SG.hu

Ha a Facebook blokkolja a híreket a hülyeség kerül előtérbe

Egy kanadai törvény előírta a nagy internetes cégeknek, hogy fizessenek a kanadai hírkiadóknak a tartalmaikért, válaszul a Meta a Facebookon elérhetetlenné tette a híreket.

A kormányok több országban olyan törvényeket hoztak vagy terveznek, amelyek arra kényszerítik az internetes óriásokat - elsősorban a legnagyobb közösségi médiaplatform tulajdonosát, a Metát és a Google-t -, hogy fizessenek a médiavállalatoknak a platformjukon közzétett hírekre mutató linkekért. A Facebook azonban fizetés helyett inkább blokkolta a hírmegosztást Kanadában, mondván, hogy a hírek nem képviselnek gazdasági értéket üzleti tevékenysége szempontjából. A cég valószínűleg Ausztráliában is hasonló lépést tesz, mert már közölte, hogy nem hosszabbítja meg az ottani hírkiadókkal kötött megállapodásait amennyiben Canberra megpróbál érvényt szerezni a 2021-es tartalomengedélyezési törvényének. A törvényt megelőzően a Facebook rövid időre már blokkolta a híreket Ausztráliában.

A hírlinkek blokkolása mélyreható és zavaró változásokat eredményezett abban, ahogyan a kanadai Facebook-felhasználók a politikával kapcsolatos információkkal foglalkoznak - állapította meg két tanulmány. A kutatás mintegy 40 000 bejegyzést elemzett, és összehasonlította a felhasználók aktivitását a hírlinkek blokkolása előtt és után mintegy 1000 hírkiadó, 185 politikai befolyásoló és 600 politikai csoport oldalain. "A politikai csoportokban az események megbeszélését mémek váltják fel" - mondta Taylor Owen, a McGill Egyetem Média, Technológia és Demokrácia Központjának alapító igazgatója, aki az egyik tanulmányon dolgozott. "Eltűntek a hírfolyamunkból a megbízható, valós információk."

A hírek hiánya a felhasználók fokozott érdeklődését okozta a vélemények és a nem ellenőrzött tartalmak iránt. Ez potenciálisan alááshatja a politikai diskurzust, különösen a választások éveiben - állítják a tanulmányok kutatói. Kanadában és Ausztráliában is 2025-ben járulnak az urnákhoz. Más joghatóságok, köztük Kalifornia és Nagy-Britannia is fontolgatja, hogy jogszabályokkal kényszeríti az internetes óriáscégeket arra, hogy fizessenek a hírtartalmakért. Indonézia idén hasonló törvényt vezetett be.


A gyakorlatban a Meta döntése azt jelenti, hogy amikor valaki egy hírcikkre mutató linket tartalmazó posztot tesz közzé, a kanadaiak egy dobozban azt az üzenetet látják, hogy: "A kanadai kormány jogszabályai miatt a hírek tartalma nem osztható meg". A McGill Egyetem és a Torontói Egyetem projektje, a Media Ecosystem Observatory szerint egykor a Facebookon a hírposztok napi 5-8 millió kanadai megtekintést kaptak. Ez mára lenullázódott. Bár a politikai aktorok, például a pártokhoz tartozó elemzők, akadémikusok és médiaszakemberek iránti elkötelezettség nem változott, a kanadai politikai Facebook-csoportokban triplájára nőttek a képalapú posztokra adott reakciók, és ezzel megegyeznek a korábbi, hírekkel kapcsolatos elkötelezettséggel - állapította meg a tanulmány.

A Meta szóvivője szerint a kutatás megerősítette a vállalat azon véleményét, hogy az emberek még mindig "a Facebookra és az Instagramra járnak, még akkor is, ha a platformon nincsenek hírek". A kanadaiak továbbra is hozzáférhetnek "hiteles információkhoz számos forrásból" a Facebookon, és a vállalat tényellenőrzési folyamata "elkötelezett a félretájékoztatás terjedésének megállítása mellett a szolgáltatásainkon" - mondta a szóvivő.

Egy másik, a NewsGuard által készített tanulmány megállapította, hogy a "megbízhatatlan" forrásoknak minősített like-ok, kommentek és megosztások aránya Kanadában 6,9%-ra emelkedett a tiltást követő 90 napban, míg a tiltást megelőző 90 napban 2,2% volt. "Ez különösen aggasztó" - mondta Gordon Crovitz, a New York-i székhelyű tényellenőrző cég társ-vezérigazgatója, amely a weboldalak pontosságát pontozza. Crovitz megjegyezte, hogy a változás egy olyan időszakban történt, amikor "az MI által generált, hamis állításokat közzétevő híroldalak számának ugrásszerű növekedését látjuk, valamint egyre több hamisított hang-, kép- és videóanyagot, köztük ellenséges kormányoktól származó, a választások befolyásolására szánt felvételeket".


A tanulmányokkal kapcsolatban Stephen Jones ausztrál pénzügyminiszterhelyettes úgy véli, "A megbízható, minőségi tartalomhoz való hozzáférés fontos az ausztrálok számára, és a Meta saját érdeke, hogy támogassa ezt a tartalmat a platformjain". Jones fog dönteni arról, hogy megbíz-e egy választottbírót a Facebook médialicenc fizetéseinek megállapítására. Szerinte a kormány világossá tette a Meta számára azt az álláspontját, hogy az ausztrál hírmédia-ipari vállalkozásoknak "tisztességes díjazást kell kapniuk a digitális platformokon használt híranyagokért". A Meta nem kívánt nyilatkozni a jövőbeni ausztráliai üzleti döntésekről, de közölte, hogy továbbra is együttműködik a kormánnyal.

Pascale St-Onge kanadai miniszter nyilatkozatában "szerencsétlen és meggondolatlan döntésnek" nevezte a Meta hírblokkolását, amely miatt "dezinformáció és félretájékoztatás terjed a platformjukon különleges helyzetekben is, például erdőtüzek, helyi választások és más kritikus időszakok esetén". A tanulmányok szerint a Facebook továbbra is a legnépszerűbb közösségi médiaplatform az aktuálpolitikai tartalmak tekintetében, annak ellenére, hogy hírforrásként évek óta hanyatlik, mivel a fiatalabb felhasználók a riválisokhoz vándorolnak, és a Meta stratégiája szerint a politika nem élvez prioritást a felhasználói hírfolyamban.

Kanadában a lakosság négyötöde használja a Facebookot, és a Media Ecosystem Observatory szerint 2023-ban az emberek 51% olvasott híreket a platformon. Az ausztrálok kétharmada van a Facebookon, és 32% használta a platformot hírekre tavaly - közölte a Canberrai Egyetem. A Facebookkal ellentétben a Google nem jelezte, hogy változtatásokat eszközölne a hírkiadókkal kötött ausztráliai szerződéseiben, és a kanadai kormánnyal megállapodott arról, hogy befizetéseket teljesít egy alapba, amely a médiumokat támogatja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bdzsana #6
    Mert az emberekk ennyit olvasnak. Elvassák a címet, jó esetben az egészet, de néha még az sem és már irják a kommentet.
    Az újságírók meg azt gondolják hogy ezzel meg vannak károsítva. Holott ők maguk posztolják ki.
    Egyszerűen baromság az egész törvény úgy ahogy van, ritka pillatanat hogy a Meta mellett állok.
    A Google viszont már más tészta. Ott a kereső keresésnél weboldalakból összefoglalja a lényeget így az oldalt nem is kell meglátogatni.
    Ott látnám ennek értelmét, de facebooknál nem.
  • end3 #5
    "Hasmenéses lett a kutyám, macskám. Mit tehetnék?" - Erre való a fb. (Az ilyen "gyorssegély" posztokat csak nem cenzúrázzák ki...)

    - Hírek? - Ugyan! Ahhoz hiteles források kellenének.
  • Szefmester #4
    Pontosan. Ezért sem értem a hírt magát. A fészen nem lehet hírt olvasni, max ha a poszt maga a hír. A híroldalak a saját oldalukra mutató linkeket osztanak meg, mert akkor megy az ember hozzájuk és náluk landolnak a reklámbevételek nem a fésznél.

    A fész egy szempontból volt előnyös, hogy meg lehetett beszélni a hír alatt a hír tartalmát. Bár legtöbbször ez nem épp civilizált értekezés lehetett, hanem anyázás és flamewar.

    Persze ez is inkább akkor jellemző dolog, ha a híroldalnak nincs saját fóruma.
  • csulok0000 #3
    Én csak azt nem értem, hogy a face-n hogy tudják olvasni? Ott csak egy rövid lead van, ami szinte semmi konkrétumot nem tartalmaz soha. Tehát aki olvasni akarja az lefogja kattintani és átmegy a híroldalra. Én inkább azt látom, hogy ezzel szereznek forgalmat ezek az oldalak.
  • bdzsana #2
    Én nem igazán látom ezt zsarolásnak. A facebook engedte a híreket, de nem sok pénz jött belőle, így ha fizetni kell érte inkább nem is engedi. Teljesen megalapozott lépés. Pontosan ezt tenném én is vagy bárki más.
    Ráadásul mindig az az érv, hogy a Metán olvassák a híreket az emberek, nem mennek a weboldalra és nincs reklámbevétel. Akkor ez most megint nem jó nekik? Most akit érdekel a hír el fog menni a weboldalra.
    Így leglább kiderül, hogy a Meta az nekik plusz bevételt jelentett vagy tényleg megkárosította őket ahogy állították.
  • kvp #1
    Magyarul a facebook megzsarolta a kanadai kormanyt, hogy ha fizetniuk kell a hirekert, akkor blokkoljak az allami propagandat es igy felerositik a kormanyellenes lakossagi hangokat. Mondjuk ismerve a kanadai kormany huzasait, egy esetleges kormanyvaltas nem lenne annyira rossz dolog.