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
auto
2024. 04. 29. hétfő

Már kötelező a bankkártya terminál az új villanyautó-töltőkön

Néhány napja már kötelező bankkártya olvasót elhelyezni az 50 kW-nál nagyobb teljesítményű újonnan telepített elektromosautó-töltőkre.

Megnyílt az első bankkártyás Tesla Supercharger

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

Szombaton (2024. április 13.) életben lépett az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájára vonatkozó szabályozás (AFIR – Alternative Fuel Infrastructure Regulation) az Európai Unió 27 tagállamában.

A szabályozás – többek között – előírja a bankkártya terminálok telepítését az újonnan telepített, 50 kW-nál nagyobb teljesítményű elektromosautó-töltőkre. A már meglévő nagy teljesítményű DC töltőket, valamint az 50 kW-os töltőket 2027-ig kell felszerelni kártyaolvasóval.

Frissítés (2024.04.16. 16:20): az Európa Tanács honlapján megjelent gyakori kérdésekre adott válaszok alapján QR kóddal is helyettesíthető a bankkártya olvasó.

Mégsem kötelező a bankkártyaolvasó a villanyautó töltőkre?

A kisebb teljesítményű oszlopok esetén továbbra is megengedett alternatív megoldások alkalmazása, azonban ezek esetében is biztosítani kell az ad-hoc töltés lehetőségét.

Központi, több töltőoszlopot kiszolgáló bankkártya-terminál az OMV töltőállomásán.

Amennyiben egy helyen több töltőpont is található, a telepítési és üzemeltetési költségek csökkentése érdekében az összes töltőponthoz központi fizetési terminál is engedélyezett.

Az AFIR a kártyaolvasó kötelezettségen kívül azt is előírja, hogy az elektromobilitás-szolgáltatók végfelhasználói árainak észszerűnek, átláthatónak és megkülönböztetéstől mentesnek kell lenniük. Az áraknak már a töltés megkezdése előtt ellenőrizhetőnek kell lennie, az ár minden összetevője tekintetében, beleértve például az esetleges roaming díjakat és az elektromobilitás-szolgáltató által alkalmazott egyéb díjakat.

Az EU 2023-ban elfogadott töltőinfrastruktúra bővítési célja szerint 2026-ig a főbb útvonalak mentén 60 kilométerenként biztosítani kell a töltési lehetőséget a személyautók számára, a teherautóknak pedig a TEN-T útvonalak mentén 120 kilométerenként kell töltőpontot telepíteni.

A cél elérése érdekében az Európai Unió több mint 424 millió euróval finanszíroz 42 projektet, amelyek összesen 4200 elektromos töltőpont mellett 48 db hidrogén-töltőállomást, valamint 21 repülőtér földi kiszolgálásának elektromosítását is támogatja.

Címlapkép: Jeroen van Tilburg / Linkedin

80 további 150 kW-os töltővel bővül a Mobiliti hálózata

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.