Portfolio signature

Az EU lesújt Kínára, magyarországi cégeken csattanhat az ostor

Margrethe Vestager, az Európai Unió versenyjogi főnöke keddi amerikai látogatása során beszédet tart, amelyben összehangolt erőfeszítéseket szorgalmaz majd Kína gazdasági előrenyomulásával szemben. Az Európai Bizottság már vizsgálja a kínai autógyártók állami támogatásait, amelyek célkeresztjében a Magyarországra készülő BYD, valamint az állítólag itt beruházást tervező Great Wall Motors is áll. Az államszövetség várhatóan komoly extravámokat vethet ki a kínai cégekre, valamint pénzügyit korrekciót is kivehetnek az állami támogatások miatt.

Az Európai Bizottság tavaly februárban kapta a kezébe a külföldi támogatásokról szóló rendelettel (Foreign Subsidies Regulation, FSR) azt az új jogkörét, hogy vizsgálhatja és pénzbírságokkal sújthatja a tisztességtelen, versenytorzító hatású, EU-n kívüli országok által folyósított állami támogatásokat. Ursula von der Leyen, a testület vezetője tavaly szeptemberben be is jelentette, hogy elsőként a kínai autógyártókat kezdik el vizsgálni. A gyanú szerint az olyan nagy szereplők, mint a BYD vagy a Great Wall Motors azért tudják jelentősen olcsóbban értékesítenie járműveiket az EU-n belül, mert a kínai állam hatalmas támogatásokat folyósít a számukra – akár közvetlenül, akár irányított közbeszerzéseken, akár adókedvezményeken keresztül –, hogy így leszoríthatják áraikat az európai gyártók e-autói alá.

A jól értesült brüsszeli lap, a Politico szerint az Egyesült Államokban tartott beszédében Vestager hangsúlyozni fogja a kínai támogatások vizsgálatának szükségességét, különösen az elektromos járművek ágazatában, és várhatóan már idén nyáron döntést hoznak az ügyben.

A Politico Playbook által feltárt, a kínai elektromos autók exportjának lehetséges támogatásaira vonatkozó uniós vizsgálat egyre átfogóbbá válik, újabb és újabb kínai cégeket vizsgálnak. Szinte borítékolható Vestager arról beszél majd, hogy ha a vizsgálat arra a következtetésre jut, hogy Kína valóban támogatta az elektromos autók exportját, Brüsszel nem fog habozni, hogy korlátozásokat vezessen be a tisztességes verseny védelme érdekében.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés