Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai...
No menu items!

Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai emlékei

Pekingi útján – amit a túlzott kínai ipari kapacitás visszaszorítása érdekében szorgalmazott – Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter hétfőn figyelmeztette Kínát, hogy Washington nem fogja elfogadni, hogy a kínai import új iparágakat tizedeljen meg.

Yellen egy médiakonferencián kijelentette, hogy Joe Biden amerikai elnök nem engedi megismétlődni a 2000-es évek elején tapasztalt “kínai sokkot”, amikor a kínai import áradata mintegy 2 millió amerikai termelő munkahelyet semmisített meg. A Reuters tudósítása szerint a pénzügyminiszter ugyanakkor nem fenyegetett új vámokkal vagy más kereskedelmi szankciókkal, amennyiben Peking továbbra is hatalmas állami támogatást nyújt az elektromos járművek, akkumulátorok, napelemek és más zöldenergia-termékek számára.

Yellen kilenc hónapon belül második kínai útját arra használta fel, hogy panaszkodjon arról, hogy Kína túlbefektetései miatt a gyárak kapacitása jóval meghaladja a kínai belföldi keresletet, miközben e termékek gyorsan növekvő exportja veszélyezteti az Egyesült Államok és más országok cégeit. Kifejtette: a többletkapacitás problémájának megvitatására újonnan létrehozott cserefórumnak időre van szükség ahhoz, hogy megoldásokat találjanak.

Yellen párhuzamot vont az amerikai acélszektorban korábban érzett fájdalommal. “Láttuk már ezt a történetet” – mondta újságíróknak. “Több mint egy évtizeddel ezelőtt a kínai kormány hatalmas támogatása ár alatti kínai acélhoz vezetett, ami elárasztotta a globális piacot, és megtizedelte az iparágakat szerte a világon és az Egyesült Államokban is.” Hozzátette: “Egyértelművé tettem, hogy Biden elnök és én nem fogadjuk el újra ezt a valóságot.” Amikor a globális piacot elárasztják a mesterségesen olcsó kínai termékek, “az amerikai és más külföldi cégek életképessége megkérdőjeleződik”.

Yellen elmondta, hogy a kínai tisztviselőkkel folytatott eszmecseréje előmozdította az amerikai érdekek érvényesülését, és hogy az Egyesült Államoknak a túlzott ipari kapacitással kapcsolatos aggodalmait szövetségesei is osztják Európában, Japánban, Mexikóban, a Fülöp-szigeteken és más feltörekvő piacokon.

A kínai parlament, az Országos Népi Kongresszus márciusban bejelentette, hogy a kormány lépéseket tesz az ipari többletkapacitás visszaszorítása érdekében. Peking szerint azonban téves, hogy az Egyesült Államok és Európa közelmúltban a kínai többletkapacitásból fakadó kockázatokra összpontosított más gazdaságok számára.

Peking szerint azonban félrevezető, hogy az Egyesült Államok és Európa a közelmúltban arra összpontosított, hogy a kínai többletkapacitás milyen kockázatokat jelent más gazdaságokra nézve. A kínai tisztviselők szerint a kritika alábecsüli a kulcsfontosságú iparágakban működő vállalataik innovációját, és túlértékeli az állami támogatás jelentőségét a növekedésük előmozdításában. Azt is mondják, hogy a vámok vagy más kereskedelmi korlátozások megfosztják a globális fogyasztókat a globális éghajlati célok eléréséhez kulcsfontosságú zöld energiaforrásoktól.

A kínai elektromos járművek kereskedelmének korlátozása megzavarná a növekvő iparágat, és sértené a Kereskedelmi Világszervezet szabályait – áll az ipari és információs technológiai minisztérium közleményében, amelyet a CCTV állami média és a China Daily közölt.

A minisztérium hozzátette, hogy elkötelezett az elektromos járművek exportjának támogatása mellett, és segíteni fog az iparág “tengerentúli fejlődésének felgyorsításában”, beleértve a szállítási és logisztikai tervezést, valamint a cégek támogatását az innovációban és a globális szabványok teljesítésében.

A Hszinhua állami hírügynökség idézte Li Csiang miniszterelnököt – akivel az amerikai pénzügyminiszter hosszasan tárgyalt -, aki szerint az Egyesült Államoknak “tartózkodnia kell attól, hogy a gazdasági és kereskedelmi kérdéseket politikai vagy biztonsági kérdéssé változtassa”, és a termelési kapacitás témáját “piacorientált és globális perspektívából” kell szemlélnie.

Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter még élesebb ellenvetéseket fogalmazott meg a kínai elektromos járművek gyártóival tartott párizsi kerekasztal-beszélgetésen, mondván, hogy az amerikai és európai állítások a kínai elektromos járművek túlzott kapacitásáról alaptalanok.

A támogatások helyett a kínai elektromos járművekkel foglalkozó vállalatok inkább a folyamatos technológiai innovációra, a tökéletes termelési és ellátási lánc rendszerekre és a teljes piaci versenyre támaszkodnak – mondta Wang az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatának megvitatására tett útja során.

Yellen szerint egy lehetséges rövid távú megoldás az lenne, ha Kína lépéseket tenne a belső fogyasztói kereslet erősítésére a háztartások és a nyugdíjak támogatásával, és növekedési modelljét eltolná a kínálati oldali beruházásoktól. A találkozókat követő CNBC-interjúban Yellen azt mondta, hogy “nem annyira” a Kínára vonatkozó kereskedelmi korlátozásokra gondol, mint inkább a makrogazdasági környezetében bekövetkező változásokra. Megismételte azonban, hogy nem zárja ki a vámokat.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A mesterséges intelligencia is hajtja az Apple-t?

A hír érdekességét növeli, hogy a Bloomberg a múlt hónapban arról számolt be, hogy az Apple tárgyalásokat folytat a Google Gemini chatbotjának engedélyezéséről az új iPhone funkciókhoz.

Vasútipari együttműködés indul magyar és tunéziai vállalatok között

Megegyezés született a Ganz és tunéziai partnere között, amelynek értelmében nagyszabású vasútipari együttműködés indulhat az észak-afrikai ország vasúti hálózatának modernizálása terén

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.
Hirdetés

Hírek

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.
Hirdetés

Gazdaság

Rohamra indultak a bankok az állam ellen a lakossági megtakarításokért

A leköthető összegnek felső határa nincs, vagyis tárt karokkal várják a legvagyonosabb ügyfélkört is.

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.