Megtorpant a BYD, árcsökkenés-cunami várható

2024.03.30. 08:25

A kínai BYD villanyautó-gyártót is érinti az elektromos autók piacán kialakult erős verseny, amelyben az autógyártóknak pénzügyi eredményeik rovására kell áldozatot hozniuk.

DSC8977

A Szegeden üzemet építő BYD elektromosautó-gyártó vállalat profitja 8,7 milliárd jüan (444 milliárd forint) lett a múlt év utolsó negyedévében. Ez 18,6 százalékos emelkedést jelent éves szinten, ám 2022 első három hónapja óta a leggyengébb tempó a Reuters szerint

A magyarázat részben az, hogy Kínában, a világ legnagyobb autópiacán elveszett a villanyautók iránti kereslet növekedésének lendülete, miközben az autógyártók egyre élesebb árversenyt vívnak egymással. A negyedéves árbevétel 180,4 milliárd jüanra (9200 milliárd forintra) rúgott, ez 15 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi forgalmat. 

Egyre olcsóbbak

A BYD a Reuters értékelése szerint 2024 elején magasabb fokozatra kapcsolt az árcsökkentési versenyben. Például a napokban hozta nyilvánosságra, hogy elektromos meghajtású Seal szedánjának új változatát 5,3 százalékkal olcsóbban fogja kínálni a szalonokban, mint a korábbi változatot. Ez már a 16. olyan modell idén, amelyet ráncfelvarrás után és a korábbinál alacsonyabb áron hoznak fogalomba. A legnagyobb diszkont, amit idén kínálnak 21,6 százalék.

Az elmúlt évben a BYD 13 modelljének árát csökkentette. Ezek adják hazai piacán eladásainak 93 százalékát. Az árcsökkentések átlagos mértéke 2023-ban 17 százalék volt – derült ki a Reuters számításaiból.

A Tesla, a Geely Auto, a GAC Aion, a Leapmotor és az Xpeng szintén mérsékelte árait, de nem olyan széles körűen és mélyen, mint a BYD. Az árcsökkentések zsugorítják a vállalat profitrátáját, ám a költségek szigorú kézben tartásával és a külföldi expanzióval, ahol drágábban kínálják autóikat, ellensúlyozni lehet ezt a veszteséget. A BYD idén 300-400 ezer autót készül értékesíteni külföldön, ami komoly növekedést jelentene a tavalyi 240 ezres szinthez képest.