Kávézót nyitnál? Vagy épp vendégházat? - formabontó képzésekkel vár a Laba és a Skvot

Bár csak a Covid előtt kevéssel indult az online tanfolyamokkal, képzésekkel foglalkozó Laba, de mára több mint 14 ezer ember tanult náluk, illetve az anyacég által később indított Skvotnál. A számtalan modern képzés között gasztro- és vendégház-menedzsment is található, és miután ez a két terület a Roadsternek is lételeme, elsősorban ezekről beszélgettünk Havasi Eszterrel és Mészáros Ferenczcel, a Skvot Magyarország, illetve a Laba Magyarország Production csapatainak vezetőivel.

Informatikai skillek? Videóvágás? Építőipar? Dramaturgia? Szinte mindenki találkozott már az online tanfolyamokkal, képzésekkel foglalkozó Laba és Skvot cégek neveivel. Nem véletlenül: nagyon modern, előremutató kurzusokat visznek, és ez alatt távolról sem csak az online jelleget értjük. Folyamatosan figyelik a piacot, visszajelzéseket gyűjtenek, rendszeresen alakítanak a képzéseken a gyorsan változó igények függvényében, ez a roppant gyakorlatias hozzáállás pedig óriási versenyelőny az állandó technikai fejlődés és a sűrűn változó gazdasági környezet időszakában.

Az Exceltől a vendégház-menedzsmentig

Mindkét cég Ukrajnából indult, elsőként a Laba 2015-ben. Magyarországra is 2020-ban érkezett meg a Laba, majd két évre rá egy social media képzéssel elindult a Skvot Hungary is. Mivel nem titkolt céljuk az, hogy megreformálják a magyar online oktatási piacot, 2023-ban még két új márkát indítottak el: a robot_dreams az IT szektor különböző területeire fejleszt képzéseket, valamint a Vocabulaba, mely a szakmai nyelvi kompetenciák fejlesztését tűzte ki céljául. A Laba Group ma már jelen van Németországban, Csehországban, Lengyelországban, Romániában és persze Ukrajnában is, igazi nemzetközi vállalattá nőtte ki magát.

Eszti (Skvot) és Feri (Laba) is a production csapatának vezetője a cégénél, mindketten 2022 őszén csatlakoztak, amikor a Labát átstrukturálták, a Skvot pedig elindult. Bár a rengeteg képzés közt klasszikus és nichebb témájú is akad bőven, valójában nem ez a fontos.

„Hosszú távban gondolkozunk, olyan képzésekben, amelyre tartósan igény mutatkozik”

– magyarázza Feri. Létszám tekintetében az Excel a legnépszerűbb, illetve a HR- és projektmenedzsment-témájú képzések. De Eszti jelzőjével élve „dübörög” a social media képzés is, hatalmas az igény a videóvágásra és az illusztrátor, grafikusi képzésre is. Sokféle kurzus van, nemcsak szakmaiak, de például cosplay dizájn vagy társasjáték-tervezés is.

Tudatosan törekszenek minél több szegmenst meghódítani, mostanában például a szintén az elmúlt évek trendjei által életre hívott témák felé kacsintgatnak: a Laba vendégház-menedzsmentet, a Skvot gasztronómiai-márkamenedzsmentet indított. Mindkét területre erősen fókuszál a Roadster is – ezért is indult el Select adatbázisunk –, és mivel mindkét képzés friss, csak még izgalmasabb volt beszélgetni egyet a kérdéskörről.

Gasztro képzés egy feketeöves profitól

Ahogy említettük, mindkét képzés nagyon új, ezzel együtt mindkettő máris sikersztorinak számít a cégcsoportnál, mert rengeteg az érdeklődő. A Gasztronómiai márkamenedzsment oktatója Jancsa Jani, aki a Bamba Marha mellett akár Player-szerzőként is ismerős lehet, a tematika pedig összefüggésben áll a magyarországi turizmus fellendülésével. A hallgatók egy projektet raknak össze a kurzus során, például ha nyitnának egy kávézót, akkor megtanulják felmérni a piacot, megnézik, hol lenne helye ezen a terepen, majd üzleti tervet, márkastratégiát, social media megjelenést állítanak össze, arculatot terveznek, mígnem a teljes folyamatot végigjárva egy kész projektterv lesz a kezükben.

Nyáron már harmadjára indul a kurzus – továbbra is Janival –, és az eddigi résztvevők visszajelzései kiválóak.

Elsősorban azokat várják ide, akik komolyan fontolgatják egy üzlet megnyitását, valamint rajtuk kívül márkastratégákat, a szektorban működő ügynökségeket, kommunikációs szakembereket, továbbá mindig célközönséget jelent a pályaválasztás előtt állók és a karrierváltók csoportja.

Jancsa Jani az eredeti szerepében

A hathetes (12 alkalmas) képzés során a projektmunka egyes lépései a házi feladatok, melyekre minden esetben ad visszajelzést az oktató.

A minőség az első

Miután a minőségből semmi esetre sem engednek, tehát ha szükséges – például nagyon sok jelentkező esetén –, létszámkorlátot vezetnek be, ahogy az történt a  Vendégház-menedzsment esetében is. Az első kurzus már betelt, most a következő, szeptemberben indulóba lehet becsekkolni. Kovács-Mihócza Orsolya sokrétű tapasztalatra tett szert utazóként, vendégház-kiadóként és bloggerként,a tanfolyamon pedig a hallgatókat vezeti végig lépésről lépésre a sikeres szálláshely-menedzsment minden fontos aspektusán.

A vendégház-kurzuson vendégoktató is van: egy szálláshelyekre szakosodott adótanácsadó, aki többek között elmondja, hogyan szerezhető meg a bűvös NTAK tanúsítvány, amelynek birtokában szálláshelyet lehet nyitni Magyarországon.

A gyakorlatiasság jegyében rengeteg adózási, üzemeltetési és karbantartási része is van a képzésnek, azaz korántsem csak egy álmot skiccelnek fel a nyitásról.

Kreatív területet is érint a kurzus: a vendégház weboldalának összerakását, grafikai elemekkel és szövegekkel együtt.

Várják teljesen kezdők, némi tapasztalattal rendelkezők és kicsit rutinosabb, de még fejlődőképes vendéglátó-palánták jelentkezését is. Van olyan modul is, ahol azzal foglalkoznak, hogy hogyan lehet egy kiscsoportos, több apartmanból álló komplexumot fenntartani, üzemeltetni, milyen sajátosságokat kell figyelembe venni ezeknél, egyáltalán hogyan lehet együttműködéseket kötni.

A két képzés remekül kiegészíti egymást, praktikus lehet egymás után mindkettőt elvégezni, még a sorrend sem feltétlenül számít, lévén nem egymásra épülő tudásról van szó. (Más képzéseket viszont tudatosan úgy terveznek, hogy később, egy kapcsolódó kurzuson bővíthessék a hallgatók a tudásukat.)

Gyakorlatba ültetni az elméletet

De melyik az a kulcsterület, ahol a legnagyobbat lendítik egy kezdő vállalkozás szekerén? Eszti a gasztro esetében a piaci know-how-t emeli ki, mert „ Jani ezt már megcsinálta”, azaz ha valaki ki is talál elméletben mindent, egészen más dolog tudni, hogyan működik mindez a gyakorlatban. Ugyanilyen fontos egyben látni a teljes projektet, ismerni a sorrendet, tudni, mi mihez kapcsolódik.

Feri ugyancsak az oktatók gyakorlati tapasztalatait emelte ki, hiszen a kurzust vezető Orsi a Szállásműhely és a Fészekműhely alapítója, a Barangoló család blog szerzője, a Lakberendezők Országos Szövetségének tagja. A tanfolyamot elvégzők komplex stratégiát kapnak a vendégház-menedzsment már taglalt elemeiből építkezve, egészen a hűséges vendégkör kiépítéséhez szükséges skillekig.

A kurzusok ára nagyon sok tényezőtől függ (időtartam, oktató személye, téma összetettsége), mindenesetre általában 150 és 300 ezer közötti összegről van szó, míg a gasztro- és a vendégház-menedzsment 200 ezer körül van, de ez is változhat, például a hallgatók számától függően.

Fontosak a piaci realitások

Ahogy a fentiekből is kiderült, alapvetően készségfejlesztő, „skillépítő”, karrier-előmozdító képzéseik vannak; a visszajelzések szerint elsősorban a piaci know-how-ra kíváncsiak a jelentkezők, arra, hogy mi van a való életben, ezért is dolgoznak elismert, gyakorlati tudással rendelkező szakemberekkel, akik helyt állnak a piaci versenyben.

Kimondott elvárás az oktatók felé, hogy osszanak meg tapasztalatokat a saját karrierjükből esettanulmány jelleggel, mert a diákok nagyon sokat profitálnak az „esettanulmány + megoldás” kombinációból. Rendkívül gyakorlatias tehát a képzés, egy-egy módszert, ismeretet akár már másnap alkalmazhatnak a hallgatók.

„Élő, mindenki számára elérhető online oktatás, ami naprakész tudást ad át, magyar nyelven, a legjobb hazai szakemberektől – ez a mi USP-nk” – foglalja össze Eszti.

Ezek után csak természetes, hogy folyamatosan frissülnek a kurzusok, vagyis nemcsak új képzések jönnek, de egy adott kurzuson is változtatnak az állandóan felmerülő új igények, szakmai sajátosságok ismeretében. A client service munkatársak rendszeres igényfelméréseket tartanak, olyan is megesett, hogy a kurzus félidejében beérkező nagy számú visszajelzés hatására már a kurzus második felét megváltoztatták.

Minden hallgatóra jut elég idő

Külön kérdés-válasz blokk is van, az előadások a Zoomon mennek, de más platformon is lehet kérdezni az oktatókat. Szükség is van erre, hiszen vannak eleve interaktívabb kurzusok, mint a dramaturg vagy az art director képzés.

Létrehoztak Discord-csatornákat is, ám ezek nemcsak a kérdéseknek biztosítanak platformot, de afféle virtuális aulaként, zsibongóként is szolgálnak.

A rövidebb, standard képzések öt-hat hetesek (10-12 alkalom), a középhosszúak maximum 20 alkalomig tartanak, míg a profession képzések jellemzően 30-35 alkalmasak. És van a robot_dreams, ahol akár 48 alkalom, fél év is lehet a képzés hossza.

Mintegy hetvenen dolgoznak jelenleg a magyar cégnél, bizonyos folyamatokat nem házon belül csinálnak, de a client service mellett van saját sales csapatuk, a tananyag és az oktatás fejlesztéséért felelős instructional designereik és production csapat is, ahol Eszti és Feri dolgozik. Előfordult olyan képzés is, ahol 150 hallgató volt – ilyenkor keresnek még oktatót, szakmai mentort, hogy mindenkire jusson idő.

A Laba és a Skvot elmúlt időszakában a portfólióépítésen volt a hangsúly, így egyelőre még nincs utókövetés a hallgatók sikerességéről, viszont a Discord-csoportokon keresztül rengeteg visszajelzés érkezik a tanfolyamok elvégzése után is. Vannak sikersztorik, de folyamatban van a profi utókövetés megszervezése, illetve a végzett hallgatók pályaívének szisztematikus feltárása is. Komoly munkának ígérkezik, elvégre a Laba Hungary 2020-as indulása óta a hallgatók száma már átlépte a 14 ezret – és ez a szám gyorsan növekszik.

(A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Skvot/Laba Production csapata.)

laba | Havasi Eszter | skvot | Mészáros Ferencz | képzés

FOLYTASD EZZEL

Kávézót nyitnál? Vagy épp vendégházat? - formabontó képzésekkel vár a Laba és a Skvot

Eladó egy különleges kabinberendezésű repülő, amin egykor kormánytagok utaztak és a királyi család

Rendeld meg a Roadster magazin 15. számát!

Nyakunkon a tavasz, és ami még jobb hír, itt a legújabb Roadster magazin is. Mit találunk benne? Találkozunk az amerikai képzőművésszel, Jim Denevannel, aki amellett, hogy land artban utazik, egy csodás rendezvényszervező céget is működtet, amely elképesztő helyeken szervez vacsorákat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Toszkánáig. Kifaggatjuk a kultikus Iditarod Trail Race kutyás szánhúzó verseny szervezőjét, a biennáléra készülő Nemes Márton festőművészt, megismerkedtünk a Friluftsliv filozófiával, Arnaud Montagard fotós révén megnézzük, milyen Amerika hátsó udvara, főzünk a 101 Bistróban, és a Totemism legújabb kollekcióját is szemügyre vesszük. ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Kávézót nyitnál? Vagy épp vendégházat? - formabontó képzésekkel vár a Laba és a Skvot
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom