A Xiaomi álomautója akarja lenyomni a Teslát

2024.03.29. 16:37
Bemutatta első elektromos autóját az eddig a mobiltelefonokkal hódító kínai Xiaomi. Nem titkoltan az a szándékuk, hogy megfizethető árú, de prémiumminőségű elektromos járművekkel törjenek be az egyre zsúfoltabb piacra, és akár a Teslával is felvegyék a versenyt a későbbiekben.

A Xiaomi csütörtök este Pekingben hivatalosan is bemutatta a várva várt elektromos autóját, az új Speed Ultra 7 (SU7) szedánt. Lei Jun, a népszerű kínai okostelefon-márka alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat első elektromos járművét 215 900 jüan (csaknem 11 millió forint) és 299 900 jüan (több mint 15 millió forint) közötti áron fogják értékesíteni az országban.

Az induló ár körülbelül csaknem másfél millió forinttal alacsonyabb, mint a Tesla Model 3 szedánjáé, amely Kínában 245 900 jüanról (csaknem 12,5 millió forint) indul. Lei a hét elején azzal indította a bevezetést, hogy az SU7-et a „legjobban kinéző, legkönnyebben vezethető és legokosabb autónak” szánja 500 ezer jüan (25 millió forint) alatti áron.

A Xiaomi a Porschéhoz és a Teslához hasonló »álomautót« akar építeni

– mondta szerdán a Weibón. „Ha jó autókat akarunk építeni, komolyan tanulnunk kell a világ két legjobb autógyártójától” – tette hozzá.

A prémiumkategóriás fogyasztókat célozzák

A Xiaomi korábban azt közölte, hogy az új autóval a prémiumkategóriás fogyasztókat célozza meg. Az árazás azt jelenti, hogy versenyképesen pozícionálja magát külföldi riválisaival szemben. Egy importált Porsche Taycan 898 ezer jüantól (több mint 45 millió forint) indul Kínában. A Tesla Model S, az amerikai autógyártó prémiumkategóriás elektromos szedánja 698 900 jüantól (több mint 35 millió forint) indul.

Az elektromos autók ára Kínában jóval alacsonyabb, mint a világ többi részén. Például a BYD legolcsóbb modellje, a Seagull ferdehátú mindössze 69 800 jüanba (alig több mint 3,5 millió forint) kerül.

A Xiaomi SU7 alapváltozatának hatótávolsága 700 kilométer, ami jobb, mint a Tesla Model 3 nagy hatótávolságú változata – mondta Lei. Az autóra leadott megrendelések 27 perc alatt meghaladták az 50 ezer darabot. Az értékesítés csütörtökön pekingi idő szerint este 10 órakor kezdődött, jelentette be a Xiaomi.

A mai izgatottságomat nem lehet szavakkal leírni

– mondta Lei csütörtök este.

Túlzsúfolt piac

A vállalat által megosztott videó szerint több kínai elektromosautó-gyártó alapítói és vezérigazgatói, köztük az XPeng Motortól He Xiaopeng, a Niotól William Li és a Li Autótól Li Xiang, részt vettek a Xiaomi csütörtöki bemutató rendezvényén.

A Xiaomi nagy autós ambíciói egy olyan időszakban bukkannak fel, amikor Kínában az iparágban éles a verseny. A világ legnagyobb elektromosautó-piaca, amelyet az elmúlt évtizedben komoly állami támogatásokkal turbóztak fel, túlzsúfolttá vált. Jelenleg több mint 200 nagy gyártó állít elő tisztán elektromos és plug-in hibrid járműveket. Tavaly árháború tört ki, mivel a vállalatok a gyengébb fogyasztói kereslet miatt megpróbálták növelni az eladásokat.

A hivatalos statisztikák szerint az átlagos haszonkulcs 2023-ra mindössze 5 százalékra esett vissza. Az iparág legnagyobb szereplője, a BYD a hét elején közölte, hogy negyedéves profitnövekedése két éve a leglassabb volt, mivel az eladások veszítettek lendületükből.

Lei elmondta, hogy a Xiaomi SU7 hétfő óta kína 29 városának bemutatótermeiben látható.

A Xiaomi, amely okostelefonok és egyéb szórakoztatóelektronikai eszközök gyártójaként szerzett nevet magának, a Counterpoint Research adatai szerint 2023 utolsó negyedévében a globális és a kínai okostelefon-eladások 13 százalékát abszolválta. Az egész évet tekintve pedig az 5. helyen állt Kínában.

A Xiaomi 2021-ben bejelentette, hogy a következő évtizedben 10 milliárd dollárt fektet be egy intelligens elektromos járművekre összpontosító leányvállalatba – írta meg a CNN.