Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Meglepő módon a végsebességben fejlődhet nagyot az új Peugeot 9X8

Lantos András

Publikálva 16/04/2024 - 17:26 GMT+2

Padlólemez-hatásra (ground effect) épülő aero-csomag, hátsó szárny nélkül. Az egyenesben legalább biztosan jó lesz – vágnánk rá csípőből. És tévednénk. A Peugeot ezen a hétvégén mutatkozik be a teljesen átépített 9X8 hypercarral, amelytől jelentős előrelépést várnak. Többek között a végsebesség terén, amivel – meglepő módon – gondjaik voltak a korábbi modell esetében.

A Peugeot szívszaggató kiesése, és az utolsó körök drámái Katarból

Az eddig használt légterelő nélküli, és elől-hátul egyforma széles gumikon futó modellnek több problémával is meg kellett küzdeni, ám az általános vélekedés az volt: az autó legalább Le Mans-ban jó lesz, ahol hátsó szárny nélkül nagy végsebességet érhet el a hosszú egyenesekben.
Az igazság viszont – bármennyire is meglepő – épp ennek az ellenkezője. A Peugeot Sport technikai igazgatója egy interjúban arról beszélt, pont, hogy hátrányban voltak a végsebesség terén az eddig használt változattal.
„Ami végsebességet illeti, feltűnt, hogy hátrányban voltunk azt megelőzően, hogy kis mértékben növelték volna a maximális motorerőnket a többiekhez képest”– mondta Olivier Jansonnie az Endurance24-nek.
Megtaláltuk a probléma forrását, és azt gondolom, sikerült is megoldanunk.
Az Imolában bemutatkozó új autó még egy fontos területen is előrelépést jelenthet: a Peugeot számításai szerint könnyebb lesz vele közelről követni egy másik autót, mert kevesebbet veszít a tapadásból.
„Látjuk a különbséget a két autó között, és a 2024-es ebben a tekintetben is kedvezőbb lesz. Viszont ez egy elég szubjektív téma, és nincsenek tények, amik ezt valóban alátámasztják. Az minden riválisunkra igaz, hogy egy másik autót követve veszít a teljesítményből, azt viszont nem tudjuk bizonyítani, hogy ez mostanáig bennünket súlyosabban érintett, mint másokat.”
Ellentétben a végsebesség hátránnyal, amely viszont teljesen egyértelmű volt.
Jansonnie szerint a versenyzők visszajelzései is pozitívak voltak, pontosan azt hallották tőlük, amire a fejlesztések alapján számítottak.
„A lassú kanyarokból való kigyorsításnál jobb a tapadás, de igazából minden olyan területen fejlődtünk, ami korábban a gyengeségünk volt.”
„Kiderült, hogy a gumiszélesség választás nem volt kedvező számunkra, úgyhogy változtattunk, és így már a megszokotthoz közelebb van az autó viselkedése.”
picture

Peugeot 9X8 - 2024

Fotó: Peugeot Sport

Az új 9X8 finomhangolása még a következő két versenyen is tartani fog, mivel elég kevés idő állt rendelkezésre Imolát megelőzően.
„Le Mans előtt végeznünk kellett a szimulációk visszaellenőrzésével, ezért nem nagyon volt más választásunk, tulajdonképpen egyből hosszútávú tesztekkel kezdtünk. Nem szántunk sok időt a finomhangolásra.”
„De az autó úgy reagál a módosításokra, ahogy azt reméltük, úgyhogy nem aggódunk nagyon. Sokat kell még tanulnunk, különösen a gumikról.”
„Kiderült, hogy a gumik (a korábban használt elől-hátul 31 centi széles, és az új, elől 29, hátul 34 centis) működési ablaka nem azonos. A 29/34 esetében nem ugyanolyan pályahőmérséklet az ideális a közepes, illetve a kemény keveréknek, mint a 31/31 esetében. Ezzel kapcsolatban lesz még mit tanulnunk.”

Imola előtt természetesen mindenki azt szeretné tudni, mekkora előrelépés várható a korábbi modellhez képest, de erre nem olyan egyszerű válaszolni. Egyrészt a Peugeot még nem versenyzett az olasz pályán, másrészt nem is volt idő rendes összehasonlító teszteket tartani.
„Korlátozottak voltak a tesztlehetőségek; nem adatott meg az a kényelmes helyzet, hogy együtt teszteljünk a 2023-as és a 2024-es autóval. Csináltunk néhány tesztmenetet, hogy megerősítsük a koncepciónk helyességét, de nem töltött el sok időt egymás mellett a két autó.”
Jansonnie azt is megerősítette, hogy bár a hátsó szárny nélküli, 31/31-es gumikon futó modell nem volt sikeres, a tervezőcsapat felé töretlen maradt a bizalom, és lényegében ugyanazok az emberek dolgozták át a 9X8-at, aki az eredeti változatot megálmodták.

Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés