Több városban is megjelenhetnek a légitaxik
Fotó: Shutterstock

Hamarosan indulnak az első, városi repülőtaxi-szolgáltatások

Sikeresek voltak az AutoFlight légitaxi tesztrepülései, így hamarosan indulhat a repülőtaxi-szolgáltatás Kínában. Azonban könnyen előfordulhat, hogy lesz ország, amely megelőzi a kínaiakat a légitaxizásban.


Nagyjából két év múlva repülő taxival is utazhatunk Kínában

Függőleges fel- és leszállásra képes, a teszteken jól szereplő elektromos légitaxit mutattak be a nagyközönségnek Kínában a napokban. Az AutoFlight légi közlekedési vállalat eVTOL (Vertical Take-off and Landing) járműveinek 600 fel- és leszállóhelyből álló hálózatot terveznek létrehozni Sencsenben 2025 végéig. Így az ázsiai országban ott indulhat először légitaxi-szolgáltatás várhatóan 2026-ban, a CGRN beszámolója szerint.

A légitaxi a kínai bemutatórepülésén egy hagyományos autóval nagyjából 3 órán át tartó városi utat sikerült teljesíteni kevesebb, mint 20 perc alatt, 80-100 méteres magasságban utazva. A távolság légvonalban majdnem 58 kilométer, közúton pedig legalább 98 kilométer lett volna. Azonban a levegőben nem gátolta a közlekedést például a közúti forgalom sem.

Légitaxi-szolgáltatás indul Japánban

Egyébként lehet lesz ország, amely megelőzi az AutoFlightot a légitaxi-szolgáltatás indításában. Nagyjából fél éve kötött gyártási együttműködést a Suzuki és a SkyDrive. A napokban pedig bejelentették, elkezdik a repülő autók gyártását Japánban. A két cég a 2022 szeptemberében leleplezett SD-05 modelleket fogja előállítani az autógyártó iwatai üzemében.

A függőleges fel- és leszállásra képes, kétszemélyes elektromos járművet 10-15 km-es távolság megtételére tervezték. A tizenkét rotorja 100 km/h-s sebességre képes. Az első legyártott modellek várhatóan légitaxiként fognak szolgálni, legelőször Oszakában.

Azonban a helikoptereknél könnyebb, kisebb és halkabb jármű mentési feladatokra is alkalmas lehet. Később pedig önvezető funkcióval is el szeretnék látni.

Néhány éven belül repülő hidrogénautót is lehet vásárolni

Egyébként nagyjából 11 millió amerikai dollárba, azaz durván 3,8 milliárd forintba kerül a világ legelső függőleges fel- és leszállásra képes, hidrogénhajtású repülő autójának a fejlesztése. A projekt egy ausztrál házaspár nevéhez fűződik, akik költségei felét Ausztrália biztosítja – írja az Interesting Engineering.

A gép akkumulátoros változatát 2017-ben készítette el a pár. Az 300 km/órás sebességre volt képes, és legfeljebb 250 km-t tudott megtenni egyetlen töltéssel.

Azonban a készülő hidrogénes verzió a korábbi generációéval azonos végsebesség mellett akár 1000 km megtételére is alkalmas lehet egy tankolással.

A jármű szárnya billenthető. A fel- és leszállást, illetve a haladását nyolc rotor támogatja. Öt fő szállítására lesz képes, valamint mentésre és áruszállításra is használható. Sőt, a technológia jelentősen csökkentheti a légiközlekedés karbonlábnyomát is.

A várakozások szerint 2026-tól lesz kapható.

Ne hagyd ki!