Trend Kína panaszkodik az amerikai elektromosautó-támogatások miatt

Kína panaszkodik az amerikai elektromosautó-támogatások miatt

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.28 15:19

Kína panaszkodik az amerikai elektromosautó-támogatások miatt

Fotó: Pexels

Kína panaszt nyújtott be a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO) az amerikai támogatási szabályok miatt, amelyeket az USA az inflációcsökkentő törvény (IRA) alapján az elektromos autókra vonatkozóan alkalmaz. Ezek „diszkriminatívak" és „súlyosan torzították" az elektromos járművek globális ellátási láncát. Legalábbis a kínai kereskedelmi minisztérium szerint.

Hirdetés

A támogatási szabályok hátterében az áll, hogy a Kínából származó akkumulátor-alkatrészeket és -anyagokat tartalmazó elektromos autók nem jogosultak a teljes adókedvezményre az Egyesült Államokban. Bár az inflációcsökkentő törvényt 2022-ben fogadták el, az akkumulátor-alkatrészekre és -anyagokra vonatkozó származási szabályok csak később kerültek bele – és Kína úgy véli, hogy ezek a szabályok diszkriminálják őt.

Ennek középpontjában az amerikai szabályozás úgynevezett „FEOC", azaz „Foreign Entity of Concern" meghatározása áll. A 2023 végén közzétett irányelvek szerint egy vállalat akkor minősül FEOC-nak, ha „a kínai kormány joghatósága alá tartozik, vagy a kormány ellenőrzése alatt áll – beleértve azt is, ha legalább 25 százalékban egy kínai állami hatóság tulajdonában van". Ez Oroszországra, Észak-Koreára és Iránra is vonatkozik.

2024-től az elektromos autók nem tartalmazhatnak olyan akkumulátor-alkatrészeket, amelyeket egy FEOC állított össze vagy gyártott le, ha a jármű teljes amerikai támogatásban részesül. A következő lépés 2025-től következik: az akkumulátorok többé nem tartalmazhatnak olyan kritikus ásványi anyagokat, amelyeket FEOC bányászott, dolgozott fel vagy dolgozott fel újra.

Más gyártókat is érint

Mivel a kínai gyártók elektromos autói általában Kínából származó akkumulátorokat is tartalmaznak, az USA-ban már nem jogosultak támogatásra, és így óriási versenyhátrányba kerülnek. Ez azonban más gyártók elektromos autóit is érinti. Például a Ford akkumulátorgyára, amelyet a kínai CATL akkumulátoróriással közösen építettek volna. A Ford most hivatalosan maga építi a gyárat, de a CATL technológiáját licencben használja, hogy elkerülje a kínai részvétel okozta problémákat.

A WTO vitarendezési eljárása elsősorban a nemzetközi kereskedelem biztonságát hivatott biztosítani, mivel ez a platform segít a kereskedelmi viták rendezésében. Ilyen eljárást azonban csak WTO-tagállamok kezdeményezhetnek, vállalatok nem. A cél most a vita rendezése, nem pedig kötelező érvényű ítélet meghozatala – írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink