WRC
A 2024-es rali-világbajnokság eddigi legnehezebb fordulóján Rovanperä a sebesség és az érett vezetés aprólékos egyensúlyának köszönhetően végül megszerezte pályafutása 12. győzelmét. A finn – akinek Jonne Halttunen a navigátora – majdnem egyperces előnyt épített ki pénteken, miután az összes szakaszt megnyerte a Naivasha-tó körül, majd a szombati napot hasonló magabiztossággal, két perc előnnyel zárta, miközben az üldözőknek mechanikai problémáik és sorozatos defektjeik voltak.
Ez a tekintélyes előny lehetővé tette a kétszeres világbajnok számára, hogy a vasárnapi szakaszokon már ne nyomja túl keményen a gázt, leszámítva a Power Stage-et, ahol a negyedik lett. Rovanperä volt az egyetlen pilóta, akit sem defekt, sem műszaki hiba nem hátráltatott a hétvége folyamán, ami részben a szerencsének, részben a pilóta tudásának, remek taktikájának volt köszönhető. Egyébként a vasárnapi gyorsaságik is lenyűgöző tájakon vezettek, a Hell's Gate nevű sziklánál (és záró gyorsasági szakasznál) megtartott eredményhirdetésen William Ruto kenyai elnök is jelen volt.
„Különleges dolog, hogy másodszor is megnyerhettem a Szafarit. Ez a verseny nagyon kemény, és a Toyota számára is legendás: mindig jók voltunk itt, és ezt a rekordot most is folytatjuk. Ahogy Afrikában mondják, az elöl haladó autó mindig egy Toyota. Nagy köszönet a csapatnak, mert mindenki nagy erőfeszítéseket tett azért, hogy az autó ilyen jól működjön. Szerintem jó munkát végeztünk, ennél jobb Szafarit nem lehet teljesíteni, mint amit mi csináltuk, problémamentesen és okosan vezetve. A mai nap nehéz volt, kétszer kellett vezetni a naptár legdurvább gyorsasági szakaszán, amikor hatalmas előnyöd van, akkor minden követ megpróbálsz elkerülni, de ez nem könnyű. Csak a tervhez kellett tartanunk magunkat, és ez bejött” – nyilatkozta Rovanperä vasárnap délután.
Kacuta Takamoto a második helyét szerezte meg, már a harmadik alkalommal végzett a dobogón Kenyában. Svédország után zsinórban a másodszor állhatott dobogóra Adrien Fourmaux, aki a Ford Pumával végig úgy versenyzett, hogy igyekezett elkerülni a problémákat. A francia végül 47 másodperccel maradt el Kacutától, de nem nagyon örült a harmadik helynek is, amit egyébként a bajnoki pontversenyben is őriz.
A Toyota négy pontra növelte előnyét a Hyundai előtt a gyártók bajnokságában, a különbség jóval nagyobb is lehetett volna, ha a koreai márka pilótái remekül nem hajráztak volna ilyen jól vasárnap: nem csak a plusz pontokért zajló vasárnapi értékelést nyerte meg Tänak és Neuville, de a Power Stage-et is, igaz, ott már fordított sorrendben, és a harmadik ráadásul a csapattársuk, Esapekka Lappi lett.
Elfyn Evans a pénteket a dobogóért folytatott küzdelemben fejezte be, de a szombati nap pechsorozata (kétszer is megállt, hogy kerékcserét hajtson végre) azt jelentette, hogy több mint négy perccel lemaradva Rovanperätől, csak a negyedik helyen végzett. Evans a versenyzői világbajnokságban továbbra is a második helyet foglalja el a vezető Thierry Neuville mögött, aki a Szafari-ralin majdnem hat perccel maradt le mögötte, és lett ötödik. Igaz, a belga a vasárnapi teljesítményének köszönhetően mégis több pontot szerzett összességében a walesinél (19-et, míg Evans csak 16-ot).
Neuville megduplázta az előnyét, most már hat ponttal vezet Evans előtt a bajnokságban, de a Hyundai i20 N versenyautójával igen nehéz hétvégén van túl. A szombati üzemanyagnyomás-problémák több percet vettek el a belgától, vasárnap pedig a felfüggesztés sérülése hátráltatta, amelyet egy szikla okozott a versenypályán, tovább súlyosbította a helyzetet. Szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy a jobb hátsó futómű pont a szerviz előtti szakaszon tört el, így Neuville a következő pályán már ismét hibátlan autóval mehetett. A belga csapattársai, Esapekka Lappi és Ott Tänak még rosszabbul jártak.
Lappi autójában a hétvége folyamán két váltó is elromlott, és a finn szombaton egy zebrát és két nagytestű madarat is elütött, ami az autójában is komoly kárt tett. Tänak pedig csak a nyolcadik helyre tudott visszakapaszkodni – a WRC2-ben induló Gus Greensmith és Oliver Solberg mögé –, miután pénteken eltört az autója felfüggesztése és kormányösszekötője egy, az út közepén fekvő hatalmas kőtől. A top 10-et a lassú, de barátságos „gentleman pilóta” Jourdan Serderidis (Ford Puma) és a Škoda Fabia Rally2 sztárja, Kajetan Kajetanowicz egészítette ki.
A világbajnokság három hét múlva, az április 18. és 21. között megrendezésre kerülő Horvát-ralin tér vissza, mégpedig aszfalton. Az esemény központja most is a főváros, Zágráb lesz.
Végeredmény, Szafari-rali:
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) 3h36m04.0s
2 Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +1m37.8s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m25.1s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID) +4m20.2s
5 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +10m.17.5s
6 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +18m05.4s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +19m28.5s
8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +21m02.0s
9 Jourdan Serderidis/Fréderic Miclotte (Ford Puma Rally1 HYBRID) +26m13.3s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +26m34.4s
Egyéni bajnokság állása:
1 Thierry Neuville 67 pont
2 Elfyn Evans 61
3 Adrien Fourmaux 46
4 Ott Tänak 33
5 Kalle Rovanperä 31
6 Takamoto Katsuta 30
7 Sébastien Ogier 24
8 Esapekka Lappi 23
9 Oliver Solberg 12
10 Andreas Mikkelsen 6
Gyártói bajnokság állása:
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 131 pont
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 127
3 M-Sport Ford World Rally Team 72
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!