kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 hete

Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?

HR Szubjektív rovatunkban Marázi Judit HR szakértő és szervezetfejlesztési tanácsadó kérdez, miután válaszolt Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-jének kérdésére: Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?

Marázi Judit, HR szakértő-

Évek óta halljuk, hogy az új toborzás a MEGTARTÁS. De mit is jelent ez? Milyen folyamatokat befolyásol a cég működésében? Kik felelnek a megtartásért? Mik azok a hibák, amiket elkövethetnek a vállalkozások, ha a munkavállalói lojalitásáról beszélnek?

Kezdjük ez utóbbi kérdéssel. Az ember a céghez megy el dolgozni, de a vezetőjét hagyja ott – ismerjük ezt a gondolatot. Van is igazság benne, hiszen az egyik legnagyobb és legfontosabb megtartó erő a vezető és a közvetlen csapat. Ugyanakkor sokat nyom a latba, a munkakörnyezet, az eszközök, gépek állapota, a munka-magánélet egyensúlya, a kiszámíthatóság és még felsorolhatnék alapvető dolgokat, ami nem a bér és nem a juttatások sorába tartozik. 

A megtartás rendszerszintű feladat. Részt kell benne vennie a vezetőknek, a HR-nek és a munkatársaknak is. Nem lehet csak egy felelőst kinevezni arra, hogy megtartsuk a kollegákat. Stratégiai kérdéssé kell emelni a témát és nap mint nap kell vele foglalkozni, hiszen ez az alapja a szervezet gazdasági működésének is. 

A jó toborzás nem pénz kérdése, a jó toborzás manapság, már egy kifinomult, kreatív munka, sok-sok ötleteléssel, közös gondolkodással. Azt tapasztaltam az utóbbi időkben, hogy a HR osztály sokszor sablonosan, megszokásból ad fel hirdetéseket, az ezer éve bevált szövegekkel. Ugyanakkor, ha megkérdezzük a vezetőket, inspiráló, új ötleteket dobnak be tartalom, forma és hirdetési csatorna témában is. 

Fontosnak tartom, hogy a toborzás-megtartás témájában a vezetők és a HR azonos gondolati síkon mozogjon. Ez mutatkozzon meg a mérésekben, kategorizálásokban, folyamatok összehangolásában és a kommunikációban is. 

Egyik legnagyobb hiba, amit elkövethet egy kiválasztásért felelős csapat, ha nem egyeztetik a pozíciók profilját – végzettség, tapasztalat, személyiség jegyek – és ha nem egységesen kommunikálnak a kiválasztási folyamat során a cégről, pozícióról, juttatásokról és a szokásokról.

A másik hiba, amikor megálmodik a vezető egy tökéletes kollégát és foggal-körömmel ragaszkodik az idealizált képhez. A kompromisszum nem azt jelenti, hogy gyenge munkavállalót vesz fel az adott munkakörre, hanem azt, hogy egyénre kell szabni a beillesztést. Tudnia kell minden vezetőnek, hogy a csapatában kinek mi az erőssége és a gyengesége, munkafolyamatok és együtt dolgozás szintjén, az a jó jelölt, aki ezt az űrt tölti be. Nem az új munkavállalónak kell lennie az új messiásnak. 

A személyre szabott onboarding program segítségével az új belépő hozzáadott értéke és lojalitása az első hetektől kezdve pozitívan hathat a csapatra.  Amennyiben a közvetlen környezet is fel van készítve az új kollega érkezésére és senki nem érzi azt, hogy ezzel az ő helyzete veszélybe kerülhet. 

Egy új munkatárs érkezésével a csoportban betöltött szerepek is újra rendeződnek, ez egy természetes folyamat és nem kell/nem szabad gátat szabni neki. 

A megtartás következő fontos állomása, hogy az új belépővel és a közvetlen csoportjával a HR-nek az első időszakban intenzív kommunikációt és visszajelzést kell folytatni, hogy minél hamarabb kiderüljenek a nem megfelelőségek és azok minél gyorsabban orvosolva legyenek mindkét oldalon. 

Mint a fent leírtakból kiolvasható, a mai munkaerőpiaci környezetben időt és energiát kell minden új belépő beillesztésére szánni, ami több munkával jár, mint maga a kiválasztás, ahol esélyt kell adni a majdnem jó jelölteknek is, hiszen „Mindannyian tökéletesen tökéletlen emberek vagyunk, akik keressük az utunkat.” /Amy Chan/

Kérdésemet Pataki Orsolyához a BA-HA-MA’S Kft. HR manageréhez intézem:

Milyen kihívásokkal szembesül a HR osztály, az onboarding folyamatában egy közepes méretű vállalkozásnál? 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk