Tetszett a cikk?

A statisztika kísérleti lesz, vagyis nem megbízható, alapja az uniós statisztikai hivatal 2005 óta létező heti árösszesítése. A magyarországi adatok forrása a nagy kúthálózatok ár-önbevallása, amit az energiahivatal felé tesznek.

A KSH a régiós üzemanyagárak monitorozása és összehasonlíthatósága érdekében 2024. április 19-én pénteken közzéteszi új kísérleti statisztikáját – jelentette be a statisztikai hivatal. Az üzemanyagár-kísérleti statisztika alapját az Eurostat Weekly Oil Bulletin jelenti, melynek adataiból a KSH régiós átlagárat számol a 95-ös benzin és dízelüzemanyagokra vonatkozóan.

A kísérleti statisztika azt jelenti, hogy csak részben felel meg a Hivatalos Statisztikai Szolgálat Gyakorlati kódexében lefektetett elveknek. Kísérleti, kidolgozás alatt álló jellegéből fakadóan

gond lehet a statisztika minőségével, módszertanával, pontosságával és megbízhatóságával, koherenciájával és összehasonlíthatóságával.

„A gyorsaság, a hatékonyság növelése, valamint az innováció érdekében további finomhangolás várható a jövőben az üzemanyagár kísérleti statisztikában is” – ígéri közleményében a KSH.

Az uniós statisztikai hivatal hetente közzéteszi az összes tagállam átlagos üzemanyagárait euróban – ez a KSH által felhasználni tervezett Weekly Oil Bulletin. Magyarországról az adatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól (MEKH) szerzi be az Eurostat. A MEKH minden hétfőn négy olajtársaságtól és egy szupermarkettől (ez minden bizonnyal az Auchan) kap áradatokat. A vállalatok által jelentett árakat súlyozzák az adott cég által értékesített mennyiségnek megfelelően – így áll elő végül az átlagos kiskereskedelmi ár.

Vagyis végső soron a KSH az olajcégek önbevalláson alapuló átlagárából fog dolgozni, amelyhez a MEKH-en és az Eurostaton keresztül jut hozzá.

Az biztos, hogy az árösszehasonlítás elkészítésével a KSH időben nem fog sokat vesződni. Az EU minden hét szerdáján kapja meg a tagállamoktól az adatokat, az összesítést csütörtökönként teszik közzé. A KSH péntekenként fogja kiadni saját jelentését.

Nagy Mártonnak úgy kellene lejjebb parancsolnia az üzemanyagárakat, hogy valódi mozgástér nincs

Megint régiós éllovas a magyarországi benzin- és dízelár, a nemzetgazdasági miniszter így újra egyeztetni hívta a Molt és a Magyar Ásványolaj Szövetséget. De mit tehetnek valójában az árak lenyomásáért? És miért drágul az üzemanyag?

Az új statisztikát Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter rendelte meg a KSH-tól. „A KSH-t bíztuk meg, mint független objektív szervezetet, hogy alakítsa ki” az üzemanyagok árának régiós összehasonlítását lehetővé tevő módszertant – szólta el magát Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a statisztikai hivatal függetlenségével kapcsolatban a Világgazdaságnak adott interjúban.

„A KSH elhivatott a felhasználók objektív és transzparens tájékoztatása, valamint az újonnan felmerülő piaci és döntéshozói igények teljes körű, szakmai kielégítése iránt” írja a KSH.

Az új statisztika előzménye, hogy a minisztérium saját számításai szerint a magyarországi üzemanyagárak 7-9 százalékkal magasabbak, mint a régiós átlag, a miniszter ezért „behívatta” a nagy kútláncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség  – beleértve a Molt – képviselőit. A miniszter kifejezte „határozott elvárását”, hogy az ágazati szereplők tartsák be a „megállapodást”, miszerint a hazai áraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük.