szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ellenzéki képviselők a meghívott szakértőkkel informális ülést tartottak, amit több, a probléma által érintett városból érkezett civil hallgatott meg.

Határozatképtelenné vált az országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának április 16-i ülése, miután a kormánypárti képviselők kivonultak róla, mielőtt az akkugyárak ügye szóba kerülhetett volna – derül ki az Átlátszó cikkéből.

A bizottság elnöke, az LMP-s Keresztes László Lóránt arról beszélt a portálnak, hogy korábban több ígéretet is kaptak az Energiaügyi Minisztériumtól csak úgy, mint a Külügyminisztériumtól, hogy képviselőik részt vesznek majd az akkuipar problémáiról rendezett bizottsági vitán, az ülés szervezése hónapokon át tartott, majd az utolsó pillanatban a minisztériumok mégis jelezték, hogy nem kívánnak részt venni a vitán. Ennek ellenére az ülést megtartották, amiről a kormánypárti politikusok azonnal kivonultak, amint szóba került az akkugyárak ügye.

Anett a soron még dolgozott, Niki a mosdóban már hányt – jegyzőkönyvek tanúskodnak a súlyos akkugyári balesetekről

Mérgezések sora, áramütés, ismeretlen gázok, kigyulladt gyártósor – ez csak néhány példa azon balesetek közül, amik az utóbbi években történtek a magyarországi akkumulátorgyárakban. Kikértük a kormányhivataloktól az akkugyárakat érintő határozatokat, ezek alapján tártuk fel, mik történtek az elmúlt három évben a Távol-Keletről idetelepült gyárakban.

Az eseményre a minisztériumok képviselői mellett meghívást kapott Dr. Győrffy Dóra közgazdász professzor, Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország regionális vegyianyag-szakértője, Bodnár Zsuzsa, a civil szervezeteket tömörítő Akkumulátor Károsult Települések Igazáért Szövetség (AKÁRTEIS) képviselője, valamint Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője – írja a portál. Kaderják, a minisztériumi tisztviselőkhöz hasonlóan el sem jött, így így a megjelent szakértők és civilek csak egy informális ülés keretében, a bizottsági ellenzéki tagjaival tudtak beszélni a témáról.

A bizottsági ülésre számos városból – köztük Debrecenből, Sóskútról, Gödről, Ácsról, Bátonyterenyéről – érkeztek civilek, akik a kormány képviselőitől vártak volna válaszokat a veszélyes anyagokat kibocsátó, rendszeresen szabályszegő üzemek működésével kapcsolatos kérdéseikre. A kormány részéről azonban ezúttal sem volt senki kíváncsi a civilek és a szakmai szervezetek véleményére – zárja írását az Átlátszó.

1500 milliárd forintnyi beruházás, balhék és balesetek – ez volt a magyar akkuipar 2023-ban

Rengeteg ígéret, amelyeket helyben egyre durvább ellenérzések fogadnak – így foglalható össze, hogy mi történt a magyarországi akkumulátoriparban idén. Hatalmas gyárak érkeznek, de egyelőre nem tisztázott, ki fog ezekben dolgozni, sem az, hogy ki fogja feldolgozni a hulladékukat.