Bibliai filmek húsvétra

Vágólapra másolva!
A Királyok királyától a Ben-Huron át Mel Gibson A Passiójáig. Húsvét alkalmából összegyűjtöttük a legszebb, illetve a legnépszerűbb bibliai filmeket a krisztusi szeretetről. Ezek a legjobb bibliai filmek húsvétra.
Vágólapra másolva!

Már a filmipar kezdetétől létezik bibliai film, vagyis olyan filmalkotások, amelyek a Biblia történeteit dolgozzák fel. Ezek között pedig kitüntetett helyen szerepelnek a Jézus Krisztus életét, a szenvedés-, feltámadás- és megváltástörténetet felelevenítő filmek. Összeállításunkban bemutatjuk: ezek a legjobb bibliai filmek húsvétra!

Bibliai filmek húsvétra
Bibliai filmek húsvétra: A Passió
Fotó: Newmarket Films/ Icon Productions

Jézus Krisztus filmek: A legjobb bibliai filmek húsvétra

 

Ben-Hur (1959)

A mai napig az egyik legnépszerűbb húsvéti film, amely nem valódi bibliai film, hanem inkább bibliai ihletésű történet. William Wyler 11 Oscar-díjat nyert, monumentális, 3 és fél órás filmje ugyanis Lew Wallace 1880-as regényéből készült és a fiktív júdeai herceg, a Charlton Heston által alakított Ben-Hur sorsán keresztül mutatja be a krisztusi megváltás, a szeretet erejét.

Ugyanakkor, épp a krisztusi üzenet miatt, még ha nem is látszik Jézus arca a filmben, ő az a szereplő, aki központi alakjává válik a történetnek, amelynek végén az őt és családját ért méltatlanságok miatt bosszúra szomjazó Ben-Hur kezéből kiesik a kard, és a szívét megtölti az emberszeretet. (A filmről itt írtunk bővebben.)

Királyok királya (1961)

Nicholas Ray filmje tulajdonképpen "remake", az 1927-es, azonos című némafilmnek a színes és hangos változata, amelyet az a Cecil B. DeMille rendezett,  akinek a bibliai történetek feldolgozása mondhatni a szakterülete volt. 

Ray közel három évtizeddel későbbi filmjének egyik különlegessége éppen a hang: a monumentális, kiváló színészekkel (Jeffrey Hunter, Robert Ryan, Rip Torn, Ray Milland, Orson Welles) előadott film kiváló zenéjét a magyar Rózsa Miklós komponálta.

Barabás (1961)

A Királyok királya évében, 1961-ben mutatták be Richard Fleischer – Par Lagerkvist svéd író 1951-ben Nobel-díjjal kitüntetett azonos című kisregényéből készült – Barabás című filmjét is, amely a Krisztus helyett szabadon engedett haramia történetén keresztül mutatja be a megváltás és a krisztusi szeretet igazságát. Igazi húsvéti film az újjászületésről, még ha annak idején az amerikai filmszínházak nem húsvét, hanem karácsony idején, december 23-án küldték a filmet a mozikba.

A ma is felemelő, amerikai-olasz koprodukcióban készült alkotásban a rablógyilkost Anthony Quinn alakítja, mellette olyan sztárok szerepelnek, mint Vittorio Gassman, Silvana Mangano, Ernest Borgnine vagy Jack Palance. A filmről itt írtunk bővebben.

Lagerkvist írásából egyébként készült egy svéd változat is 1951-ben, amelynél azonban az olasz-amerikai feldolgozás időtállóbbnak bizonyult.

Máté evangéliuma (1964)

Pier Paolo Pasolini fekete-fehér, karcosan neorealista filmjének nemcsak különlegessége, de hatalmas erénye, hogy kizárólag Máté evangéliumának sorait idézi. Azaz 137 perces játékidejében legfeljebb sűríti az  cselekményt, de egyetlen szót sem írt át, vagy adott hozzá, minden, ami elhangzik és látszik a filmben, az mind az evangéliumból származik.

Bibliai filmek húsvétra: Máté evangéliuma
Fotó: Titanus Distribuzione

A világ legszebb története – A Biblia (1965)

A George Stevens rendezésében, valóságos sztárparádéval készült 260 perces film minden idők legdrágább Krisztus-filmje: az akkori 20 millió dolláros költségvetés ma közel 200 millió dollárnak felelne meg (nagyjából 73 milliárd forint), igaz, ezzel sem került fel a legdrágább hollywoodi produkciók listájára.

Stevens alkotása lassan hömpölygő, spirituális, meditatív film, amelyben Max von Sydow a filmtörténet egyik legszebb Krisztus-alakítását nyújtotta.

A názáreti Jézus (1977)

Franco Zeffirelli nagy ívű, több mint hatórás eposza a születéstől a feltámadásig mutatja be Krisztus földi életét. A film eredetileg a televízió számára készült, és a rendező (valamint a forgatókönyvírók, Anthony Burgess és Suso Cecchi d'Amico) szándéka szerint az ökumenizmus jegyében: a négy evangéliumból olyan történetet dolgozott ki, amely felekezeti hovatartozástól függetlenül megszólítja a nézőket, kiváltképp azokat, akik még nem hívők.

Zeffirelli alkotásának ma is ereje van, nem csak a jó forgatókönyv és rendezés, de a hitelesnek ható helyszínek és kosztümök, Maurice Jarre zenéje, valamint a Jézust alakító Robert Powell átütő jelenléte miatt.

A názáreti Jézus (Robert Powell)
Fotó: ITC Entertainment/ RAI

Jézus (1979)

A leginkább a kiüresedett vallási meggyőződést parodizáló Brian élete évében mutatták be John Krish és Peter Sykes rendezésében a felemelő, a krisztusi örömhírt és a valódi hit erejét hirdető Jézus élete című filmet.

A Lukács evangéliuma alapján készült, a Szentföldön forgatott alkotás a valaha volt legtöbbet nézett filmek között szerepel, ami részben annak is köszönhető, hogy a világ legtöbb nyelvére lefordították (a Guiness Rekordok Könyve alapján eddig 1977 nyelvre, amellyel rekordtartó). Sikere persze nem a megtekintésekben mérhető: a Brian Deacon főszereplésével készült bibliai dráma az alkotók szerint eddig 200 millió embert terelt a megtérés és a hitélet felé.

A csodatevő (1999)

Egy különlegesség a bibliai filmek között: Derek W. Hayes és Stanislav Sokolov walesi-orosz koprodukcióban készült filmje stop-motion animációval meséli el Krisztus történetét.

Az angol nyelvű változathoz csupa sztár adta a hangját: Jézust például Ralph Fiennes szinkronizálta, de más bibliai szereplők is méltó szinkronhangot kaptak (Julie Christie, Ian Holm, William Hurt, Alfred Molina, David Thewlis...).

A Passió (2004)

Mel Gibson 30 millió dollárból készült, világszerte 611 millió dolláros bevételt produkáló, sokak által (alaptalanul) támadott filmje Krisztus földi életének mindössze az utolsó 12 órájára szorítkozik. 

A forgatókönyvet jegyző Gibson és Benedict Fitzgerald nem csupán a négy evangéliumból, hanem a boldoggá avatott ágostonrendi apáca, Emmerick Katalin (1774–1824) A mi Urunk Jézus Krisztus kínszenvedése című könyvében leírt látomásaiból is merített, de utóbbi hatása leginkább a látványban érződik, mivel A Passió szinte szó szerint, szóról szóra idézi az Újszövetséget (főleg Lukács evangéliumát). 

A szenvedéstörténet bemutatása, azaz a Krisztussal (Jim Caviezel mesteri alakításában) szembeni embertelen erőszak naturális ábrázolása kétségkívül próbára teszi a néző idegrendszerét, felkavarja érzelmeit, de eleve ez volt Gibson célja: bemutatni mindazt a szenvedést, amelynek árán Krisztus megváltja a bűnös világot.

A születés (2006)

Catherine Hardwicke filmje annyiban hasonlít Mel Gibson A Passiójához, hogy A születés is csak egy kicsi, de annál fontosabb fejezetet emel ki Jézus életéből. A Mike Rich forgatókönyvéből készült film egészen pontosan a názáreti Mária (Keisha Castle-Hughes) és József (Oscar Isaac) történetét meséli el az angyali üdvözlettől a Heródes előli menekülésen át a betlehemi csodáig, azaz Jézus Krisztus megszületéséig, amelynek kegyetlen keretet a világi hatalmát féltő Heródes király parancsa ad, azaz amikor a zsarnok Máté evangéliuma szerint elrendelte minden 2 éven aluli fiúgyermek lemészárlását Júdeában.

Hardwicke alkotása tehát nem csak az örömhírre emlékeztet, de megemlékezik a december 28-án ünnepelt, aprószentekről is, arról a több ezer (a görög hagyomány szerint 14 ezer, a kopt keresztények szerint 144 ezer kisfiúról), akiket Jézust üldözve Heródes megöletett.