országszerte

Tízmilliókkal tartozik a debreceni BMW kínai építtetője egy hódmezővásárhelyi cégnek, bíróságra mennek

A kínai hátterű AE Industry Hungary Kft., a debreceni BMW-gyár egyik kivitelezője tavaly tavasszal szerződött acélállványok gyártására egy hódmezővásárhelyi céggel. Az AE Industry Hungary Kft. szerint az állvány nem lett megfelelő, az alvállalkozó, a Metripack Kft. viszont azt állítja, minden elkészült, az állványokat használták is, de az átadás után egy hónappal a kínai cég alkudozni kezdett a szerződéses áron. Perre mennek.

„Debrecenben dolgoztunk a BMW-nek, akinek a kivitelezője egy kínai és egy török cég. Mi a kínaiaknak dolgoztunk, az AE Industry Hungary Kft.-nek. Három állványt készítettünk, 40 tonna vasból 2023 nyarán. Körülbelül három hónapig tartott a kivitelezés, meg előtte volt négy hónap megbeszélés, tervezés” – kezdte történtét Szabó Márton.

„Nem ez az első munkánk, mi folyamatosan dolgoztunk ott már egy éve. 8-10 munkánk volt már előtte” – folytatta Szabó az irodájában, majd megjegyezte, a kínaiak szinte mindig késve fizettek. Az állványokra szóló megbízást azután kapták meg, hogy a nagyobb cégek kapacitáshiány miatt nem tudták vállalni. „Hatféle tervet készítettem az állványnak. Ez három állvány.

Az egyik állvány különleges, aszimmetrikus eltolással készült, ezért nem vállalta egy tervezőiroda se.

Mi megterveztük, és ellenőriztettük aztán a súlyra, hogy mit és hogyan bír el” – magyarázta. Az állványok ahhoz kellenek, hogy a csarnokokba a gépeket be tudják pakolni. Az egyiket terven is megmutatta.

Késés és utólagos alkudozás

„Megkötöttük a szerződést, abban az szerepel, hogy szerződéskötéskor küldik az előleget. De nem így történt, hanem négy hétre, pont négy hétre, 28 napra küldték az előleget. És hajszálpontosan pont ennyivel csúszott a munka. Nem lehetett volna hamarabb befejezni, mert nem volt kész terv” – magyarázta.

Az állványt Debrecenben szerelték össze. „Hetekig ott voltunk. Kilenc hegesztő dolgozott rajta, három kis alvállalkozó, három kis telephelyen, és a mi csapatunk ment szerelni” – mondta.

Img20240311133054

Terv a monitoron. Többszöri egyeztetés előzte meg a szerződést. A szerző felvétele

A dokumentumban az áll, hogy tervezésre, alapozásra, telepítésre, gyártásra szól a megbízás. A szerződést egy korábbi ajánlat alapján fogalmazták meg és nettó 226 ezer euróról, mintegy 89,5 millió forintól szól.

Az egyes állványok súlyát is beleírták, de az összegzésnél a súlyt hullámvonallal, így jelölték: „~” vagyis közelítésről van szó. Ez nagy munkának számít, a Metripack Kft. 2022-ben 195 millió forintos forgalmat bonyolított.

Az állványokkal szeptember 15-re készültek el, de nem vette át a megrendelő. Pedig Szabó állítja, minden a helyén volt, használták is, erről fotók is készültek.

„36 napja lejárt a fizetési határidő, amikor a cégtől levelet kaptam.”

Ebben az alábbiakat kifogásolták:

  • „rossz színkoncepció és rossz festési minőség”
  • „nem felel meg a vonatkozó szabványoknak”
  • „a megfelelő rögzítések (pl. csavarok), a támasztékok és a rögzítőoszlopok hiánya”
  • „rossz megvalósítás”

A cég azt is írta Szabónak, hogy „mivel a platformok nem feleltek meg a Szerződésben foglalt követelményeknek, nemcsak esedékes súlykülönbségre, de minőségi okokból is (azaz hibásak voltak) az AE jogosult további szavatossági igények érvényesítésére. A fent említettek szerint a Ptk. szerint hibás teljesítés esetén a jogosult az ellenérték arányos csökkentését kérheti, rendelkezhet a hibát saját maga vagy a kötelezett költségére más javította ki, vagy lehet elállni a szerződéstől.”

Pxl 20230906 152101594

Állvány a helyén, erről dolgoztak a BMW gyárban. Fotó: Szabó Márton

Szabó ezekre úgy reagált, „maga a kritikának a tartalma, az teljesen érvényesíthetetlen, mert a használhatóság szempontjából semmi probléma nem volt. Úgyhogy használták az állványt folyamatosan.” Azt is mondta, a kínai cég 48 százalékot akart utólag alkudni. „Előtte alkudtak 3 százalékot, ami ugye üzletnél teljesen normális, és utána kitalálták azt, hogy most 40 százalékot. Mivel szerintük az állványok súlya nem annyi, mint a szerződésben volt. De e-mailek igazolják, a súlyról pusztán azért volt szó, mert az állványoknak alap kellett, a betonnak pedig 28 nap a kötése, vagyis jóval a mi munkánk előtt el kellett készülnie” – tette hozzá. Mivel nem fizették ki őket, a rendőséghez fordultak, de elutasították a panaszukat, mondván, ez polgárjogi kérdés, ezért bíróságra mennek.

A szerződésben hivatkozott hatodik árajánlatot értelemszerűen 5 előzte meg. Ezekben is volt szó súlyról az alapozás miatt. Az első változat 34,3 tonna volt egy kézi rajz, majd becslés alapján. Ahogy változott a műszaki tartalom, változott a becsült súly is. Hol 57 tonna, hol 47 tonna szerepelt. Szabó hangsúlyozza, nem a súlyra kötöttek szerződést.

Találkoznak a bíróságon

Az AE Industry Hungary Kft. válaszát szó szerint közöljük. „Az AE Industry Hungary Kft. és a Metripack Kft. között vállalkozási szerződés jött létre. A Metripack Kft. teljesítése azonban nem felelt meg a szerződésben foglaltaknak, mivel

a leszállított állványzatok nem érték el a szerződésben meghatározott súlyt, azok egyéb minőségi hibáktól is szenvedtek,

ráadásul a teljesítésre késedelmesen került sor. Az AE Industry Hungary Kft-nek tehát jogos igényei vannak a Metripack Kft. teljesítésével összefüggésben, amelyeket az AE Industry Hungary Kft. a Metripack Kft.-vel szemben érvényesíteni kíván.”

Img20240311135425

Szabó Márton a hódmezővásárhelyi telephelyen. A kínaiak utólag kérnek óriási árengedményt. A szerző felvétele

„Erre tekintettel az AE Industry Hungary Kft. a Metripack Kft. által kiállított egyes számlákat vitatta és a mai napig vitatja. Megjegyezzük, hogy az AE Industry Hungary Kft. már több alkalommal megkereste a Metripack Kft-t egyezségi ajánlattal a helyzet rendezése érdekében, de a Metripack Kft. következetesen elutasította a megállapodást, sőt még az arról való tárgyalásoktól is elzárkózott. Békés úton való rendezés hiányában a felek közötti jogvita a bíróság hatáskörébe tartozik.”

Azt is írták, hogy „az üggyel kapcsolatban jelenleg nem kívánunk további információkat közölni, tekintettel arra, hogy – amint arra fentebb már utaltunk – a felek közötti jogvitát végső soron az illetékes bíróságnak kell eldöntenie.”

Nem a Kánaán

A kormány 2018-ban jelentette be, hogy a BMW Debrecenben építkezik. Ehhez közel 135 milliárd forinttal járulnak hozzá a magyar adófizetők a különböző állami támogatásokon keresztül.

A 24.hu írt arról, hogy törökök építik Debrecenben a BMW-gyár karosszéria- és présüzemeit. Az AE Industry Hungary Kft. neve eddig nem merült fel a sajtóban. A cég az Automotive Engineering Corporation tulajdona. 2022 év végén 4,1 milliárd forint bankbetétje volt, és mintegy 5,4 milliárd forint vevőktől kapott előleg. A kiegészítő mellékletből az is kiderül, hogy a projektre mintegy 26,1 milliárd forint költséget számolnak el.

A hódmezővásárhelyi Metripack Kft. tulajdonosa nem ismeretlen a helyi közösség előtt. Szabót a Lázár János közeli promenad24.hu listázta, mint Márki-Zay Péter rejtőzködő milliomos támogatóját, Szabó pert indított és nyert.

A 24.hu cikke mutatta be, hogy a magyar alvállalkozóknak nem a Kánaán egy külföldi beruházó megrendelése. Az iváncsai akkumulátorgyárnál nem fizettek ki minden magyar beszállítót.

A cikk szerint a The Duct Építőipari Szolgáltató Kft. nem fizette ki a hazai vállalkozókat, néhány tíz-, illetve százmilliós nagyságrendű követelésekről van szó. A cég ellen csődeljárás is indult, amit az Opten adatai szerint 2024.03.19-én lezárult, de a cég nem szűnt meg. A bírósági iratok szerint az „adós csődeljárásában az egyezséget jóváhagyta”. Az nem derül ki az iratból, hogy ezért mennyit fizetett a cég.

Arról is a 24.hu írt 2022-ben, hogy „Több tucat vállalkozás vár pénzére a gödi Samsungnál, 50 százalékos kifizetést akarnak lenyomni a torkukon”. Ott a nagyberuházáson bedolgozó magyar vállalkozások 2-3 hónapja hiába vártak a fizetségre. A lap arról írt, hogy az egyik dél-koreai alvállalkozó csődközeli helyzetbe került, összesen mintegy 3 millió euró kifizetésével maradt el a beszállítóinak. A Hallimprecision Hungary Kft.-t az Opten adatai szerint felszámolják, utolsó mérlege szerint mintegy 750 millió forinttal volt adós.

Segesvári Csaba

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Munkában az állvány. A kínaiak szerint nem jó. Fotó: Szabó Márton

Megosztás