Az Európai Bizottság által a napokban megindítandó kötelezettségszegési eljárás egyáltalán nem váratlan dolog, sőt gyakorlatilag ez következik az általunk megírt elmúlt hónapokbeli folyamatokból. A dolgok jelenlegi állása szerint az ügy még hosszú ideig jogi szembenállást fog okozni a német kormány és a Bizottság, illetve potenciálisan az Európai Bíróság között. Az ügy gyökere pedig az, hogy minél tovább marad hatályban a német "semlegességi díjnak" nevezett sarc, annál több pénzt tud beszedni a német gázhálózat üzemeltető (THE) a hálózatot exportra használó szereplőktől, amivel a 2022-es irdatlan gázbeszerzési költségek minél nagyobb részét be tudja foltozni.
A várhatóan elinduló kötelezettségszegési eljárást direktben nem erősítette meg a Bizottság szóvivője, mindössze azt hangsúlyozta a hírügynökségnek, hogy
Továbbra is kapcsolatban állunk a német hatóságokkal ebben az ügyben, többek között politikai szinten is... nem bocsátkozunk találgatásokba a jogsértési eljárás esetleges megindításáról.
A német gazdasági és klímavédelmi minisztérium szóvivője szerint a díj nem diszkriminatív, és más uniós országok is profitáltak abból, hogy Németország gyorsan feltöltötte hatalmas gáztárolóit. "Ez az intézkedés döntően hozzájárult az európai ellátás biztonságához és az árak stabilizálásához" - állt a szóvivő nyilatkozatában, amit a hírügynökségnek küldött emailben.
Az eljárás elindítása azután jöhet, hogy az európai szakmai szervezetek, illetve az európai szabályozó hatóságok szövetsége (ACER) is bírálták a német tároló semlegességi díjnak nevezett exportdíjat, mert az torzítja a közös uniós gázpiacot, és sértheti a jogszabályokat is. Az Európai Bizottság is vizsgálta a helyzetet, és az uniós biztos is felemelte a szavát a minap ellene, mert növeli a régiós országok nyugati irányú gázbeszerzési költségét, és így nehezíti a fő stratégiai cél, az orosz gázról leválást éppen akkor, amikor 2024 végén egyébként is lejár az orosz-ukrán tranzitszerződés és kérdéses a folytatás. Ezután a minap több ország - köztük Cseh Köztársaság, Ausztria, Szlovákia és Magyarország - is arra sürgette a Bizottságot, hogy avatkozzon be. Az ACER szerint ezek a díjak magasabb gázárakhoz vezettek bizonyos államokban és nem alkalmazhatók határkereskedelemben.
A fenti kritikák ellenére, amint megírtuk, a német szabályozó hatóság a minap úgy döntött, hogy még két évig, egészen 2027 tavaszáig, engedi a német gázexport díj alkalmazását. A díjat azoknak kell megfizetniük, akik a német gázhálózatot exportra használják (a fizikai határkeresztező, vagy a virtuális interkonnektor pontokat igénybe veszik). A 2022 őszén először bevezetett díjat azóta több lépcsőben emelték, legutóbb idén januártól 1,45-ről 1,86 euró/megawattórára, tehát a holland TTF-en ma éppen 31,3 euró körül megvehető határidős gáznak már tekintélyes, 6% körüli, részét teszi ki pluszban egy ilyen díj az egyéb szállítási díjakon felül. A díjat félévente változtathatja a THE. Tavaly ősszel a nagy vihart kavart, majd visszavont, bolgár gáztranzit díj 10 euró volt MWh-nként, ettől tehát jóval kisebb a német sarc.
A német hatósági lépés azért fontos az egész kelet-közép-európai régiónak, főleg a 2024 végén lejáró orosz-ukrán tranzitszerződés körüli nagyfokú bizonytalanság mellett, mert ha Németországon keresztül igyekeznének a gázpiaci diverzifikálást elérni, például belga, holland, francia, vagy német LNG-terminálokon keresztül, akkor bizony ezt a sarcot is be kell még pluszban kalkulálniuk.
ÍGY A MÉG akár 3 ÉVIG LÉTEZŐ, BIZONYTALAN ÁRSZINTŰ, NÉMET DÍJ RONTJA A NYUGAT-EURÓPAI BESZERZÉSI FORRÁSÚ NEM-OROSZ (LNG-ALAPÚ) GÁZOK KÖLTSÉGOLDALI VERSENYKÉPESSÉGÉT, ÉS INKÁBB AZ OLCSÓBB VEZETÉKES OROSZ GÁZ FELÉ ORIENTÁLHATJA ŐKET (VISSZA), MIKÖZBEN KIMONDOTT UNIÓS STRATÉGIAI CÉL A TELJES LEVÁLÁS 2027-IG AZ OROSZ GÁZRÓL.
Részben ezért is mondta egy minapi interjúban Lantos Csaba energiaügyi miniszter, hogy jelenleg az orosz vezetékes alapú orosz földgáznál nincs olcsóbb alternatíva, amit leszállítanak a magyarországi határig.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Getty Images