Többrendbeli bűncselekmény miatt deportálhatják az illegális bevándorlókat

A takarítónő
Elodie Yung a HBO Max sorozatának főszerepében
Fotó: FOX
Vágólapra másolva!
Már a harmadik évad epizódjait streameli a HBO Max. A takarítónő alkotóit az sem zavarja, hogy a sorozat egyik főszereplője elhunyt. „The show must go on” – akkor is, ha így már teljesen érdektelen a sztori.
Vágólapra másolva!

A takarítónő (The Cleaning Lady) eredetileg a Fox gyártásában készült, az első évad 2022-ben debütált. A cselekményt és miliőt a 2018-as La chica que limpia című argentin sorozatból kölcsönözi. De valójában miről is van itt szó? Egy Amerikában illegálisan tartózkodó anya próbálja megmenteni az életveszélyben lévő gyermekét, miközben egy bűnszervezetbe keveredik, amit az FBI is próbál lebuktatni. A protagonista, vagyis a pozitív főhős viszont egy idő után elkezd kifordulni magából: ő maga is bűnözővé válik. A HBO pedig a falig tolja a cifrábbnál cifrább helyzeteket. 

A takarítónő
A takarítónő nem csak eltünteti, hanem el is követi a bűncselekményeket. Fotó: FOX, Forrás: Getty Images

Az alábbi kritika ezekre keres választ:

  • Bűnös élvezet: miért működik jól A takarítónő? 
  • Hol van a határ az extrémitásban? Mitől válik teljesen hiteltelenné a sorozat?
  • Hollywoodban semmi sem szent? A takarítónő az egyik főszereplőt játszó színész halála után is folytatódik.

 

Miért működik jól A takarítónő?

Egyrészt azért, mert már egy kipróbált, jól működő forgatókönyvet ír át az amerikai viszonyokra. 

A Milan Cheylov és Marisol Adler rendezők által jegyzett sorozat nyersen tárja elénk, mik az amerikai egészségügyi és bevándorlási rendszer hibái. 

A főszereplő, Thony kisfiát úgy utasítják el az életmentő műtét, szervi transzplantáció előtt, hogy a súlyos beteg gyerek mindössze ötéves. Úgy kell segítenie gyermekén, hogy közben retteg attól, hogy kiutasítják az országból. A társadalom peremére szorulva él sógornőjével és annak gyerekeivel, akikkel próbálják elhitetni, hogy az amerikai álom nem hamis illúzió. 

A két nő történetén keresztül a felszínét kapargatjuk annak, milyen kilátástalan a migránsok helyzete az USA-ban. Viszont ami a legfurcsább, az az, hogy státuszukon nem igazán tudnak vagy akarnak változtatni.

A takarítónő
Thony karaktere a kezébe veszi a dolgokat, nem hátrál meg a bűnelkövetéstől. Fotó: FOX, Forrás: Getty Images

A történet pedig a mostanában trendi – a rendes bűnöző és az idegesítő rendőr – kettősét használja fel ahhoz, hogy együtt érezzünk a rosszfiúkkal. Thony belekeveredik egy bűnszövetkezetbe, ahol ő takarít fel a gyilkosságok után. Pártfogója lesz Arman – Armando Morales –, aki annak ellenére, hogy gyilkos, szeretne segíteni a beteg kisfiúnak. Arman és Thony között tagadhatatlan a kémia, de sosem lépik át azt a bizonyos határt. Ez egy újabb bizonyíték arra, hogy mégiscsak becsületes bűnözővel van dolgunk. A szenvtelen rendőr pedig úgy kerül a képbe, hogy a bűnszövetkezetet az FBI is le akarja buktatni, és Thony-t akarják besúgóként használni.

Érdekes módon a szokott séma azonban változni kezd. 

A rendőr, habár szintén nem a szabályos eljárások élharcosa, kezd egyre emberibbé válni. Ezzel szemben Thony lesz az igazi antagonista, azaz negatív főhős. Ő maga is egyre több szabályszegést, majd bűncselekményt követ el. S mindezt akkor is megteszi, ha a fia éppen jól van, és nem szorul újabb kórházi ellátásra. Mindenkit veszélybe sodor maga körül, s Elodie Yung színészi játéka alapján az lehet az érzésünk, hogy szociopatával van dolgunk. A legvéresebb, legbrutálisabb eseményekkel is rezzenéstelen arccal nézne szembe a szereplő – akárcsak korábbi munkája során, sebészként a műtőben. Ez a karakter az a típus, aki akkor is a gyerekével takarózik, amikor annak már semmi baja. 

 

Mikor válik hiteltelenné mindez?

Annak ellenére, hogy már a harmadik évad első néhány része is megtekinthető, azt mondhatjuk, hogy az első évad végén kellett volna abbahagyni. Hiszen a fentebb leírt séma egy ideig működik, utána pedig az önismétlés csapdájába eshet. 

Pontosan ez történik A takarítónővel. Szegény kisgyereknek sosem ér véget az orvosi kálváriája. Néhány epizódban jobban van, utána pedig ismét meg kell menteni. Ez pedig nem csak rossz forgatókönyvírásra vall, hanem egyenesen idegesítő.

 A többi „fordulatról” nem is beszélve: a bűnözők verik át az FBI-t, majd fordítva, aztán szövetkeznek egy nagyobb bűnöző ellen. És így tovább, és így tovább. Olyan ez a sorozat, mint A szökés. Addig jól működik, amíg ki kell jutni a börtönből, de amikor menekülnek, meg már egy másik börtönből is meg kell szökni, akkor már erőltetett és unalmas lesz az egész. 

Másrészt, ha valakinek a családját a deportálás és a börtönbüntetés fenyegeti, akkor vajon továbbra is az egyre nagyobb bűncselekményekben keresné a kiutat akkor is, ha a rendőrség is segíthetne? Nem valószínű. 

A takarítónő
A szereplőket többször is a kiutasítás veszélye fenyegeti. Fotó: FOX , Forrás: Getty Images

 

Az alkotókat az sem állítja meg, hogy az egyik színész meghalt

Idén januárban elhunyt az Armant játszó Adan Canto, akit számos más filmben és sorozatban is láthattunk már. A színész 42 éves volt, haláláról és érdemeiről már nálunk is olvashattak. A készítőket viszont ez nem állíthatja meg. Hiába az általa játszott Arman volt az egyik főszereplő, az, aki talán még a „szerető anyánál” is szilárdabb elvekkel rendelkezett, egyszerűen kiírták a sorozatból, és a show így is folytatódik tovább. 

Tehát ha valaki csak miatta nézte volna az új évadot, akkor rossz hírünk van: nem lesz benne.

Cantot hosszan elhúzódó rákos megbetegedés gyötörte, így már a sorozat harmadik évadának forgatása előtt kiszállt a produkcióból. Az új szériát akkor vették fel, amikor még élt, de ő már ebben nem vállalt szerepet. 

Összességében, ha nem keressük a logikát, csak egy könnyed ám akciódús sorozatra vágyunk, akkor jó választás lehet A takarítónő. Jól indul, de nem biztos, hogy érdemes kitartani mellette a legújabb részekig.