szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még februárban tesztelte az amerikai Venus Aerospace a saját fejlesztésű hajtóművét, amit a cég által fejlesztett repülőgép kaphat majd meg.

Az amerikai Venus Aerospace azt tűzte ki célul, hogy a hangsebesség kilencszeresére gyorsítaná a saját fejlesztésű repülőgépét, ami így 60 perc leforgása alatt a világ bármely pontját el tudná érni. A vállalat tavaly sikeresen tesztelte az erre a célra kifejlesztett hajtóművét, most pedig úgy tűnik, sikerült a következő szintet is megugrani.

Minap közölték, hogy még február 24-én tesztelték egy drónnal a hajtóművet. A 2,4 méter hosszú szerkezetet egy repülőgép vitte fel 3657 méteres magasságig, majd miután levált róla, a hatómű 80 százalékos tolóerővel indult be. Azért csak ennyivel, mert a mérnökök nem akarták, hogy a drón átlépje a hangsebességet.

Végül 0,9 Mach-ra, 1111 km/h-ra sikerült felgyorsítani, vagyis éppen nem érte el a hangsebességet. A szerkezet összesen 16 km-t tett meg. Andrew Duggleby, a Venus Aerospace technológiai igazgatója és társalapítója szerint a teszt jól sikerült, és rengeteg adatot tudtak rögzíteni, ami megkönnyíti a következő repülést.

Venus Aerospace Inaugural Supersonic Drone Flight

Venus Aerospace’s supersonic flight test drone successfully completed its inaugural flight on Feb 24, 2024. The eight foot, 300lb drone was dropped at an altitude of 12,000 ft and accelerated to a top speed of Mach 0.9, flying for 10 miles.

Sarah Duggleby, a vállalat vezérigazgatója és társalapítója szerint a sikeres teszt komoly lépés abba az irányba, hogy később meg tudják építeni forgó detonációs rakétamotorral (rotating detonation rocket engine, RDRE) szerelt repülőgépet.

Az RDRE abban különbözik a többi hajtóműtől, hogy a tolóerőt egy szuperszonikus égési folyamat, a detonáció adja. Az üzemanyagot ebben az esetben nem elégeti a szerkezet, hanem felrobbantja egy kör alakú kamrában. A robbanás során keletkezett lökéshullám beindítja a következő robbanást, majd az azt követőt, és így tovább – egészen addig, amíg az üzemanyag el nem fogy. Az ilyen konstrukciókban a detonációk biztosítják a tolóerőt, míg maga a folyamat önfenntartó.

Hogy milyen őrületesen gyors repülést jelentene a hangsebesség kilencszeresének elérése, azt jól mutatja, hogy a híres Concorde a hangsebesség kétszeresével repült, míg a világ leggyorsabb repülőgépe, amit ember vezetett a NASA/USAF X-15-öse volt 1967-ben. Pete Knight pilóta ezzel a sugárhajtással 6,7 Mach-os, mintegy 7274 kilométeres óránkénti sebességet ért el.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.