6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Futureal Csoport nagy ívű ingatlanfejlesztésbe kezd az Újpesti-öbölnél.

Egyelőre nem tudjuk, hogy a kormány által erősen támogatott rákosrendezői, mini-Dubajnak is hívott óriásberuházás mikor indul el ténylegesen. Viszont addig sem leszünk új nagy építkezés nélkül, amíg az elkezdődik, csak nem azon a területen, hanem attól légvonalban pár kilométerre, a Dunánál. 

Többéves csúszással ugyanis, de elindult a Futureal Csoporthoz tartozó Cordia újabb, sok évig tartó nagy ingatlanfejlesztése, a Marina City. A helyszín a Duna Plaza mögötti folyóparti terület az Újpesti-öbölnél. A cég szerdán rúgta be hivatalosan a projekt motorját.

A Marina City egy részének látványterve a 19 emeletes lakótornyokkal
A Marina City egy részének látványterve a 19 emeletes lakótornyokkal
Fotó: Cordia

Az alapkőletételen közölték, hogy a telket sok évvel ezelőtt vette a beruházó a CIB Banktól, amelyihez visszakerült a terület az előző tulajdonostól. A mintegy 400 milliárd forint értékű beruházásban, több ütemben 2500 lakás épül, ezeket szolgáltatásokkal, köztük 100 kisebb üzlettel egészítik ki. A 45, illetve 65 méter magas épületek közötti távolság 30-50 méter lesz, ami nem jellemző a hasonló városnegyed projektekre. Az első ütem felét már eladták, az átlagárak 1,8 millió forint körül alakulnak – mondta Földi Tibor, a Cordia International igazgatóságának elnöke. 

A Marina City megvalósítása szempontjából alapvető fontosságú, hogy a fejlesztés rozsdaövezetben található, azaz érvényes rá a rozsdaövezetekre vonatkozó szabályozási terv, így az itt épülő lakásokra alkalmazható a kedvezményes, 5 százalékos áfakulcs, amelynek az összegét a vásárlók vissza is igényelhetik.

A területen valóban teljes autómentesség valósul meg, hiszen nem csak a garázs területét, hanem a kiszolgáló funkciókat ellátó járművek útvonalát is a felszín alá viszik le. A beruházás részeként a Cordia egy különleges árvízvédelmi rendszert is kialakít a területen, amelyet a környezetbe illeszkedő magaspart kiépítésével, tájépítészeti elemek alkalmazásával hoz létre – ennek kivitelezése már el is kezdődött. A Marina City területén egy óvoda, valamint a városnegyed lakói és dolgozói által látogatható Klubház is felépül. Utóbbi a főváros legnagyobb, közösségi funkciókat ellátó ilyen létesítménye lesz, amelyben fitness-, illetve wellnessközpontot, coworking-irodahelyiséget, valamint közösségi konyhát is kialakítanak, a gyerekeket pedig beltéri játszósarok várja majd. 

A XIII. kerületnek ez a része nem idegen a cég számára, már felhúzott ott három nagy méretű társasházat, de azok nem alkottak olyan egységes koncepciót, mint amilyen a Marina City. A mostani beruházás a Corvin Sétányhoz hasonló léptékű lehet, a 10 hektár elég nagynak tűnik ahhoz, hogy felépítsék a sok lakóépületet, akár az átlagnál magasabbakat is. 

Segíti az értékesítést, hogy pár lépésre lesz a Duna Plaza, vagyis lehet azzal reklámozni a projektet, hogy minden szükséges bolt a szomszédban lesz. Persze, itt is lehetnek kiegészítő jelleggel kávézók és kisebb szolgáltatók, sőt, akár irodai funkció is megjelenhet, bár azt óvatosan kell kezelni, látván a nagyon megváltozott irodai igényeket. 

Nem tartozik a projekthez, de talán elvárható, hogy felélesztik a Népszigetet, ami most enyhén szólva is elhanyagolt, rengeteg rekreációs fejlesztést végezhetnének ott. Ebbe valahogy bevonhatnák a Foka- és az Újpesti-öböl mentén jelenlévő beruházókat, köztük a Cordiát is. Ha megtörténne a Népsziget rehabilitálása, az felértékelné a közeli lakásprojekteket.

A Marina City a Foka-öböl tágabb környezetének a folytatása északi irányban, szemben a Népszigettel. A Foka-öbölnél az elmúlt másfél évtizedben már több ezer lakás épült magyar és külföldi beruházók és bankok pénzéből. A több házból álló első projekt a Marina Part volt az izraeli tulajdonba került Autóker jóvoltából. Utána jöttek spanyol, majd más izraeli fejlesztők és ezekhez csatlakoztak magyarok, köztük a Cordia. 

De nem mindegyik volt problémamentes. A Duna Terasz Grande nevű projekt körüli botránynak még nincs vége, a lakók még mindig nem tudtak beköltözni a beruházó és a kivitelező elszámolási vitája miatt. Állítólag közel a megegyezés, de ez egyáltalán nem vet jó fényt az érintettekre.

Nem túl messze a Cordia új projektjétől, hasonlóan nagy dobást szeretne végrehajtani a Rahimkulov családhoz köthető beruházó a Váci úton lévő egykori Láng Gépgyár telkén. A Cordiáéval nagyjából megegyező a telek mérete, ám ott nem csupán lakások, hanem irodatornyok is lesznek, összesen 130 ezer négyzetméternyi irodaterületet kínálva. Ez még csak a tervasztalon létezik, legkorábban jövőre indulhat. Elvileg már két éve el kellett volna kezdeni és 2031 a befejezés éve. A kormány egyrészt kiemelt beruházássá nyilvánította, másrészt besorolta a rozsdaövezetek közé, így ott érvényes az 5 százalékos áfa.

Tovább haladva kifelé a Váci úton, de immár Újpesten, a Metrodom már felépítette nagy lakótornyait. A szomszédságában, az egykori bőrgyár helyén tervezték a Károlyi István Városközpontot, ami egy tipikus városnegyed koncepció volt, de a 2008-2009-es válság elsöpörte. Az ottani Dunapart egy többé-kevésbé ipari ingatlanokkal beépített rozsdaövezet, de előkészítése  sokkal többe kerülne mint, mint amennyibe a Duna Plaza mögötti terület kerülhetett a Cordiának, a most induló beruházás helyszíne nem volt beépítve, jelenleg gyakorlatilag egy üres telek.

Nyugati példák

Európa nyugati országaiban már az 1980-as években megkezdődtek azok a városfejlesztési projektek, amelyeknél megjelennek a vízparti területek fejlesztésének irányvonalai. Koppenhágában egy korábbi katonai gyakorlóterületet építettek be a tengerparthoz közel. Berlinben két ilyen projekt is indult a Spree folyónál. Londonban a Greenwich félszigeten több lakótornyot húztak fel, a Docklands negyedben számtalan vízparti lakásberuházás indult és még most is terveznek továbbiakat.

A fővárosban a XIII. kerület élen jár az új lakásberuházásokban. Most 64 projektben kicsit több mint 8 ezer lakás van valamilyen fejlesztési szakaszban. A projektek közel fele meghaladja a 100 lakást, egy-egy projekten belül az 50 négyzetméternél kisebb lakások vannak túlsúlyban. Egyrészt a viszonylagos megfizethetőség, másrészt amiatt, hogy a befektetők ezeket a könnyen kiadható lakásokat vásárolják. A kerületben a havi bérleti díj most átlagosan 270 ezer forint (tavaly ilyenkor még csak 250 ezer forint volt), de a Váci út és a Duna közötti kerületrészen jóval 300 ezer forint feletti értékekkel találkozunk, a Marinaparton 400-800 ezer forint között mozognak a díjak. A bérlők (és a vásárlók) jelentős része külföldi, nem ritkán kínai, orosz vagy ukrán. 

Sok a kiadó lakás a Marinaparton
Sok a kiadó lakás a Marinaparton
Fotó: Mfor/Mester Nándor

Az árak tavaly április óta nemhogy csökkentek volna, hanem tovább nőttek. Az ingatlan.com kínálati árakat rögzít, ez nem pontos, hiszen az csak az esetek kis részében egyezik meg a tranzakciós árral, viszont irányadó. A használt lakásoknál 1,074 millióról 1,181 millió forintrra emelkedett az átlagos négyzetméterár egy év alatt. Természetesen a vízparthoz közeledve egyre drágábbak a lakások. Teljesen megszokott az 1,7-2 millió forint közötti négyzetméterár.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!