KULT
A Rovatból

Ha még lenne a mozikban ruhatár, le kéne adnunk ott az agyunkat a Godzilla x Kong: Az új birodalom megtekintése előtt

A Szörnyverzum 5. darabja már tényleg csak a szörnyek zúzására koncentrál, de azért nézőkként elvárnánk azt is, hogy ne csak bambán kelljen bámulnunk a vásznat.

Link másolása

Idén épp a 70. szülinapját ünnepli a japán behemót lépegető, hiszen 1954-ben trappolt be először a mozik vásznaira Ishiro Honda Godzilla című filmjében. Majd akkora sztár lett a szigetországban, hogy később nagyjából évente készültek újabb darabok, s 2023-ig bezárólag összesen 33 japán film készült róla, a legutóbbi epizóddal egészen az Oscar-díjig menetelve, de erről később. Vagyis bőven kiterjedtebb franchise lett, mint James Bondé, aki ez idáig 25 hivatalos és 2 nem hivatalos küldetést kapott.

Érdekes, hogy a külföldi sikereket előszeretettel meglovagoló Hollywood az óriásgyíkból az első feltűnése után csupán 44 évvel készített saját menetet: Roland Emmerich A függetlenség napja (1996) világot elsöprő sikere után döntött úgy, hogy megmutatja, milyen lenne az ő saját amerikai verziója. Nos, eléggé más lett.

Kinézetében legalábbis mindenképp. Az 1998-as Godzilla inkább úgy nézett ki, mint egy jókorára nőtt dinoszaurusz, és az álliatias mivoltát jobban kidomborították, abszolút egyedüli ellenséget kreálva belőle, ráadásul, míg a japán filmekben semleges neműként ábrázolták (az angol szinkronokban hímneműként hivatkoztak rá, illetve a szörny egyik megalkotója, Tomoyuki Tanaka is azt nyilatkozta, hogy valószínűleg hím), addig Emmerichék nőstényként képzelték el, aki rengeteg tojást rak, s ezzel a föld leigázására készül. Nos, a számításuk nem igazán jött be. Az USA-ban a megalomán projekt épphogy behozta a gyártási költségeit, szóval a tengerentúli területek kellettek ahhoz, hogy valami kis profit is termelődjön, de mindent egybevetve a 379 milliós összhozam jócskán elmaradt a várttól, A függetlenség napjáétól (817,4 M) pedig pláne.

E hideg zuhany után pedig Hollywood további 16 évig hozzá sem szagolt Godzillához, csupán 2014-ben jött az új próbálkozás, akkor pedig már a gyártó stúdió, a Warner a divatos filmes univerzumban, az úgynevezett Szörnyverzumban gondolkodott. Gareth Edwards Godzillája bőven más stílusban fogant, mint Emmeriché, és hűebb volt a japán szellemiséghez: a kaidzsu (japán kifejezés, amellyel az óriás szörnyeket illetik), jobban hasonlított az eredetihez, és inkább arra mentek rá, hogy nem az emberiség elpusztítása a célja, sőt, inkább megvédi azt más gigantikus lényektől. Persze nem szívjóságból, hanem a dominancia miatt. Ez a film már jobban szerepelt a kasszáknál (524,9 millió dollár), így jöhettek a következő filmek.

Érkezett tehát 2017-ben az új King Kong-film is (a 2005-ös legutóbbi, Peter Jackson-féle változat után), a Kong – Koponya-sziget (568,6 M), a 2019-es Godzilla II: A szörnyek királya (387,3 M), majd 2021-ben a Godzilla Kong ellen (470,1 M).

Sikerült tehát végre egymásnak ereszteni a két szörnykirályt, s mivel ez a darab a Covid közepén is össze tudott szedni ennyi pénzt, jöhetett a folytatás, amelyet ismét Adam Wingard (The Guest, Blair Witch: Ideglelés 3, Death Note) rendezhetett.

S ezzel meg is érkeztünk a Godzilla x Kong – Az új birodalomhoz, amely igazából éppolyan, mint az előző film volt. Vagyis a két címszereplőnek ismét össze kell fognia a közös nemezis ellen, amit külön-külön nem tudnának legyőzni. Na de miben más akkor az, amit most látunk a moziban? Nos, ehhez először lássuk a sztorit!

A Godzilla Kong ellenben szereplőink felfedezték Üreges Földet, a Föld belsejében lévő elveszett világot, ahonnan az úgynevezett titánok származnak (már ha épp nem földönkívüliek, mint King Ghidorah a Godzilla II: A szörynek királyában). Kong tehát hazatért, és itt éli mindennapjait. Vadászgat, lazulgat, naponta lenyom valami hozzá hasonló szörnyet, és keresi a családját, vagyis a többi emberszabásút. Meg is találja őket, ám kiderül, hogy nem túl jó fejek. Pontosabban azok nem, akik a majmok felett kegyetlen zsarnokként uralkodó Sebhelyes Királyt szolgálják. Kong persze nem hódol be, így a diktátor beveti ellene az általa sakkban tartott ősi fagyasztó titánt, Shimót, ami annak idején a jégkorszakot is okozta a Földön. Na, hozzá már Kong is kevés, így szükség lesz a felszínen, a római Colosseumban édesdeden szundikáló Godzillára is, a két világnak tehát össze kell fognia a közös ellenség legyőzése érdekében. Nagyjából ennyi.

Na de hol maradnak az emberi karakterek? Nem véletlenül maradtak ki a fenti summázatból, pedig abszolút vannak, az előző részből például visszatér Rebecca Hall Ilene Andrewsként vagy a koponya-szigeti iwi törzs utolsó megmaradt tagjaként, a kislány Jiaként Kaylee Hottle, ahogy a zakkant podcaster Bernie Hayesként Brian Tyree Henry is. Új karakterekként pedig feltűnik a kalandor állatorvos Trapper (Dan Stevens), vagy az expedíciót vezető nyers katona, Mikael (Alex Ferns).

Ám az ő jelenlétük teljesen elhanyagolható. Bár persze, ahogy az előző filmekben is, bizonyos cselekedeteikkel segítenek Kongnak és Godzillának, a lényeg természetesen továbbra is a zúzáson van.

Az alkotók ugyanis meghallgatták a korábbi filmeket ért nézői panaszokat, miszerint az emberi karakterek unalmas drámái helyett inkább a kaidzsuk városrombolását és egymásnak feszülését szeretnék látni (a 2014-es Godzilla például valóban igencsak csínján bánt e képsorokkal), hiszen ez lenne ennek a franchise-nak a lényege. Az új birodalomban tehát konkrétan a legfőbb szál talán Kongé, aki kap maga mellé egy (hozzá képest) kis majmot társnak, és együtt próbálják legyőzni a Sebhelyes Királyt. Itt egyébként könnyedén A majmok bolygójában érezhetjük magunkat, dialógust pedig sokáig nem hallunk.

És a zúzások? Na, abból van bőven. S persze ezek a szcénák hozzák is a hollywoodi látványszintet, bár azt be kell vallanunk, hogy egy idő után kissé repetitívvé válnak, és a sokadik szörnycsörtére már immúnisak leszünk. (Ráadásul az akciók most inkább Üreges Földön kapnak helyet, a dzsungelben és sziklákon pedig kevésbé érződik a dögök mérete, mint egy felhőkarcolókkal teli városban.) Természetesen azért újra emberek ezrei pusztulnak el a bestiák földi acsarkodása közepette, ahogy azt megszokhattuk.

Az amúgy még rendben van, hogy a franchise tisztában van a célközönsége igényeivel, ami a látványos csatákat illeti, ám ettől függetlenül nem ártott volna valamirevaló párbeszédeket, karaktereket és cselekménybeli fordulatokat is beleinjektálni a forgatókönyvbe, mert a Godzilla x Kong annyira buta, hogy arra nincsenek szavak.
Tényleg fontos kikapcsolni az agyakat a megtekintés előtt, mert simán meglehet, hogy hülyébben jövünk ki a vetítőtermekből, mint ahogy bementünk oda. Igazán emlékezetes képsor sem akad, a film simán végigszáguld rajtunk, másnap pedig már alig fogunk emlékezni a látottakra.

Szóval tipikus amerikai CGI-tenger lett mindebből, pedig nézzük meg (főként, ha végre behozzák valamilyen formában), mit hoztak ki a japánok a 33. Gojira-filmből, a Godzilla Minus One-ból. Nem véletlenül kapta meg a film idén a legjobb vizuális effektek Oscar-díját, és persze nem csak a látványról szól minden, amit az is jól jelez, hogy a mű már ott díszeleg az IMDb filmes adatbázis top 250-es listájában. Továbbra is van még mit tanulnia Hollywoodnak a japánoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: