helyközi járat

Látványosan romlott a négyéves jótállás letelte után a Makó-Maroslele út

Getting your Trinity Audio player ready...

2017-ben 4,7-es osztályzatot kapott a közúttól a Makót Hódmezővásárhellyel összekötő 4414-es út, amit 2018-ben újítottak fel. 2019-re az érték 2,8-ra javult, 2023-ra pedig 3,1-re romlott. A mintegy 28 kilométeres útból 11 kilométerre ment el a 600 milliós összeg, a padka már több helyen megsüllyedt.

„Mind a marosleleiek, mind a makóiak már több évtizede várják, hogy a két település közötti, 4414-es számú főút végre megújuljon. Lázár János országgyűlési képviselő közbenjárásának köszönhetően pedig ez most megvalósulhat, ám úgy tűnik, nem felhőtlen a térségben élők és a településeket vezetők öröme, hiszen visszajelzések szerint az út máris hullámos több helyen, valamint egyes szakaszok között nincs megfelelően szintbe hozva, eldolgozva” – az önkormányzati tulajdonú Makó TV 2018-as anyaga szerint Makó fideszes alpolgármestere akkor azzal nyugtatott mindenkit, hogy az út „a Magyar Közút Nonprofit Zrt. fennhatósága alá tartozik, a műszaki ellenőrzést is az ő feladatuk elvégezni. Így Makó és Maroslele vezetői bíznak benne, hogy ezt a hibátlan minőség érdekében maradéktalanul meg is teszik majd”.

Az útról Lázár Jánost is idézte a hozzá köthető promenad24.hu. „Még az idén meg fog kezdődni a Maroslele-Hódmezővásárhely út építése, valamint meg fog valósulni az Óföldeák-Maroslele út, illetve a Mezőhegyes-Pitvaros-Csanádpalota kerékpárút, de jól áll az újabb makói elkerülőút helyzete is.”

Img20240219121447

Így néz ki a padka egy hat éves úton. A szerző felvétele.

A Magyar Közút Zrt. még 2017-ben kötött keretszerződést kormányközeli vállalkozókkal. Akkor megírtuk, a 270 milliárd forintos keretből 46,1 milliárd forint jut a Dél-Alföldre. Ennek a keretszerződésnek a része volt a 4414-es út felújítása, ezt közadatigénylés után tudtuk meg. A Magyar Közútnál személyesen nézhettük meg a szerződést, és csak a jegyzetelést engedték. Eszerint a Duna Aszfalt-Hódút 160 nap alatt végzett a munkával 2018-ban. 617 millió ment el a felújításra. Hogy mire, azt nem tudni, mert az egy mellékletben szerepel, amit nem mutattak meg akkor. A kivitelező 48 hónap teljes körű jótállást vállalt.

A Google fotói alapján nyomon lehet követni az út változását. 2018-ban a Google megörökítette a felújítást, ahogy azt is, hogy 2021-re már a padkát foltozták. Ilyen képeket több helyen is találunk a felújított szakaszon, ahogy olyat is, ahol újabb padkasüllyedés van, és azt egyelőre táblázással „kezelték”.

A közút állapotáról is kértünk adatokat. Az Országos közutak burkolatállapot osztályzat alapján sorolják be az utakat. Az 5-ös – az iskolával ellentétben – nem jó, hanem éppen rossz, míg az 1-es osztályzat a legjobb, a 3-as a tűrhető. Csongrád-Csanád vármegyében 2022-ben a mellékúthálózat 1042 kilométeréből 355 km volt jó és megfelelő, a többi tűrhető, nem megfelelő, rossz. Az alábbi ábrán a 4414-es út teljes hosszára vonatkozó besorolás látható.

 

Míg a felújítás előtt a 4,7-es ponttal rossz volt az út, 2019-re ez a felújítással 2,8-ra csökkent, vagyis tűrhető lett. Leginkább azért, mert a felújítás nem a teljes szakaszt érintette. 2023-ra viszont 3,1-re nőtt az érték, vagyis a teljes útszakasz romlott. Idézzük fel, az útra 4 év teljes körű jótállás volt, ami 2022-ben járt le. Az út burkolatállapota azóta is romlott.

Segesvári Csaba

Fotók: a szerző felvételei, Google Earth. Adatvizualizáció: Szabó Krisztián

Megosztás