Gyűlölködéssel lettek menők a magyar fiatalok kedvenc influenszerei – A „2okos”-jelenség veszélyei

2024. ápr 17. 15:53
Megosztás Küldés Messengeren Küldés e-mailben
2okos / Fotó: YouTube

Megdöbbentő rajongás a 2okos duó körül, erősen befolyásolhatja a káros marketing a fiatalokat / Fotó: YouTube

Napjaink igen meghatározó szereplői az influenszerek, a "tartalomgyártók", akik különböző közösségi felületeken osztják meg életük történeseit, vagy éppen azt, amit képviselnek. Csakhogy nem mindegy, hogy mit és az sem, hogy milyen marketing fogásokkal bombázzák elsősorban a fiatalokat, a "2okos"- jelenségről kérdeztük a szakembert.

Lapunkban is megjelent a hétvége egyik felkapott eseménye, mikor a 2okos névre hallgató duó, KDS és Ice – hivatalos nevükön Kelemen Dávid és Tálas Máté élő adásban közvetítették, ahogy emberrablás áldozatai lettek - pár nappal később bejelentették, hogy az egészet marketing fogásnak szánták megjelenő merch termékeik reklámozásaként.

A hétvégén litált pólóval várták a Balázs Kick cipőboltban azokat, akik szeretnének belőle. Az első 10 póló ráadásul ingyen járt a leggyorsabbaknak, szóval volt aki már szombaton letáborozott a bolt előtt, hogy biztosan kapjon belőle. Hatalmas tömeg gyűlt össze a Károly körúti üzlet előtt, egyes várakozók csak az úttesten fértek el. A Károly körutat a tömeg miatt le is kellett zárni, bár úgy tűnik nem mindkét irányban. Persze nem ez volt az egyetlen tömegrendezvény Budapesten vasárnap. Egy magyar influencer 2 millió forintot és néhány mobiltokot szórt szét az utcán összegyűlt tömegnek.

Kicsoda KDS és Ice?

Kelemen Dávid és Tálas Máté szolnoki születésű huszonévesek, akik az iskolának köszönhetik ismeretségüket. A videójátékok világa mindkettőjüket magába szippantotta, a közös időtöltés barátságot, majd tartalomgyártói pályafutásukat is megalapozta. 2023-ban a Twich platformján debütáltak, azóta is időről időre szolgáltatják az élő adásokat a nézőknek, YouTube csatornájukon megjelent videóik pedig folyamatosan több százezer megtekintést produkálnak.

Súlyos véleményt közölt a népszerű influenszer

Whisper Ton, a TikTokon már meghaladta az 1 milliós követőtábort, a YouTube felületén több száz ezren követik. A fiatalok körében neve már évek óta jól ismert, ennek ellenére meglehetősen megosztó személyiség. A fiatal tartalomgyártó egy 24 perces videót tett közzé, amiben részletesen kifejti véleményét 2okos hétvégi akciójáról. Cikkünk megjelenésekor a videón már 20 ezer like és majdnem 250 ezer megtekintés van.

Te a magyar fiatalokra hatsz

- hangsúlyozta a videóban az influenszer. "Elrettentő kultikus imádat"-ként emlegeti a két streamer körüli felhajtást, Youtube videójának leírásában azt írta:

"Ami sok az sok! 😃 Aki ismer tudja mérhetetlen távol áll a személyemtől a felesleges média dráma generálása, azonban amellett, hogy két húsz éves fiú MILLIÓKAT keres havonta a már az országban VEZETŐ nézettségű élő adásaival melyben a felnövő generációt sarkallják a gyűlöletkeltést minden formájára, nem tudok elmenni!"

Ez az alsó polcos Andrew Tate jelenség pedig számomra annyira kisebbségi komplexusos férfi energiát sugall

- hangzik el Whisper Tontól. Az influenszer nem az első, aki Andrew Tate-hez hasonlít valakit. A Tanulom Magam csatorna arca, Dóczi Attila, ismertebb nevén Attis októberben publikált egy negyedórás videót, melyben a magyar YouTube élén álló Videómánia csatorna készítőjéről, Dancsó Péterről az Andrew Tate-tel kapcsolatos tartalmaiban elhangzó állításokról fogalmaz meg kritikát.

Mit mond a szakember?

Az influenszerek a legbefolyásosabb emberekké nőtték ki magunkat, és korunkban nemtől és kortól függetlenül bárki lehet a közösségi média vezéregyénisége. Csakhogy nem mindegy, milyen minőségben állnak - elsősorban a könnyen befolyásolható - fiatal nézők elé, nem mindegy, mit képviselnek, milyen példát mutatnak. Szakembert kérdeztünk meg róla, milyen káros hatásai lehetnek a jelenségnek?

Wéber Katalin, pszichológus azt mondta, az influenszerek javarészt kortársak a követőikkel, és példaképpé válhatnak a szemükben, ezáltal meghatározzák számukra, mi a "menő" - ennél pedig nincs is fontosabb egy tinédzser életében. A túl sok inger, ami napjainkban éri őket, egyre többet követel, egyre nagyobb dózisban és erősebben.

"Csak példaként, egyre kevesebben olvasnak, az egy lassabb, nyugodtabb tevékenység és már nem köti le őket" - fogalmazott a pszichológus.

Arról kérdeztük a szakembert, hogy ez a rengeteg inger és a káros marketing hogyan hat a fiatalokra.

Ezek a hatások nem mindenkire hagynak egyformán

- kezdte Wéber Katalin, majd hozzátette, az agresszív viselkedés miatt, melyet láthatnak a közösségi média véleményvezéreitől feljogosítva érezhetik magukat hasonló megnyilvánulásokra, mely igencsak káros hatást gyakorolhat egy közösség életében is. Erre van megoldás, hiszen ha rendszeresen lehetősége nyílna a közösségeknek különböző érzékenyítő foglalkozásokra, belevonva a drámapedagógiát, az felnyithatná a szemét a bántalmazó viselkedést tanúsító fiataloknak.

Arra a kérdésre, hogy az internet huszárai miért az agresszív és bántó tartalmat találják "megfelelőnek", miért ezzel próbálnak népszerűek lenni, azt mondta nehéz megmondani, több lehetőség is van, például, hogy az ilyen viselkedéssel tudnak kitűnni a tömegből.

Nagyon úgy tűnik, hogy ingeréhes világunkban erre van igény.

BLIKK DOSSZIÉ mappa mappa

influenszer

Megosztás Küldés Messengeren Küldés e-mailben
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Blikk friss híreit a Google hírfolyamához

Neked ajánljuk

Iratkozz fel hírlevelünkre, legyél képben!
blikk tablet
Nem akarsz lemaradni?
Azonnal tudni szeretnél mindenről, ami fontos? Csatlakozz, mi mindenről értesítünk, ami tényleg számít!
Miért jó ez Neked? 1. Mert képben leszel a nap legfontosabb sztorijait illetően 2. Megkapsz mindent, hogy nagyon jól szórakozz 3. Nem maradsz le a hírekről, nem szalasztod el a lényeget

A Blikk videói között megtalálható minden ami érdekelheti olvasóinkat. Legyen szó a legnagyobb A kategóriás sztárokról, a tévés showműsorok kulisszatitkairól vagy éppen a legújabb közéleti és politikai hírekről. A Blikk TV stúdiójában egymásnak adják a kilincset a legismertebb és legszórakoztatóbb vendégek és politikusok akik tabuk nélkül válaszolnak műsorvezetőink kérdéseire. Műsoraink a Blikk.hu-n és a Blikk TV YouTube-csatornáján tekinthetők meg.

stream influenszer emberrablás rekord káros Twitch Whisperton

Játssz és nyerj!