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
auto
2024. 04. 29. hétfő

Akkora port kavart az Alfa Milano, hogy már át is kellett nevezni

elektromos autó

Még egy hete sincs, hogy Milánóban bemutatták az első elektromos Alfát, a Milano máris nevet váltott, és a változásnak valószínűleg senki nem örülhet.

Talán még az sem, aki miatt megtörtént.

Nem jó marketing

A Milano a Stellantishoz tartozó Alfa Romeo első elektromos autója lesz, amely a már a konszern több típusából jól ismert második generációs eCMP platformra épül.

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

Bár a vállalat a bemutatón hangsúlyozta, hogy a kocsi ízig-vérig Alfa, és a márka olasz központjában tervezték, a gyártást a Stellantis egy lengyel gyárába vitték. A Stellantis vezetője, Carlos Tavares szerint állítólag ez mínusz 10 ezer eurót jelent az árban.

Hogy az olasz munkások tényleg ilyen jól keresnek-e, azt nem tudjuk, de a gyártás helyszíne kiverte a biztosítékot az olasz kormánypártban. Méghozzá annyira, hogy Adolfo Urso ipari miniszter előásott egy 20 évvel ezelőtt elfogadott törvényt, amely megtiltja, hogy a fogyasztókat olasznak hangzó terméknevekkel tévesszék meg az országon kívülről érkező portéka esetén – írja az Automotive News Europe.

A jogszabályt anno egyes közismert olasz élelmiszerek védelmében vezették be, állítólag még akkor, amikor amerikai cégek kezdtek olyan parmezán (azaz parmai) sajtot árulni, ami nem Parma városából származott.

A miniszter most ezzel a törvénnyel fenyegette meg az autógyártót, mondván nem árulhatják az autót Milano (Milán) típusnévvel.

 

A történet innen bármerre folytatódhatott volna, akár a bíróságokig juthatott volna az ügy, ha a gyártó beleáll, vagy akár a gyártás helyszínét is megváltoztathatták volna. De úgy tűnik a konszern el akarta kerülni a negatív hírverést és egy potenciálisan hónapokig, vagy évekig tartó csatát, ezért villámgyorsan úgy döntöttek, hogy inkább a típust nevezik át.

A választás a nem túl kreatív Junior szóra esett.

Jean-Philippe Imparato, a márka igazgatója a változásról azt nyilatkozta, hogy a politikai csatározások miatt vásárlókat veszítettek volna, ezért ezt inkább elkerülték az új típusnévvel.

A vezető ugyanakkor azt is elárulta, hogy nem felkészületlenül vágtak bele a projektbe, részletesen megindokolták az olasz hatóságoknak, hogy miért tartják helyénvalónak az olasz városnév használatát:

  • Bár az Alfa központja már Torinóban van, a márka 1910-ben Milánóban született, és a típus nevét egyébként is egy online szavazáson választották ki. (A Junior itt a második helyen végzett).
  • A típust Olaszországban tervezték.
  • az autóiparban számos típust neveznek el olyan városokról, amelyeknek semmi közük a gyártás helyszínéhez (pl. Kia Sorento és Rio, Nissan Murano, Hyundai Santa Fe és Tucson, Toyota Tacoma, Chevrolet Malibu).
  • A cég már 18 hónapja bejelentette, hogy az új modell Lengyelországban készül majd, és ezt soha nem rejtegették, az autó alvázszáma is ezt mutatja. A vállalat soha nem állította egy marketing anyagban sem, hogy Milánó lenne a gyártás helyszíne.
  • A típusnevet december 13-án jelentették be, de az olasz kormány április 10-ig nem jelezte ellenvetését.

A csörte ezzel lezárult, de nem vagyunk róla meggyőződve, hogy ezzel bárki is nyert. Érthető, ha az olasz állam féltve őrzi egyes híres, városok neveit viselő termékek eredetiségét, mi sem örülnénk egy lengyel gyártású szegedi szaláminak, és nem azért, mert amúgy bármi gond lenne a lengyel élelmiszerekkel.

Jelen esetben azonban egy tradicionálisan olasz márka, a hazájában tervezett autó nevével tisztelgett volna szülővárosa és 114 éves nemzeti hagyománya előtt, a kocsik pedig az egész világon az északolasz város hírnevét öregbítették és hirdették volna.

Sikerült ehelyett egy lose-lose helyzetet kihozni ebből.

Milano – bemutatták az első tisztán elektromos Alfát

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.