back to top
KezdőlapFormula 1Russell felfejtette a Mercedes-paradoxont: minél gyorsabb az autó, annál többet veszít

Russell felfejtette a Mercedes-paradoxont: minél gyorsabb az autó, annál többet veszít

-

A csapata vétségének következményeit megúszta George Russell, de a szuzukai időmérőn elkövetett saját hibája miatt így is van oka morgolódni. Bár Lewis Hamilton is csak a 7. lett, mégis pozitívan látja a helyzetet, miután végre úgy állíthatta be az autóját, ahogyan szereti.

Hamilton hetedik pozíciója mellett Russell csak a kilencedik helyre kvalifikált a Japán Nagydíjon. A különbségek rendkívül kicsik voltak a Red Bull üldözői között, a negyedik és a nyolcadik pozíció között egyetlen tizedmásodperc jelentette az eltérést. Russell egy hiba miatt maradt le erről a bolyról, s most amiatt bosszankodik, hogy enélkül előttük is végezhetett volna.

„Úgy kalkuláltunk az időmérő előtt, hogy egy tizeden belül leszünk a Ferrarihoz, a McLarenhez és az Aston Martinhoz képest. Ilyen kis különbségnél pedig akár hat helyezés is múlhat azon, hogy sikerül-e jól összerakni a kört. Erős körön voltam, a 11-es kanyarban úgy állt, hogy előnyben vagyok a többiekhez képest, de aztán elkövettem egy apró hibát és eldobtam az összes időt” – magyarázta Russell.

Az időmérő a brit ellen indított vizsgálattal kezdődött, miután a Q1-ben a Mercedes az érkező Olacar Piastri McLarenjére nem figyelve engedte ki őt a garázsból. Az ausztrálnak el kellett rántania a kormányt, hogy ne ütközzön neki Russell, a figyelmetlenségért viszont végül csak a csapatot büntették 5000 euróval.

Pérez megszorongatta Verstappent, de a holland Szuzukában is folytatta hibátlan időmérős sorozatát

A Mercedesnél előre tartottak a hétvégétől amiatt, mert autójuk érezhető hiányosságokkal rendelkezik a gyors kanyarokban, amelyekből a szuzukai pályán szép számmal találni. Russell kifejtette, miért következik ebből az, hogy minél gyorsabb köridőt érnek el, annál nagyobb lemaradást szednek össze a Red Bull-lal szemben, amely autóinak pedig kifejezetten fekszik ez a pályakarakter.

„Ismerjük az autónk erősségeit és gyengeségeit. A gyengeségünk a gyors kanyarokban mutatkozik. Ráadásul az időmérőn, amikor kiszívjuk az üzemanyagot, a kanyarok csak egyre gyorsabbakká válnak, így csak még több tempót veszítünk azokon a pontokon. A versenyen ellenben nagyjából 30 km/órával lassabban vesszük ezeket a kanyarokat, ezáltal pedig inkább már közepes sebességűvé válnak” – fogalmazott Russell.

„Egyre drasztikusabb dolgokat tesztelünk annak érdekében, hogy felülkerekedjünk ezen a problémán a gyors kanyarokban. A közepes és lassú tempójú kanyarokban az autó hozza azt a teljesítményt, amit várunk tőle.”

Hamilton idén először volt gyorsabb a csapattársánál egy időmérőn, és bár eredmények szempontjából 2009 óta nem kezdett ilyen gyengén egy szezont, mégis szokatlanul feltüzelten nyilatkozott, s továbbra is úgy érzi, hogy a Mercedes idei autója komoly előrelépést jelent az elmúlt két évben bevetettekhez képest.

Leclerc nem hiszi, hogy a hibája okozta volna a gyenge rajthelyét

„Valójában ez idén az első hétvége, amikor nem megyek el őrült szélsőségekig a beállításokkal és nem tesztelek egy csomó dolgot, így visszatértem a normalitásba. Úgy érzem, sikerült az autót egy sokkal jobb működési tartományba hoznunk, igazán élvezetes vezetni. Pontosan tudom, érzem, hogy mely területen nem elég erős az autó, így már meg tudom mondani a csapatnak, hogy mire figyeljenek oda jobban” – mondta Hamilton.

„Természetes módon nem vagyok elégedett a hetedik hellyel. Bizonyos pillanatokban ennél előrébb is álltunk, így bíztam benne, hogy közelebb kerülhetünk, de ma így alakult. Tavaly több mint egy másodperc volt a hátrányunk, most pedig közelebb vagyunk, hét tizedre – de még mindig sok teljesítményt kell találnunk.”

„Remélem, hogy ez a pozíció azért jó lesz a versenyre, ami a stratégiáról, a bokszkiállások időzítéséről fog szólni. De ha mindenből kihozzuk a maximumot, talán átugorhatunk néhány srácot az előttünk állók közül.”