Peugeot 205

Közel 120 milliót fizetettek egy majd negyvenéves Peugeot 205-ösért - fotók

2024.03.29.

Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai Warwickshire-ben tartott aukción, ahol az előzetes várakozások szerint háromszázezer euró körüli leütési árat jósoltak a szakértők. Az 1985-ös gyártású Peugeot 205 Turbo 16 a legendás, többszörös világbajnok B csoportos rallyautó rokona.

Biztosan sokan felkapják a fejüket, ha csak azt hallják, hogy valaki körülbelül háromszázezer eurót (nagyjából 120 millió forintot) fizetett egy közel negyvenéves Peugeot 205-ösért. Igaz, hogy a maga korában a Peugeot egyik legnépszerűbb modellje zajos sikert aratott az autóvásárlók körében, ám önmagában ez nem indokolja a borsos árat.

A Turbo 16 nevű modellváltozat ugyanis máig a francia autógyártó egyik legritkább és legnagyszerűbb modellje. Az 1980-as években a Peugeot komoly sikereket ért el a rallyban, hiszen Timo Salonen és Juha Kankkunen pilótákkal a volánja mögött a Peugeot 205 1985-ben és 86-ban is megszerezte a WRC bajnoki címet. Ám az akkori szabályok szerint a FIA arra kötelezte a gyártókat, hogy a WRC-sorozatban induló versenyautójuknak legyen egy közúti forgalomra is alkalmas változata, s értékesítsenek belőle minimum 200 darabot. Így született meg a Peugeot 205 Turbo 16.

A csupán kétszáz darabos sorozat garantálja, hogy ezek a méregzsákok rendkívül ritkák – nem csoda, hogy egy-egy elszánt gyűjtő hajlandó alaposan a zsebébe nyúlni, hogy megszerezzen egyet. Az Angliában elárverezett darab egyébként nagyon megkímélt példány, mindössze 16 ezer kilométert futott, s természetesen rendelkezésre áll a szerviztörténete is. Első angliai tulajdonosa – aki 2021-ben vásárolta a Turbo 16-ot Franciaországban – gondos gazda volt, hiszen a csekély futásteljesítmény dacára a kötelező szerviz során kuplungot is cseréltetett az autóban, majd annak rendje és módja szerint levizsgáztatta a kis Peugeot-t, amely így brit rendszámot kapott, s részt vehetett a közúti forgalomban.

Az árverés előtt az aukciósház által felkért szakértők is átvizsgálták a 176-os sorszámú Turbo 16-ot, s megállapították, hogy az eredeti gyári fényezés mellett az utastér elemei és a szövetkárpitok is megfelelnek a gyártáskori állapotnak. A 205 T16 egyébként összesen kétféle árnyalatban gördülhetett le a gyártósorról; 196 példány Winchester szürke fényezést kapott, míg négyet gyöngyházfehérre fújtak. Ezt a néhány példányt a Peugeot akkori elnöke, Jean Boillot, valamint három francia autósportikon, Didier Pironi F1-es pilóta, Andrej de Cortanze mérnök és a Peugeot Talbot Sport WRC-csapat igazgatója (és később a Scuderia Ferrari F1-es főnöke és az FIA elnöke) Jean Todt számára tartották fenn.

Ha ránézünk a Turbo 16-ra, akkor azonnal felismerjük benne a Peugeot 205-öst, s talán nehezen hisszük el, hogy egy kezünkön meg tudjuk számolni azokat az alkatrészeket, amelyek egyeznek a népszerű kisautó hétköznapi változataival.

A két első fényszóró, a két oldalajtó, valamint a szélvédő azonos, minden mást azonban kicseréltek, elhagytak, megváltoztattak vagy átalakítottak a Turbo 16

mérnökei. A többszörös világbajnok versenyautóból úgy lett közúti forgalomra alkalmas Peugeot 205-ös, hogy műszaki értelemben nem sok köze van hozzá, de a Peugeot ügyesen használta ki a rallyban elért sikereit, és a névadással igyekezett tovább népszerűsíteni és sikeresebbé tenni a normál 205-öst.

A géptető felnyitásakor éri az embert az első meglepetés, hiszen ide került a pótkerék, amely szépen ki is tölti a helyet a toronymerevítő alatt. Mivel az utastér az első ülések mögött véget ér, a motor a hátsó ülések helyére költözött és keresztben áll az autóban, nyomatéka pedig eljut mind a négy kerékhez.

A teljes karosszéria különleges, hiszen az eleje olyan, mint bármely modern, önhordó karosszériás autóé, a hátulja viszont térvázas, hiszen ez a rész foglalja magában a versenytechnikát. A B oszloptól hátrafelé a teljes tető, az oldalablakok és a hátsó sárvédők valamint a szélvédő egyben nyílik felfelé. Ez tipikusan versenysportos megoldás, hiszen egy-egy rally-versenyautón minden futam után alaposan át kell nézni nemcsak a motort, hanem a futómű elemeit is, a szárnyként felnyíló hátsó rész pedig a lehető legjobb hozzáférést biztosítja a szerelők számára a technikához.

A Peugeot 205 Turbo 16 motorja 1,8 literes, négyhengeres erőforrás és 197 lóerős. Manapság akár kevesellhetnénk is az alig kétszáz lóerős teljesítményt, ám ne felejtsük el, hogy a Turbo 16 tömege mindössze 907 kg. Így a T16 menetdinamikája felvillanyozó, hiszen álló helyzetből 6,6 másodperc alatt eléri a 100 km/órás tempót, végsebessége pedig 220 km/óra.

1985-ben, amikor a 205 Turbo 16 először gazdára talált, még nem az euro, hanem a frank volt a pénznem Franciaországban. Az akkori 290 ezer frankos ár ma körülbelül 28-30 millió forintnak felel meg, így az eredeti állapotában megőrzött Peugeot-ritkaság az árverésen eredeti árának mintegy tizenegyszereséért kelhetett el. A pontos vételár nem ismert, hiszen a vevők legtöbbször nemcsak az árat, hanem saját kilétüket is szeretik diszkréten kezelni.

A csillagászati összeg ellenére biztos, hogy nem ez a legdrágább Peugeot 205 Turbo 16. A mindössze négy fehér példány egyike, a 33-as sorszámú tartja ezt a rekordot. Ezt a kocsit először a Peugeot-nál regisztrálták, és úgy vélik, hogy Jean Todt személyautóként használta, miközben a Peugeot Talbot Sport élén állt. Tekintettel arra, hogy a főnök vezette, a motor teljesítménye még erőteljesebb volt és 227 lóerőt produkált a többi közúti autó 197 lóerejével szemben. Az Aguttes francia aukciósház 2021 márciusában adta el ezt a példányt 419.260 euróért.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....