Ötször nagyobb a Titanicnál a világ leghatalmasabb óceánjárója, nézd meg belülről

GettyImages-1958547446 (1)

Nemrég indult el első útjára Floridából a világ legnagyobb óceánjárója. Méretei valóban lenyűgözőek: a hajó 365 méter hosszú, 20 fedélzettel rendelkezik, és 2350 főből álló legénysége 2805 kabinban összesen 7600 utast tud ellátni.

Sajátos élmény egy hatalmas óceánjárón utazni. Kicsit olyan, mintha egy utazó városban élne az ember, hiszen éttermek, szórakozóhelyek, sportlétesítmények várják az utazókat. Az Icon of the Seas, amely 2 milliárd dollárba került (ami mintegy 700 milliárd forint), méretei valóban lenyűgözőek: 20 fedélzetén összesen 40 étterem és bár, 7 úszómedence és 6 hatalmas vízicsúszda található. A 64 méter széles, 250 800 regisztertonnás (ez nem a tömeget, hanem a térfogatot jelöli – nagyjából 710 ezer köbméternek felel meg) óceánjárón a többi között mászófal, a hajó oldalához közel 50 méter magasságban rögzített függőfolyosó, minigolf-pálya, úszóbár és egy 5 emelet magas vízeséssel díszített előadóterem is várja az utasokat.

Egyre nagyobb luxushajók épülnek

Az óceánjárókon töltött vakáció a világon a turizmus egyik leggyorsabban fejlődő ágazata. 2021-ben például ez a szektor 75 milliárd dollárral járult hozzá a világ gazdaságához. Így nem csoda, hogy az 1990-es évek közepe óta a legnagyobb hajók méretei megduplázódtak. 2001 óta minden évben legalább 9 olyan új monstrumot adtak át, amelynek térfogata legalább 100 000 regisztertonnás, ami mintegy 280 000 köbméter. A hajóknak minden mérete növekedett az elmúlt években, évtizedekben: 1988 és 2009 között hosszuk egyharmaddal, szélességük és utasszámuk kétszeresére nőtt, térfogatuk pedig megháromszorozódott.

Aggályok az úszó monstrumok körül

Az Icon of the Seas maximális sebessége 41 km/h. Ahhoz persze, hogy ezt a hatalmas hajótestet meghajtsák, hatalmas motorok is kellenek. Ennél az óceánjárónál erről 3-3 21 790 és 18 680 lóerős motor gondoskodik, amelyeket alapvetően cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtanak meg. Ez az anyag alapvetően sokkal kevesebb károsanyag-kibocsátással jár, mint a gázolaj, ezért is váltottak erre a legtöbb újonnan épülő óceánjárónál. Ám a legújabb kutatások azt mutatják, hogy az LNG talán sokkal károsabb a környezetre, mint korábban gondolták, sőt talán károsabb még a dízelnél is.

Mi az a cseppfolyósított földgáz

Az LNG olyan földgáz, amelyet különböző módszerekkel -162 fokosra hűtenek, hogy cseppfolyós állagúvá váljon. Leginkább metánból és etánból áll. Sokkal könnyebb tárolni és szállítani, mint gáz halmazállapotban, nem utolsósorban azért, mert 600-szor kisebb helyet foglal el.

Kiszökik a metán

Papíron az Icon of the Seas minden előírásnak megfelel. A tulajdonos Royal Caribbean csoport közlése szerint még 24 százalékkal energiahatékonyabb is az előírásoknál, ám a Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért (ICCT - International Council on Clean Transportation) kutatása szerint a földgáz elégése nem teljes, és így a korábban gondoltnál jóval több metán jut a légkörbe. Ez az üvegházhatású gáz mintegy 80-szor károsabb a globális felmelegedés szempontjából a szén-dioxidnál. Hasonló eredményre jutott egy angol kutatócsoport is, amely a brit Southampton kikötőjét vizsgálta meg 2019 és 2022 között, és arra jutott, hogy a hajók motorjából az elégtelen égés miatt kiszabaduló metán három év alatt a 36-szorosára emelkedett.

Ha még szívesen olvasnál luxust kínáló helyekről, kattints ide!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek