A Nemzetgazdasági Minisztérium delegációjának berlini látogatása keretében tárgyalt kedden Nagy Márton és Robert Habeck német gazdasági és klímaügyi miniszter. 

Hétfőn pedig Florian Toncar pénzügyminisztériumi parlamenti államtitkárral és Heiko Thoms nemzetközi pénzügyekért és Európa-politikáért felelős államtitkárral is konzultált a magyar nemzetgazdasági miniszter – írja az Index.

Az egyeztetések középpontjában a német gazdaság versenyképességének a kérdése állt, különös tekintettel az autóipar előtt álló kihívásokra. 

Németország jelentősége

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint Németország kiemelt jelentőséggel bír a magyar gazdaság számára, hiszen tavaly hazánk elsőszámú kereskedelmi partnere volt. 

A német gazdasági szereplőkkel való kereskedelem tette ki a teljes külkereskedelem 24 százalékát.

A befektetések piacán is kiemelt szerep jutott a németeknek, 2022-ben 18,7 milliárd eurora rúgott a német közvetlen tőkebefektetések mértéke, ami a teljes magyar FDI-állomány 18,6 százaléka.

Az idei évre eredetileg tervezett 4 százalékos gyarapodás helyett 2-3 százalékos növekedéssel számol 2024-re az Orbán-kormány. A nemzetgazdasági miniszter kiemelte, hogy azért változtak meg a kormánykilátásai, mert az exportadatok cáfolták a német gazdaság növekedésével kapcsolatos kormányzati várakozásokat.

Elektromos autóipar – versenyképes zöld Európa

Nagy Márton szerint vártnál mérsékeltebb növekedés oka jelentős részben a német járműipar gyengélkedésének köszönhető.

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye hangsúlyozta, hogy az idei magyar uniós elnökség kiemelt prioritása lesz az európai gazdaság versenyképességének az elősegítése, kiváltképp az elektromos járműgyártás támogatása.

2018-ban az Európában újonnan eladott autók 1 százaléka volt tisztán elektromos, 2023-ban már pedig már közel 15 százalék. A miniszter szerint az elektromos autózás átmeneti lassulásán egy a töltő- és energiahálózat, illetve a karbonsemleges technológiák fejlesztésére fókuszáló uniós szintű támogatási programmal lehetne segíteni. 

A Nemzetgazdasági Minisztérium fontosnak tartja a belső égésű motorok tiltásával kapcsolatos 2035-ös céldátumnak a 2025-os adatok fényében való felülvizsgálatát.

A magyar zöld átalakulás

Nagy Márton szerint a magyar kormány időben reagált a zöld átalakulás követelte változásokra. Több mint 16 milliárd euro értékben 21 beruházás indult az elektromosautó-gyártás területén. Az akkumulátor- és járműkivitel adja az ország exportjának közel 25 százalékát, ebből akkumulátorexport  GDP-arányosan önmagában meghaladja a teljes kivitel 5 százalékát.

Elárasztották a magyar utakat az elektromos autók

A komplett zöld flotta ezzel 2020 elejéhez képest már több mint ötszörösére, a leginkább környezetbarát járműpark pedig majdnem a hétszeresére nőtt az országban.Ha érdeklik a részletek