Megtörtént az orosz Angara-A5 nehéz hordozórakéta első indítása

Angara-A5
A Roszkozmosz orosz állami űrügynökség felvételén felbocsátják az Orion gyorsítóblokkal összekpcsolt és annak működését tesztelő Angara-A5 nehéz hordozórakétát az Amuri területen levő Ciolkovszkij városnál működő Vosztocsnij űrközpontból
Fotó: Ivan Timosenko
Vágólapra másolva!
Harmadik kísérletre sikerrel lezajlott az orosz Angara-A5 nehéz hordozórakéta első indítása csütörtökön a Vosztocsnij űrközpontból.
Vágólapra másolva!

Mintegy 12 és fél perc elteltével levált az Angara harmadik fokozatáról az Orion gyorsítóblokk a kísérleti hasznos teherrel, és tovább haladt a célpályára.

Angara-A5
A Roszkozmosz orosz állami űrügynökség felvételén felbocsátják az Orion gyorsítóblokkal összekpcsolt és annak működését tesztelő Angara-A5 nehéz hordozórakétát az Amuri területen levő Ciolkovszkij városnál működő Vosztocsnij űrközpontból
Fotó: Ivan Timosenko

A rakétát eredetileg kedden próbálták volna ki, de két perccel a start előtt az automatika törölte az indítást, a Roszkoszmosz orosz állami űrvállalat szerint a központi egység feltöltőrendszerének meghibásodása miatt. Elmaradt a szerdára átütemezett második indítás is, a hajtóművek indításvezérlő rendszerének szoftverhibája következtében.

A csütörtöki volt az első Angara-indítás Vosztocsnijból; a típuscsalád korábbi rakétái mind az arhangelszki régióban található pleszecki katonai űrközpontból startoltak. Ezzel megkezdődtek az Amur űrrakéta-komplexum repülésfejlesztési tesztjei, amelyekbe beletartozik a hordozórakétának és a kozmodrom infrastruktúrájának kipróbálása is.

Az indítással elejét vette az Orion gyorsítóblokk tesztelése is, amelynek szintén ez az első repülése.

Az Angara a könnyűtől a nehéz osztályig terjedő hordozórakéta-család. Üzemanyaga kerozint és folyékony oxigént tartalmaz, így inkább környezetbarát, mint a Proton-M rakéta, amelyet az Angara a közeljövőben felvált. Az Angara-A5 indítótömege mintegy 773 tonna, és legfeljebb 24,5 tonna hasznos terhet képes alacsony Föld körüli pályára állítani.

A TASZSZ hírügynökség szerint gyártani tervezik a rakéta megnövelt hasznos teherbírású változatát, az Angara-A5M-et, valamint az Angara-A5V-t is, amelynek tervek szerint visszatérő első és második, valamint hidrogénhajtású harmadik fokozata lesz.

A Roszkoszmosz az Angara rakétacsaláddal készül műholdakat - például a Szpektr-UF orbitális obszervatóriumot -, valamint a leendő orosz űrállomás moduljait Föld körüli pályára állítani, továbbá az újgenerációs személyszállító járművet is felbocsátani, amely a legénységet viszi majd az állomásra.