járműtörténelem
Az ötlet gazdája Ratkó Anna népjóléti, majd egészségügyi miniszter volt.
A mai fiatalok el sem tudhatják képzelni, hogy családonként akár 3-4 gyermek is született, pedig az életszínvonal a mainak a közelében sem járt. Akinek volt keresete, gyermektelenségi adót kellett fizetni a 20 és 50 év közötti férfiaknak, illetve 20 és 45 év közötti hölgyeknek. A fizetésből 4 százalékot kellett leszurkolni.
Így került a csizma az az asztalra, azaz a babakocsi termelés az IKARUS autóbusz gyárba. 1952-től a hatvanas évek elejéig 23 ezer babakocsi készült. A csöppséget redőnyös tolótető védte. A kocsit szteppelt műanyag burkolta, a kerekeket króm sárhányó védte. 1.200 Forintos áron került a boltokba és 15-20 napot kellett dolgozni, hogy valaki megvegye álmai babakocsiját. 5 ezer sport változatot is gyártottak. Az ügyes kezű barkácsoló a hármas ikreknek IKARUS babakocsit fabrikált. Egy-egy kocsi több generációt, családot is kiszolgált, mert a feleslegessé vált holmik abban időben nem a kukában landoltak.
Napjainkban az IKARUS babakocsi igazi ritkaság, melynek szebb példányát mindössze 30-60 ezer Forint körüli áron vadászhatja le a lelkes gyűjtő.
Fotók: IKARUS sport FOTÓ: Kerkuska Csaba és MTI fotótár