Kis túlzással egymást fogja érni az újonnan elkészült magyarországi autópályák átadása – ez derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium tájékoztatásából, amelyet a 444-nek küldött.

m44, autópálya
Lázár János minisztériuma elárulta a dátumokat: autópálya-átadási hullám jön Magyarországon – ezeket a szakaszokat helyezik forgalomba heteken belül / Fotó: Dömötör Csaba / Facebook

A Lázár János vezette tárca azt közölte a lappal, hogy még az idén, tehát nagyjából bő fél év alatt 

három gyorsforgalmi útszakaszt is forgalomba helyeznek.

További jó hír, hogy ebből kettőt heteken belül, még május elején, aminek különösen örülhetnek a nyaralását tervezők, legyen szó tranzitforgalomról vagy magyar közlekedőkről.

Milyen autópályákat adnak át Magyarországon?

Az első, küszöbönálló átadás az M44-es újabb szakasza Lakitelek és Szentkirály között. Az ÉKM elmondta, hogy ennek a műszaki átadás-átvétele már lezárult, jelenleg a forgalombahelyezési eljárás folyik. De már nem sokáig, ugyanis a megnyitását május elejéig tervezik.

Bár csak néhány kilométerről van szó, a fejlemény mégis nagy jelentőségű, hiszen jócskán lerövidíti a Kecskemét és a Tisza-híd közötti kapcsolatot. Ráadásul lehetővé teszi a gyorsabb haladást, miután két települést is elkerül. Az M44-es egyébként jelenleg a Tiszától Békéscsabáig használható, de folyamatosan zajlik a bővítése:

  • Az M44-es gyorsforgalmi útnak az M5-ös autópálya és Szentkirály közötti szakaszán halad a kivitelezés, 2025 második negyedévére várható, hogy átadják a forgalomnak.
  • Az M44-es gyorsforgalmi út előkészítése is tart a Békéscsaba és az országhatár, Nagyszalonta közötti szakaszon. A megvalósítás a tervezésre irányuló közbeszerzési eljárásnál jár, most értékelik a beérkező ajánlatokat. A teljes tervezési feladat elvégzésére 47 hónap áll majd a nyertes rendelkezésére, vagyis a tervezés vége 2028-ra kalkulálható.

Ennyit az M44-esről, következik az M6-os. Mint kiderült, a hajrában van a dél-dunántúli sztráda utolsó szakaszának, a Bóly és országhatár közötti nagyjából húsz kilométeres rész átadása is. Ennél ugyancsak a végére ért a műszaki eljárás, a közlekedés előtt pedig két ütemben nyitják meg az új pályát. 

  1. Szintén május elején esedékes a Bóly–Villány közötti 13 kilométer felavatása,
  2. az utolsó elem, a Villány és az országhatár közötti szakasz akkor következik, amikor a horvátok elkészülnek az Eszéktől Horvátország centrumába tartó A5-össel. Ezt 2025 tavaszára teszik.

És még mindig nincs vége, ugyanis az előrejelzések szerint decemberre befejeződik az M85-ös Fertőrákost és Sopront az országhatárral összekapcsoló szakaszának az építése is.

Bejelentések sora: megvan, mikor indul az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése – ezermilliárdokból rakják rendbe a magyar utakat

Tízéves útfejlesztési programot kezd meg a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – erről is beszélt a cég vezérigazgatója a Világgazdaságnak. Az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Németh Tamás a lapunknak adott interjújában kitér a koncesszió költségeire, az útépítő vállalkozókra, az árazásra, a magyar autópályák minőségére, a profitvárakozásukra, valamint az M1-esen tavaly tavasszal bekövetkezett tömegbaleset körülményeire is.