+

Klasszikus recept alapján - Mercedes-Benz CLE 300 4Matic teszt

2024.04.09.

Gyönyörű formaterv, belsőégésű motorpaletta és a stuttgartiak tudásának legjava összpontosul az újonnan létrehozott CLE-osztályban. Vajon mindez elég lesz a sikerhez az SUV-k és a villanyautók korában?

Abban már régóta nincsen vita az esti sörözéseknél, hogy a szabadidőautók korát éljük, hiszen a legtöbben emelt hasmagasságú városi terepjáróra vágynak, amit a gyártók igyekeznek is minden erejükkel kielégíteni. Ehhez jön még az elektromos hajtás állami ösztönzőkkel megtámogatott térnyerése, és máris kézenfekvőnek tűnik, hogy 2023-ban melyik modell bizonyult a legnépszerűbbnek Európa- és világszerte. Helyes volt a tipp, egy elektromos SUV, a Tesla Model Y.

A távolról indított bevezetővel csak szemléltetni akartam, hogy manapság egyáltalán nem evidens egy gyártó részéről időt és pénzt nem sajnálva új fejlesztésű kupéval piacra lépni.  Főleg egy olyan időszakban, amikor az európai autóipar kihívásai minden eddiginél komplexebbnek tűnnek, még egy olyan patinás márka számára is, mint a Mercedes-Benz. A stuttgartiak látványosan próbálnak helyt állni a divatos szegmensekben, de emellett nem engedték még el az olyan klasszikusnak tekinthető modelleket sem, mint a tavaly bemutatott, és egyben tesztünk alanyául szolgáló CLE osztály.

A vadonatúj kupé (és az időközben szintén leleplezett kabrió kivitel) egyszerre váltotta le a korábbi C- és E-osztály háromajtós változatát, így valamelyest költséghatékonyabban tudnak jelen lenni a kategóriában. Ebből fakadóan a műszaki alapok az aktuális C-osztályból érkeztek, de az újdonság az elődmodellhez képest szélesebb és hosszabb lett, ezzel közelítve az egykori E-kupéhoz. Rajta kívül egyébként nem is maradt más háromajtós modell a kínálatban csak az AMG-GT, de az a négyszeres indulóárával egészen más ligában játszik.

Utóbbi sajnos nem is lesz itthon az utcakép szerves része, de a CLE-ből remélhetőleg látni fogunk néhányat, ami autórajongóként mindenképp élményszámba megy majd, hiszen a magyar kéz által is rajzolt formavilág egészen pazarra sikeredett. Felvonultat minden olyan stíluselemet, amiért rajongani lehet a négyüléses kupékért, köztük a hosszú és széles motorháztetőt, a keret nélküli ajtókat, valamint a lágyan ívelt tetővonalat. Persze akad néhány megosztóbb részlet is, mint a krómozott ál-kipufogóvégek, vagy a hátsó lámpaburák középső, lakkfekete eleme, de legalább marad valami feladat a tervezőknek a ráncfelvarrásra is.

A német prémium márkáknál egy ideje általánossá vált, hogy a csomagtartón díszelgő típusjelzés mást jelent, mint azt korábban megszoktuk, és ez most is így van. A CLE 300 felirat hathengeres motort sejtet, itt viszont a 2.0 literes, turbós négyhengeres benzinest jelöli 258 lóerős teljesítménnyel és 48 voltos mild hibrid rendszerrel megtámogatva. Utóbbi plusz 23 lóerőt dob be a közösbe, de ez önmagában, például elindulásnál, nem képes mozgatni az autót, csupán rásegítésként érkezik, ha szükség van rá.

Igazságtalan lenne kevésnek gondolni ezt a teljesítményt, hiszen a villámgyorsan dolgozó 9G-Tronic automataváltóval, és a bombabiztos összkerékhajtással párosítva 6,2 másodperc alatt abszolválja a 0-100-as sprintet, a száguldás vége pedig szokás szerint 250 km/óránál van limitálva.  Az autó grand tourer karakteréhez ugyan jobban illene a sorhatos benzines, de a turbós négyhengeressel sem kell szégyenkeznie, mivel nagyszerű partner a hétköznapokon, és a fogyasztása is elfogadható a maga 8-9 literével.

Hidegen a hangja kissé dízeles, de az utasérbe ebből kevés szűrődik be, cserébe menet közben könnyedén mozgatja az üresen 1.8 tonnás kasztnit. A szabályokat betartva egyszer sem érezni alulmotorizáltnak, autópályán kifejezetten pihentető vele a 140-es utazó. Persze előfordulhat, hogy az Autobahnon már gyakrabban kéne kisorolgatni vele a belső sávból, de aki erre vágyik az ezzel is közlekedhet tartósan 200 fölött, mert képes rá. Más kérdés, hogy az autó karakteréhez kevésbé passzol az őrült száguldozás, ahogyan a sportos vezetési élmény is inkább az AMG változat selling pointja marad.

Ettől függetlenül a tesztautó nem jött zavarba a szerpentinen sem, sőt az alacsony súlypont, a remek hangolású adaptív futóművel, a 20 colos felnikkel és a hátsókerék-kormányzással megspékelve igazi sínautót csinál belőle. Érzésre szinte bármilyen kanyarban bármekkora tempóval elfordul, csak ebből minimális visszajelzést kapunk a kormányon. És ez a 300-as modellben szándékoltan ilyen, hiszen a célközönség nem a birkózást keresi, hanem a pihentető és biztonságos utazást.

Ebben pedig a Mercedes legjavát képviseli a CLE a márkához méltó luxus hangulatú utastérrel, az opcionális extrák széles kínálatával és a legmodernebb vezetéstámogató asszisztensek garmadájával. Az összeszerelési minőségbe nem lehet belekötni, a milliós tételt jelentő fűthető-szellőztethető nappabőr ülések többféle masszázsprogramot kínálnak, a fedélzeti infotaiment rendszer kellően gyors és remek a felbontása, a fűthető kormánykerék pedig kellemes tapintású.

Persze a szépségnek ára van, jelen esetben a hófehér bőr eléggé kényes, illetve a zongoralakk felületek és a 11.9 colos központi értintőképernyő is meghálálja a gyakori takarítást. Utóbbi elkerülhetetlen, mivel számos funkció ide lett száműzve, köztük a klímavezérlő panel is, ami igényel némi megszokást, ahogyan a kormányon elhelyezett érintésérzékeny kapcsolók is. Ha viszont belaktuk és megszoktuk a kabint, kifejezetten otthonos második élettérré válhat, amire a Burmester audio-rendszer és a panoráma napfénytető csak rátesz egy lapáttal. 

Mindenképp megemlítendő még, hogy a négyüléses kivitel itt valóban használható hátsó sort jelent, nem csak kiegészítő csomagtartót a golf-táskának. Fejtérben persze már szűkös tud lenni 170 centis magasság felett, de lábtérben és széltében meglepően tágas, míg a dupla isofixnek köszönhetően akár alkalmi családi autónak is elmegy, ha vállaljuk a középhaladó jógaedzést, amit a gyerekülés berakása jelent. A csomagtartó 420 literes, nálunk simán elnyelt egy hosszú hétvégényi cuccot futóbringástul, de talán beszédesebb adat, hogy az aktuális Volkswagen Golf ide vonatkozó értéke 381 liter.

Messzire utazni egyéként kifejezetten jó vele, a konfigurálható head-up display-től kezdve az online támogatott navigáción át mindenben igyekszik a kezünk alá dolgozni. Az esti fényjáték is impozáns, nem csak belül, de kívül is, és itt nem feltétlen a földre vetített csillagra kell gondolni (az szerencsére kikapcsolható), hanem a Digital Light névre keresztelt LED fényszóróra. Ez azon túl, hogy nyitásnál képes csillagokat rajzolni a szemben lévő házfalra, menet közben akár a helyes irányt is jelezni tudja az úttestre vetített jelzésekkel, illetve automata távolsági fény esetén centiméter pontosan takarja ki a szemből érkezőket a fénycsóvából.

Az ilyen technikai finomságoktól, a pazar formavilágtól, a jól eltalált futóműtől és a fentebb taglalt általános jóságából fakadóan lesz a CLE az egyik legkívánatosabb modell a Mercedes aktuális kínálatában. Egyszerre stílusos hétköznapi járós és egyben komfortos utazóautó, ami erőlködés és ellenszenv nélkül hozza azt a hangulatot és minőségérzetet, amit egy Mercedes-től elvár az ember.

Hathengeres motorral tökéletes lehet, dízellel szerintem csak a hazai piacán lesz népszerű, ez a 2.0 literes turbós benzines pedig az arany középutat jelenti, ha az üzemeltetési költségek is számítanak valamelyest. Igaz, a tesztautó 33 millió forintos konfigurációja nem ezt mutatja, de a 204 lóerős, hátsókerekes alapmodell 20,9 millióról indul, ami okosan extrázva, némi kedvezménnyel 25-ért valószínűleg elhozható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....