Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nemrég még eurómilliókat fizettek a gyártók a füstölésért
Az Európai Unióban 2020 óta létezik a kvótarendszer, ami alapján az autógyártókat bírság megfizetésére kényszerítik, amennyiben nem tartják be szén-dioxid-kibocsátási kvótát. 2020-ban a legtöbb OEM fizetett is, azóta azonban részben trükközéssel, részben elektrifikálással már elkerülik a bírságot.
Az Automotive News Europe rendelkezésére bocsátott uniós adatok szerint az európai autógyártók körülbelül 510 millió euró bírságot fizettek a 2020-as szén-dioxid-kibocsátási kvóták túllépése miatt. Ez volt az első év, amikor szigorúbb korlátozások léptek életbe, és jelentős mennyiségű elektromos és hibrid járművek értékesítését írták elő.
A bírságot fizető nagy gyártók között volt a VW Csoport és a Jaguar Land Rover, de a bírságok pontos összegét nem hozták nyilvánosságra. A további gyártók, amelyek 2020-ban nem érték el céljukat: a Suzuki, a Subaru, a Bentley, a DR Motor, a Lamborghini és a McLaren, valamint a SsangYong.
A 2020-as szén-dioxid-kvóta 95 gramm/kilométer volt a régi NEDC tesztciklus, és 120 gramm/kilométer az új WLTP ciklus szerint. A kvóták súlyon alapulnak, a nehezebb autók esetében megengedett a magasabb károsanyag-kibocsátás. Azoknak az autógyártóknak, amelyek nem teljesítik a kitűzött célokat, 95 eurót kell fizetniük minden egyes regisztrált jármű után, a grammonkénti szén-dioxid többletért. A befolyt összeg az általános uniós alapba kerül.
Azóta sokkal kevesebbet fizetnek
A legtöbb tömegpiacra termelő gyártó a márkáit úgynevezett emissziós poolokba tömörítette, míg mások egyesítették erőiket olyan versenytársakkal, amelyek nagy arányban értékesítenek akkumulátoros elektromos autókat. Például 2021-ben a JLR és a Honda egyesült a Teslával.
Az összevonási stratégia, valamint a tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtású autók eladásainak növekedése segített szinte minden autógyártónak elkerülni a bírságot 2021-ben és 2022-ben is. A 2023-as adatok még nem érhetők el.
Jövő évtől szigorítás következik a kibocsátási kvóta terén, a WLTP ciklus szerint 93,6 gramm/kilométer lesz a kvóta, ez 2030-ig lesz érvényben. 2030-tól 2034-ig 49,5 gramm/kilométer lesz ez az érték, ami 55 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest. 2035-től a jelenlegi tervek szerint csak zéró emissziós új autókat helyezhetnek forgalomba az EU-ban.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!