SG.hu

Az EU törvénye működik: az Amazon sokkal kevésbé énközpontú

Az Amazon keresési találatai a kapuőrré nyilvánítás óta kevésbé preferálják a cég saját termékeit - derül ki a Minnesotai Egyetem közgazdászának kutatásából. A keresési rangsor változás egybeesik azzal, hogy az Amazon az európai digitális piaci törvény (DMA) értelmében kapuőrré vált. Ez nemcsak Európában, hanem az Egyesült Államokban is érinti a cég keresési eredményeit.

Az "Amazon Self-preferencing in the Shadow of the Digital Markets Act" című, a National Bureau of Economic Researchen keresztül terjesztett tanulmányában Joel Waldfogel, a Minnesotai Egyetem közgazdaságtan professzora leírja mire jutott nyolcmillió Amazon keresési lista elemzésével 2023. június vége és 2024. március között az Egyesült Államokban, Európában és máshol. Azért csinálta ezt, mert a DMA szerint a kijelölt kapuőröknek - mint például az Amazon - nem szabad előnyben részesíteniük saját szolgáltatásaikat vagy termékeiket a riválisok rovására. Dolgozatában azt vizsgálja, hogyan változott az Amazon keresési magatartása az új megfelelési kötelezettségek fényében.

Az eredmény az uniós jogalkotók számára is fontos, Thierry Breton, az egységes piacért felelős európai biztos március 25-én Brüsszelben a DMA betartásáról tartott beszédében kijelentette: "Jelenleg még ellenőrizzük, hogy az Amazon az áruházában található összes terméket tisztességesen kezeli-e, és nem részesíti-e előnyben a saját márkás termékeit. Az Amazon Store nemcsak számtalan eladóra, kiskereskedőre és szolgáltatóra, hanem fogyasztók millióira is közvetlen hatással van. Ezért kulcsfontosságú, hogy az Amazon betartsa a DMA önpreferenciát tiltó rendelkezéseit." Az amerikai szabályozó hatóságok szintén célkeresztbe vették a saját cuccaikat előnyben részesítő platformokat. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság 2023 szeptemberében beperelte az Amazont, többek között azt állítva, hogy a vállalat saját javára torzítja a keresési eredményeket. Egy még nem elfogadott szövetségi jogszabály, az American Innovation and Choice Online Act szintén tartalmazza az önpreferencia tilalmát.

Az Amazon kitart amellett, hogy tisztességes keresési eredményeket biztosít. Megfelelési jelentésében a cég leírja hogyan reagált a DMA-ra. Állítása szerint rangsorolási folyamatai elfogulatlanok, és így megfelelnek a DMA 6. cikkének (5) bekezdésének, amely tiltja az önpreferenciát. "Ez az áruház elsődleges célja, amikor a keresési lekérdezésre adott találatokat rangsorolja a termékkeresés találati oldalán" - áll az Amazon jelentésében. "Rangsorolási modelljeink nem tesznek különbséget aszerint, hogy a terméket cégünk vegy egy partnerünk értékesíti-e, illetve hogy Amazon termékről vagy harmadik féltől származó termékről van-e szó".

Mindezen állítások ellenére mégis történt valami az Amazon keresési listáival tavaly október körül, közvetlenül azután, hogy a vállalatot hivatalosan is kapuőrnek nyilvánították a DMA szerint. Waldfogel az Amazon.com keresőmezőjébe beírt általános keresőkifejezéseket (pl. egérpad, cipő stb.) értékelte, hogy a keresési találati oldalon milyen sorrendben (rangsorban) jelentek meg a terméklisták. Először is azt találta, hogy az olyan kritériumok alapján, mint a csillagok értékelése, az árak és egyéb termékjellemzők, az Amazon a mintaidőszakban átlagosan 24 pozícióval jobb keresési helyezést adott saját termékeinek. Másodszor, hogyha összehasonlítjuk 142 másik figyelembe vett márkával, az Amazon rangsorbeli különbsége nagy.

"Miután az EU az Amazont "kapuőr" platformnak minősítette, az Amazon termékek keresési eredményekben elfoglalt helyezése jelentősen megváltozott: a rangkülönbség 30-ról 20 helyezési előnyre csökkent, míg más márkák keresési helyezései nem változtak" - mutatja be a tanulmány. Waldfogel megjegyzi, hogy a rangkülönbséget nem lehet egyértelműen az önpreferenciának tulajdonítani. Más tényezők, például a termékminőségbeli különbségek is szerepet játszanak. "Ami ehelyett érdekes, az az Amazon rangsorbeli különbségében bekövetkezett változás, amely körülbelül 2023 októberében következett be" - mondta. "Valamilyen okból kifolyólag megváltozott, hogy az Amazon keresési rangsoraiban milyen mértékben részesíti előnyben a saját termékeit". Waldfogel nyitva hagyja a kérdést, hogy a fogyasztók jobban járnak-e a változások következtében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!