Budapest Automotive Summit 2024

Autó2024. ápr. 17.Hancsics György

Az autós ökoszisztémát képviselő és bemutató mély szakmai tartalmú, professzionális rendezvény volt.

A rendezvényt Fábián Gergely  a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára nyitotta meg.

Az államtitkár kitért az elektromos autók térnyerésére, amely Kínában 2022-ben már 30 százalékos penetrációt mutatott. Mint mondta, az Európai Unió a 21 százalékos és az USA a 8 százalékos értékesítésével a kommunikációs oldalon is jeleskedik.

Fábián Gergely - illeszkedve a nemrég bemutatott Versenyképességi Stratégiához – kiemelte: hazánk stratégiai célja a beszállítók versenyképességének növelése, az elektromobilitás ösztönzése, fókuszban a mesterséges intelligencia használatával. 

Fábián Gergely, az NGM államtitkára Fotó: MTI, Lakatos Péter

Az első alkalommal megrendezett Budapest Automotive Summit elnevezésű rendezvényen az államtitkár elmondta, a globális elektromosautó eladások korábbi években tapasztalt dinamikus növekedése a tavalyi év végére lelassult és ez 2024 első két hónapjában is folytatódott.

A német elektromosautó támogatási program decemberi kivezetésével jelentősen visszaesett a kereslet, amit a gyártók árcsökkenéssel igyekeztek mérsékelni - tette hozzá.

Megjegyezte, hogy jelentős bizonytalanságot szült az az uniós szabályozás, hogy 2035-tól már nem lehet az európai piacokon belső égésű motorral felszerelt új autókat értékesíteni.

A statisztikák szerint 2023-ban globálisan 14 millió elektromos személyautót adtak el, amelynek 58 százalékát Kínában értékesítették. Kínában az eladott autók már közel 30 százaléka elektromos, ez az arány Európában 21, az Amerikai Egyesült Államokban pedig csak 8 százalékot tesz ki.

Hangsúlyozta: fontos, hogy a járműiparban most zajló, a szektor történetének egyik legnagyobb transzformációs folyamata, a lehető leggördülékenyebben valósuljon meg.

Az európai elektromos járműgyártás fellendítése érdekében uniós szintű támogatási programokra van szükség, amely versenyelőnyt biztosíthat az európai gyártók számára, mivel az Egyesült Államok és Kína jelentős forrásokat fordít támogatásra - mondta. Megjegyezte ugyanakkor, hogy az állami támogatások nélkül is versenyképesek a kínai autógyártók az európai piacokon.

Az államtitkár szerint a magyar elektromosautó támogatási programok - mind a keresletet, mind az infrastruktúra fejlesztését célzók - mutatják, hogy ezek segíthetik az elektromobilitás felfutását.

Beszélt arról, hogy a júliusban kezdődő féléves uniós magyar elnökség egyik célja, hogy az európai szintű támogatási programhoz szövetségeseket szerezzenek.

Bacsa György, a MOL Csoport Stratégiai Tevékenységekért és Üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója, a szokásosan érdekfeszítő előadásában rámutatott, hogy a zöld átállás sikere az innovatív technológiákon múlik, valamint előadásban kitért a szabályozó és a piaci szereplők közötti kooperáció szükségességére. 

Bacsa György, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója beszédet mond a Budapest Automotive Summit konferencián a MOL Campuson 2024. április 11-én. MTI/Lakatos Péter

A rendezvényen a piac legjobb szakemberei mutatták be a kihívásokat, a trendeket és a saját pozíciójukat.

A „piac vagy szabályozás” kerekasztalban Pesti Tímea, a LeasePlan Hungaria vezérigazgatója, Dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem docense, Rajnai Tamás, a Pappas Autó igazgatója, Ormosy Gábor, az Autó Wallis vezérigazgatója és Weintgartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnöke a piac mozgása mögötti indikátorok valódi súlyozását kereste, amely kiterjed a vevői igényekre és a politika, a szabályozó piacalakító tevékenységére.

Pesti Tímea  kiemelte: az elektromos kisteher-gépjárművek maradványértékes finanszírozási konstrukciója egy, a forgási sebességet lassító tényező, és az újraértékesítés ebben az esetben gyakran nehézkes, figyelembe véve ezen gépjárművek hatótávolságát és töltési sebességét. 

A „Ki lesz az új falkavezér?” címmel megrendezett kerekasztal-beszélgetés résztvevője volt: 

  • Petrányi Zoltán – Petrányi Autó Kft., vezérigazgató
  • Papp Zoltán- Porsche Hungária, Volksvagen márkaigazgató
  • Mátrabérci Sándor – Walli Motor Pest és Duna. ügyvezető igazgató
  • Rónai-Horst László – Mercarius Flottakezelő Kft. , ügyvezető igazgató
  • Rózsa Tamás – Top Tier Consultants, ügyvezető igazgató
  • Schiller Márk  - Schiller Autó Család Zrt.  - stratégiai és marketing igazgató

Zs. Nagy István az éles, kreatív, emberileg is kiváló szakember, a Merkatil Bank ügyvezető igazgatója és Magyar Lízingszövetség elnöke a saját, finanszírozási szempontból aktuális statisztikákat, piaci trendeket és összefüggéseket osztott meg velünk.