járműrestaurálás

Különleges járműmatuzsálemet restaurál a Közlekedési Múzeum – képekkel!

2024.04.16.

Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú villamos motorkocsikat az Északi Járműjavítóból, mert megkezdődik hétszáz napig tartó, teljeskörű restaurálásuk - közölte a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az MTI-vel.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A közleményben emlékeztettek arra, hogy a két muzeális jármű az elmúlt két évben került a múzeum gyűjteményébe a kormány által támogatott, kiemelt gyűjteményfejlesztési programnak köszönhetően, így biztosítva az ikonikus villamosok megőrzését az utókor számára.

A két villamos motorkocsi restaurálása hasonlóképpen és egy időben fog zajlani. Az "ezres" esetében az acélváz, az UV típusnál a vázszerkezet bontása és renoválása után kezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a villamosok tetőszerkezetének javítása. Ezt követi az utastér, majd a vezetőállások és az elektromos rendszer helyreállítása. A restaurálást követően a múzeum mindkét műtárgyat szoborjárműként kívánja bemutatni új állandó kiállításán.

Az 1000-es sorozatú villamos motorkocsik a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság legnehezebb járművei voltak. Az ikonikus, teljesen magyar gyártású villamosokból a BKVT társaság megrendelésére 80 darab készült a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, valamint a Ganz üzemeiben 1911 és 1912 között. Az 1930-as, 1940-es évek fővárosi közösségi közlekedésének egyik legjelentősebb járművei voltak, erős motorjaiknak köszönhetően Budapest legforgalmasabb villamosvonalain közlekedtek 73 éven keresztül - idézték fel a közleményben.

Mint írták, a megmentett jármű egykor a Budagyöngye és a Zugliget között közlekedő 58-as vonal bejáratott típusa volt. 1911 és 1912 között gyártották, eredetileg favázas villamosként tervezték és építették meg, majd 1958-ban "acélvázasították". A villamosvonal működése 1977-ben befejeződött, az 1061-es pályaszámú járművet pedig 1984-ben leselejtezték.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az UV típusú villamos első szerelvénye 1956-ban mutatkozott be a budapesti 2-es vonalon. 1956 és 1965 között négy sorozatban 375 darab készült belőle, ezzel a legnagyobb darabszámban gyártott magyar villamostípus lett. A múzeum gyűjteményébe tartozó 3414-es pályaszámú villamos motorkocsi az UV3-as szériába tartozik, 1960. május 2-án állt forgalomba Budapesten. A típust közel fél évszázad után, 2007-ben vezették ki a forgalomból. Dizájnjuk, formai kivitelezésük az 1950-es évek hangulatát idézi, kívül lekerekített robusztus formákkal, belül műbőr ülésekkel, dekoritlemezzel, paravánfalakkal, izzólámpákkal felszerelve - olvasható a közleményben.

MTI

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.03
A Los Alamos Nemzeti Laboratórium (LANL) kutatói egy alternatív elektródszerkezetet - egy hornyolt....
2024.05.03
Péntek estétől vasárnap éjfélig érvényes a korlátozás, amit a Budapesti Közlekedési Központ rendelt....
2024.05.03
A Datahouse által közétett, legfrissebb adatok szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót....
2024.05.03
Megszórták büntetéssel a buszsávot szabálytalanul használó autósokat a budapesti rendőrök. ..
2024.05.03
Nem, nem a méretre utal. ..
2024.05.02
Egy nem mindennapi, 2021-es felvételt kapott a Bpiautósok egy olvasójától. ..
2024.05.02
A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős....
2024.05.02
A nagyobb akkumulátorkapacitásnak és a frissített regeneratív fékezőszoftvernek köszönhetően....
2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....