utánpótlás

Hahó! Használni kell(ene) a biztonsági övet!

2024.04.10.

Lesújtó eredményeket hozott a legutóbbi Roadpool Operation Seatbelt közúti ellenőrzés. A rendőrség külön jelezte előre az akciót, mégis 15.000-nél is több sofőrrel szemben kellett intézkedniük. Mi ez a hatalmas nemtörődömség, és suta hozzáállás az utakon?

Szomorú

A ROADPOL éves ellenőrzési terv alapján a rendőrség pár hete azt vizsgálta, hányan nem kötik be magukat. Az előbb már leírtam a lesújtó eredményt. Egy kisvárosnyi sofőr gyűlt össze, akiket nem érdekel, hogy mit hadoválnak az övről, nekik nem kényelmes, nem kötik be magukat. Az a legnagyobb probléma, hogy olyan szintű agressziót, nemtörődömséget látok napi szinten, az utakon, hogy mindig elborzadok tőle. Mert mindannyian tudjuk mennyire kis dolog elég ahhoz, hogy ebből bármikor baleset legyen. Friss sztori, és kicsit eltér a tárgytól, de pár napja azért dudáltak le, mert túl lassan (!) mentem át a vasúti átjárón. Fényjelző működött, félsorompó állt, mint a cövek, a tempóm 10 km/h-a felett volt. Miért nem dobtam át legalább negyvennel a kocsit a síneken? Egyrészt a vasút nem játék, másrészt a vasúti átkelőhelyek állapota egy gyengébb fekvőrendőrével vetekszik, tehát féltem a drága futóműalkatrészeket. Mi lesz a következő? Megelőznek a vasúti átkelőhelyen? Vagy büntetőfékeznek? Nagyon komoly gondok vannak egyeseknél, egy pszichológiai vizsgálat sokat segítene abban, hogy azok, akik dühkitöréseiket nem tudják normális keretek között kezelni, soha ne kapjanak jogosítványt. Nemrég volt lehetőségem egy autóbuszvezetői képzésre érdeklődőként bekukkantani, és azt kell, hogy mondjam, azok után még inkább "leértékelem" az úrvezetői jogosítványt. Manapság tényleg bárkinek lehet jogsija, és mivel az autó olyan lett, mint a harmadik kéz, kell is. Nagyon nem kellene mindenkinek vezetnie. Annak a több mint 15.000 embernek biztosan nem, akik azt gondolják, hogy az öv felesleges. A biztonsági öv keresőszóra kollégám Csabai Zoltán tavaly év eleji cikkét hozza fel a találatok között a legnagyobb keresőóriás listázása. Érdemes beleolvasni a cikkbe, és megismerni ennek a korszakalkotó passzív biztonsági berendezésnek a történetét. 

Fennállása óta a biztonsági öv már több mint 1 millió (!) ember életét mentette meg! És nem, nincs olyan, hogy azért élte túl, mert nem volt bekötve. Illetve az is tévesen van a köztudatban, hogy a hátsó üléssoron nem kell bekötnie magát az utasnak. Mert lakott területen kívül, és belül is kötelező az övhasználat.

Amikor valaki egy gyermeket veszélyeztet arra tényleg nincsenek szavak

265-en nem használtak az ellenőrzések során gyermekbiztonsági rendszert. Persze jöhet a hőzöngés, hogy már nagy a gyerek, minek a gyerekülés, csak a sarki kisboltig mentem, mit teketóriázzak a "befixálással"? Az IsoFix rendszerre tetszik gondolni? Ja, hogy be sem rögzítette a sínnel a gyerekülést az IsoFix végébe, csak úgy bedobta? Értem. Persze, tudom, hiszen engem egy 353-as Wartburggal vittek haza a kórházból, és édesanyám a pólyában vigyázott rám. De nem voltak kéttonás SUV-ok, és nem akartak lefejezni azért, mert nem 65-el megyek a lakott területen. Szóval lehet itt bezzegezni, de manapság igazi hazardírozás egy gyermekkel, ha nem használjuk a passzív biztonsági eszközöket akkor, ha szállítani szeretnénk a porontyokat. Két idevágó sztori. Hogyan tanulta meg egy kislány, hogy miért kell gyermekülésben utaznia? Nyár volt, és meleg, ő pedig nem akart már az ülésben aszalódni, így sztrájkba kezdett, amit apukája ügyesen vert le. Zárt garázssoron 10-km/h-ra gyorsított, és a kislánynak megengedte, hogy az ülésen utazzon. Elég volt egy kis fék, már fel is kenődött az anyósülés támlájára. Na, ő így tanulta meg, hogy miért is kell a gyerekülésben utaznia. A másik történet abszurd, és nem is a sajátom, hanem Pintér József baleseti helyszínelő mesélte. Két család gyermekei nyaralás végén már nem fértek be egy autóba, így a szülők kitalálták, hogy a kicsik utazzanak a csomagtartóban, hisz csak rövidet mennek vissza a szállásig. Persze, apró stikli, de mi van, ha az ördög nem alszik? Mennyi idő kell majd, míg a szülő megemészti, hogy az ő mulasztásából történt tragédia? Le tudja ezt egyáltalán rendezni magában?

Nem-nem, és nem!

Soltész Bálint rendőrségi szóvivő havonta vendégünk a Podcast csatornánkon. Pont a legutóbbi adásban említettem neki, hogy jöhetne ritkábban. Na, de kérem, amíg ilyen lesújtó eredményeket látok, akkor azt érzem, hogy véletlenül se vegyünk vissza. Inkább beszéljünk minél többet erről a 15.000 felelőtlen emberről, arról a 265-ről, akinek csak annyit „érnek” fiatal utasai, hogy eszében sincs rendesen rögzíteni őket a biztonságos utazáshoz. Vagy arról az 52 motorkerékpárosról (inkább segédmotoros lesz, de erről nem kaptam statisztikát a rendőrségtől), akik bukósisak nélkül közlekedtek. Na, ott is kíváncsi lennék, hogy mi van a toronyban, amikor így indulnak el otthonról? Több alázat, és együttérzés. Erre lenne szükség, hogy jobb legyen ma itthon autózni. Meg arra, hogy akinek kell, felismerje, hogy még van mit tanulnia járműkezelésből. A szabályokat pedig azok találták ki, akik pontosan tudják, hogy miért kell a biztonsági öv, vagy a gyerekülés. A betartása viszont közös felelősségünk. Miért?

... hogy mindenki hazaérjen!

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....
2024.05.02
Az észak-amerikai tevékenységének bővítése során a Volkswagen-csoport fokozza együttműködési....
2024.05.02
A Székesfehérvári Járási Ügyészség vádat emelt azzal a férfival szemben, aki közel 10 km-en át....
2024.05.02
A Tesla megkezdi a Cyber Odyssey körutat Európában, melynek keretében sok országban, így nálunk is....
2024.05.02
A Győri Járási Ügyészség vádat emelt egy 38 éves férfival szemben, aki a korábbi közlekedési....
2024.05.02
És van rá logikus magyarázat.   ..
2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....