#csakazértis

Sorban fordulnak el az ügynökmodelltől a gyártók

2024.04.17.

Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők teljesen új szerepben találják magukat. Legalábbis egy ideig, mert egyre több próbálkozás fullad kudarcba.

Már sokszor írtunk az ügynök-modell terjedéséről, de egyelőre elsősorban csak nyugat-európai példákkal tudtunk szolgálni. Az Autós Nagykoalíció iparági felmérése azonban azt mutatja, hogy egyre több Magyarországon aktív márka tervezi itt is bevezetni az ügynök-modellt. Ez alapján arra számítunk, hogy 5 év múlva a jelenlegi magyar importőrök legalább fele már forgalmaz modelleket ügynök-modell keretein belül. Ez persze lehet egyszerű teszt is, de ha sikeres lesz, átalakulhat a magyar autóértékesítés is.

Ez az ügynökségi modell a következőképpen működik:

A franchise-kereskedő többé nem az új jármű értékesítője, ehelyett az ügyfél általában  közvetlenül a gyártónál ad le rendelést, akár offline, akár online, és megnevezi az előnyben részesített szállítókereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a gyártó határozza meg, a kereskedő pedig "csak" egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.

A kereskedő már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. Ez nem a jövő, Európában sokfelé már megérkezett az ügynökségi modell.

A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.

A felelősség és a kockázat csökkenése mellett azért is vonzó lehet ez egy kereskedő számára, mert egy tisztességes, rögzített árrés az új gépjárművek értékesítésére a normál időkben, amikor bőséges új járműkínálat van, hosszú távon megnövelheti a legtöbb kereskedő újautó-osztályának nettó bevételét.

Az ügynök-modell tehát nem feltétlenül rossz dolog a kereskedő számára, sőt, akár jól is járhat vele. Ugyanakkor jelentős kockázatokat tartogat a gyártók számára is:

Az ügynöki modell használata miatt az autógyártóknak több dolgot kell kezelniük, mert az eladásig mindent ők irányítanak. Ez különösen akkor okoz problémát, amikor terjednek a lízing és részletfizetési lehetőségek, mert ezek plusz költségeket és kockázatokat jelentenek. A másik kockázat az, hogy a kereskedők vagy ügynökök elveszíthetik a vállalkozói hozzáállásukat. Míg az ügyfélhűség az autógyártónál kialakulhat, addig az ügynöki szinten könnyen elveszhet.

A legfrissebb hír, hogy a Ford - miután egy évvel ezelőtt Hollandiában elindította ügynökségi kísérleti projektjét, és azt mondta európai kereskedőinek, hogy egész Európában bevezetik az ügynökségi szolgáltatást - bejelentette, hogy mégsem áll át az ügynökségi szolgáltatásra. Ez a JLR hónap eleji bejelentését követi, miszerint a JLR elveti azon tervét, hogy az év végén mindkét márka esetében áttér az ügynökségi rendszerre az Egyesült Királyságban, és ezt a döntést 2027-ben felülvizsgálják. Ehelyett mindkét esetben azt mondták, hogy felülvizsgálják a franchise-modelljüket.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....