milliárd forint adózott eredményt érték el, ami kétszámjegyű, 11 százalékos profitrátának felel meg.
A 17,6 százalékos drágítás megegyezik a statisztikai hivatal által 2023-ban mért éves átlagos fogyasztói áremelkedéssel, a Balásy-féle cégcsoport tehát lényegében az előző évi inflációra visszatekintő áremelésre kapott lehetőséget. Ugyanolyan megítélés alá esett ezek szerint a propagandabiznisz, mint a lakossági bankolás vagy a távközlési szolgáltatások.
Polt Péter nyomozást kezdeményezett a Balásy-féle cégcsoport árazási módszerei nyomán. hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények miatt.
A nyomozásról szóló hír után a Lounge Group közleményt adott ki, amelyben többek között azt állították, hogy hozzájuk sem a Diákhitel Központ egykori vezetőjétől, sem más kollégájától nem érkezett kifogás az elvégzett munkákkal kapcsolatban, és azt is közölték, hogy szerintük „a jóváhagyott és így alkalmazott árak/díjak megfelelnek a piacon alkalmazottaknak, amelyet a közbeszerzési eljárás is megerősített”.
3 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Új hozzászólás