Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel
No menu items!

Profit rekord az autóiparban, e-autó kérdőjellel

Egy új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói összességében jelentős ugrásszerű eredményjavulást értek el az értékesítésben és a profitabilitásban. De az iparnak így is akadnak problémái és aki autót szeretne vásárolni, az akár profitálhat is ebből.

Az EY könyvvizsgáló elemzése szerint a világ legnagyobb autógyártó cégei 2023-ban rekordokat döntöttek az eladások és a nyereség tekintetében. A Handelsblatt tudósítása szerint az utolsó negyedévben azonban már a lassulás jelei mutatkoztak az iparágban. A mostani elemzéshez az EZ, a 16 legnagyobb autóipari vállalat pénzügyi mutatóit értékelte.

A magas újautó-áraknak és az eladások hét százalékos növekedésének köszönhetően a vállalatok összesen bő két billió eurót értek el – 13,7 százalékkal többet, mint 2022-ben. A kamat- és adózás előtti eredmény (EBIT), több, mint 15 százalékkal nőtt, és elérte a kb. 176 milliárd eurót.

A növekedés fontos oka azonban egy speciális hatás volt: a gyenge jen segítségével a japán autógyártók mintegy kétharmaddal növelték nyereségüket, és 22 százalékkal növelték az eladásokat. A többi tényező már kevésbé volt dinamikus: a német gyártók együttesen hét százalékos profitnövekedést könyvelhettek el, miközben az amerikai cégek bevételei csaknem 30 százalékkal visszaestek.

A jövedelmezőség kismértékben nőtt: az üzemi eredményhez viszonyított átlagos EBIT ráta 8,6 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy sorozatban harmadik éve marad nyolc százalék feletti szinten. Összehasonlításképpen: A koronajárvány kitörése előtti öt évben a haszonkulcs átlagosan 5,5 százalék volt.

Profitabilitásban a Mercedes-Benz a nyerő

A Mercedes-Benz volt tavaly a legnyereségesebb autógyártó 12,8 százalékkal. A stuttgarti székhelyű vállalat vezeti a rangsort az Opel anyavállalata, a Stellantis (12,1 százalék) és a BMW (11,9 százalék) előtt. A második és harmadik helyezettekkel szemben azonban a Mercedes árrése csökkent az előző évhez képest. A legnagyobb visszaesést azonban a Tesla könyvelte el 2023-ban: az elektromos autókat gyártó cég árrése 16,8 százalékról 9,2 százalékra esett vissza az előző évhez képest, ezzel a cég a középmezőnybe került. A Volkswagen-csoport a tizedik helyen landolt. Az amerikai Ford pedig a hátsó helyet foglalta el.

A negyedik negyedévben azonban az év egészéhez képest elhomályosodott a kép: az eladások az átlag alatti mértékben, kilenc százalékkal nőttek, míg a nyereség öt százalékkal zsugorodott. Constantin Gall, az EY piacfigyelője szerint: “Tavaly az iparág még profitálhatott a magas új autóárakból és a  helyreállított szállítási képességből. Az iparág előtt álló problémák azonban egyre világosabbá váltak”.

Az EY szakértője szerint ugyanis az iparág több problémával is szembesül. Az iparág egyik problémájaként a gyengülő gazdaságot jelölte meg. Az újautó-eladások jóval a korona előtti szint alatt vannak: tavaly a gyártók mintegy 66 millió autót adtak el, míg 2019-ben alig 76 millió járművet. Az eredmény: “A túlkapacitás jelenleg valódi problémát jelent a gyártók, de a beszállítók számára is. És jelenleg nincs jele olyan gazdasági fellendülésnek, amely a kereslet valódi megugrását eredményezné” – mondta Gall.

Az e-mobilitás megtorpanó felfutása pedig az egész iparágat megterheli: “Milliárdokat fektettek be abban a hitben, hogy az elektromos autók iránti kereslet gyorsan növekedni fog, és most egyre nagyobbak a kétségek – a politikában, az iparágban és az ügyfelek körében” – fejtette ki Gall. Hozzátéve: a jelenlegi milliárdos nyereség szinte kizárólag a belsőégésű modelleknek köszönhető és hosszú időbe telik, amíg az iparág valódi pénzt keres az elektromos autókkal.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A mesterséges intelligencia is hajtja az Apple-t?

A hír érdekességét növeli, hogy a Bloomberg a múlt hónapban arról számolt be, hogy az Apple tárgyalásokat folytat a Google Gemini chatbotjának engedélyezéséről az új iPhone funkciókhoz.

Vasútipari együttműködés indul magyar és tunéziai vállalatok között

Megegyezés született a Ganz és tunéziai partnere között, amelynek értelmében nagyszabású vasútipari együttműködés indulhat az észak-afrikai ország vasúti hálózatának modernizálása terén

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.
Hirdetés

Hírek

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.
Hirdetés

Gazdaság

Rohamra indultak a bankok az állam ellen a lakossági megtakarításokért

A leköthető összegnek felső határa nincs, vagyis tárt karokkal várják a legvagyonosabb ügyfélkört is.

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.