121 milliós össztűzzel zajlik Magyar Péter lejáratása

Németh-Kállai Szilvia 2024. április 16. 14:55 2024. ápr. 16. 14:55

A kormányoldal rekordösszeget, 260,7 millió forintot költött hirdetésekre a közösségi médiában a március 24. és április 6. közötti két hétben – derült ki a Political Capital most megjelent elemzéséből. Úgy tűnik, a kormányzat egyre jobban tart a politika állóvizét felbolygató Magyar Pétertől, ezért költ mind többet ellenségképzésre, így az ő lejáratására is.

A magyarországi helyhatósági és EP választások tisztaságát 2010 óta rendszeresen ellenőrzi az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ). Hiába tárja fel azonban az EBESZ megfigyelők minden jelentése, hogy a magyarországi választások lebonyolítása ellen nem lehetnek szakmai kifogások, a kampányok finanszírozását, a szabályok szüntelen alakítgatását, és a választók egyoldalú tájékoztatását illetően nincsenek változások. 

Erről beszélt a Hírklikknek Tóth Zoltán választási szakértő, aki szerint nem meglepők a brüsszeli aggályok, mert véleménye szerint a magyarországi viszonyokkal kapcsolatos jogállami hiányosságok egyik kulcskérdése az, hogy nincsenek egyértelműen lefektetve a kampánytámogatási szabályok. Egyedül az országgyűlési képviselők választására vonatkoznak valamilyen kampányfinanszírozási megkötések, de sem a népszavazások, sem az EP- illetve az önkormányzati választások esetében nem tartotta fontosnak a Fidesz ennek a kérdésnek a rendezését.

A brüsszeli aggodalmat látszanak igazolni a Political Capital (PC) vizsgálatai is, amelyek kéthetente nézik meg a választásokkal kapcsolatos hirdetéseket. A legfrissebb elemzés szerint ahhoz képest, hogy állítólag nem veszélyes a Fideszre Magyar Péter, a PC által most vizsgált két hétben – március 24-április 6. – 163,3 millió forintot költöttek ellenségképző narratívák terjesztésére. Az összeg 99,76 százalékát, azaz 162,9 milliót a kormányzati irányítású szereplők fizették, s mindössze 400 ezret a Mi Hazánk.

A PC elemzése szerint a Magyar Péter és Varga Judit beszélgetését rögzítő hangfelvétel március 26-ai nyilvánosságra hozatala óta mindent vitt Magyar Péter lejáratása: a kormányoldal 120,9 millió forintot költött erre. Ez több mint duplája a megelőző két hétben az összes ellenségképző tartalomra fordított összegnek.

Korábban szinte kizárólag a Megafonhoz szervezték ki Magyar Péter hiteltelenítését, de mára a teljes kormányzati irányítású arzenált mozgósították. Ezek a médiumok két hét alatt 69,4 milliót költöttek, ami különösen annak fényében rengeteg, hogy az idén még nem volt olyan két hetes időszak, amelyben 20 milliónál többért hirdettek volna. Láthatóan minden lehetséges csatornát kihasználnak az üzenetek terjesztésére – mutat rá a PC.

A Megafon továbbra is óriási összegeket éget el Facebookon: csak magyarpéterezésre 63,6 milliót költöttek tizennégy nap alatt, ami a teljes facebookos költésük 73 százaléka. 

A CÖF dollárbaloldalozó kampányában is megjelent Magyar Péter, ha némi fáziskéséssel is, Fekete-Győr András képét cserélték az övére. 9,25 milliót költöttek a vizsgált időszakban a lejáratására.

Az Orbán-kormány félelmét látszanak alátámasztani a Publicus Intézet közvélemény-kutatási eredményei. Pulai András igazgató a KlikkTV Mélyvíz című műsorában beszélt arról, hogy az új politikai szereplő, Magyar Péter ugyan csak az EP választáson kíván indulni, az általuk végzett kutatások szerint mégis befolyásolhatja az önkormányzati választásokat is. Két hónap alatt úgy bolygatta fel a politika állóvizét, hogy ezzel képes aktivizálni olyan szavazókat, akik egyébként nem vettek volna részt a júniusi választásokon. Úgy látják, hogy most már körülbelül 3-5 százalékponttal magasabb részvétel várható Magyar Péternek köszönhetően. A méréseik szerint a plusz szavazók a nem a fideszes jelölteket támogatják.

A Political Capital szerint a választási hirdetések terén tapasztalt kormányzati össztűz alól látványosan kimarad a Fidesz. A párt ugyanis a vizsgált időszakban csak Orbán Viktor és Szentkirályi Alexandra posztjait hirdette, akik egyszer sem említették Magyar Pétert.

Szentkirályi Alexandra tartalmait mintegy tízmillió forintért hirdette a Fidesz március 17-e óta. Vitézy Dávid kampányüzeneteit 4,3 millióért hirdette a Vitézy Dáviddal Budapestért Egyesület. Karácsony Gergely 1,4 millió forintot költött ugyanebben a három hétben, aminek nagy részét a Fővárosi Önkormányzat, kis részét a Párbeszéd állta. A Jobbik-Konzervatívok jelöltje, Brenner Koloman mindössze 107 ezer forintért hirdetett. A Mi Hazánk jelöltje, Grundtner András továbbra sem költött közösségi média-hirdetésre.

Ha csak a pártokat nézzük, a Fidesz 72,5 millió forintot költött az évkezdettől – többet, mint a többi 14 hirdető párt együttvéve.

Minden ellenségképző narratívára elköltött 100 hirdetési forintból 96-ot a kormányzati irányítású felületeken költöttek el – vonták meg az előző időszak mérlegét. Aztán még tudtak erősíteni: a most vizsgált időszakban már az ellenségképzésre költött összeg 99,76 százalékát fizette a kormányoldal.

forrás: Political Capital

297 hirdetésre, amelyek a PC elemzői szerint ellenségképző narratívát tartalmaztak, április 6-áig 163,3 millió forintot költöttek el. Ebből 162,9 milliót a kormányzati irányítású szereplők: a Fidesz és politikusai mellett a Megafon, a CÖF, a Mediaworks, a Borsonline, a Hirado.hu, a Metropol, a Ripost, a Tények Extra és a Dél-alföldi Média Centrum fizettek. Az elmúlt két hétben mindent vitt Magyar Péter támadása: 120,9 millió forintot költöttek az őt lejárató tartalmak hirdetésére. Ez az ellenségképzésre költött összeg 74 százaléka – írta a Political Capital.