Karácsony Gergely főpolgármester közösségi oldalán bejelentette, hogy a fővárosi önkormányzat felülvizsgálja és módosítja a Duna-parti Építési Szabályzatot (DÉSZ). Ezt azért teszik, hogy rendezzék és eltávolítsák a lakók életét megkeserítő és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból.
A hajós szakma két héten belül javaslatokat terjesztett elő, azonban ezeket a főváros vezetése elutasította – mondta Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője. Hozzátette, már az előző főpolgármester, Tarlós István idejében is napirenden volt a parti területek rendezése, de ők inkább a jelenlegi vezetés módszereit bírálják, és hiányolják a szakmai konzultációt, a működőképes javaslatok hiányát.
Fotó: Budapesti hajózás – wikipedia -
A Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége elutasítja a Duna-parti Építési Szabályzat jelenlegi módosítását, és felszólítja a Fővárosi Önkormányzatot, hogy kezdjen érdemi egyeztetést az érintettekkel, ugyanis a tervezett változtatások következtében a Duna budapesti szakaszán sérülhet a közlekedésbiztonság és radikálisan megnőhet a zaj- és levegőszennyezés is.
A tervezett változás érintené a szállodahajókat is és a kikötők megszüntetését a Főpolgármesteri Hivatal úgy tervezi végrehajtani, hogy nincs olyan kikötő a Duna budapesti szakaszán, ami ki tudná váltani a jelenleg használtakat, így a kisebb személyszállító hajós cégeknek távolabbi kikötőket kellene keresniük.
A hajós szervezetek szerint a tervezett változtatások összehasonlíthatók a BKV-járatok megszüntetésével. A tervezett módosítás hatalmas költségnövekedést okozna a hazai személyszállító hajózásnak, kisebb cégek pedig nem tudnák elviselni ezt a terhet. A szállodahajók menetrendje több évre előre tervezett, így egy radikális változás komoly károkat okozna a tervezésben és a kikötőkapacitásban.
A kikötők megszüntetése szintén érintené a BKV hajózási ágazatát, ami komoly problémákat okozna a fővárosi közlekedésben. A tervezett változtatásokat következetlennek és veszélyesnek tartják, ami jelentősen károsíthatja Budapest turisztikai vonzerejét. Horváth Imre hajóskapitány szerint a hajók külső partszakaszra szorulása jelentős forgalomnövekedést eredményezne a Dunán, ami környezetterhelést és közlekedésbiztonsági aggályokat vet fel.
A turistaszezonhoz kapcsolódó hajózási tevékenységek jelentős forgalmat generálnak a Duna fővárosi szakaszán. A tervezett módosítások szerint a Főpolgármesteri Hivatal a belvárosból teljesen kitiltaná a hajókat, az újlipótvárosi partszakaszon pedig drasztikusan csökkentené a kikötők számát. Ez súlyosan érintené a turizmust, a szállodahajózást és a közlekedést, valamint komoly problémákat okozna az utasok szállításában és a hajók infrastruktúrájának biztosításában. A tervezett változtatásokra érkezett kritikák szerint nem adnak megfelelő időt és lehetőséget az érintetteknek a véleményezésre, és a tervezett kikötők nem rendelkeznek megfelelő feltételekkel a hajók fogadására.
Ezért a Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége április 20-ára nagyszabású kirajzási demonstrációt tervez a Dunán.
Politikailag teljesen alkalmatlanok mindketten a fidesz ellen.