Németországban a kiskereskedelmi forgalom idén februárban 2,7 százalékkal csökkent az előző év azonos hónapjához képest, ami a negyedik egymást követő hónapban jelent zsugorodást. Európa legnagyobb gazdaságában 2022. május óta egyetlen hónap kivételével folyamatos a mutató visszaesése. Tavaly az év egészében a kiskereskedelmi forgalom 3,3 százalékkal fogyatkozott, a 2022-es 0,7 százalékos apadás után.

Customer in a discount store
Fotó: AFP

Havi szinten 1,9 százalékos visszaesést regisztrált a német statisztikai hivatal, ami jóval elmaradt a 0,3 százalékos növekedésre vonatkozó piaci becslésektől. Ez volt a negyedik egymást követő havi csökkenés a kiskereskedelmi forgalomban, egyben a legnagyobb mértékű fogyatkozás 2022 októbere óta, ami az inflációval és a magas hitelköltségekkel magyarázható.

Németország nincs jó állapotban: tavaly a tartós pénzromlás, a magas energiaárak és a gyenge külföldi kereslet miatt recesszióba süllyedt az év egészében a gazdaság, a bruttó hazai termék (GDP) 0,3 százalékkal zsugorodott. Legfontosabb külkereskedelmi partnerünk idén az előrejelzések szerint tovább gyengélkedhet.

A német gazdaságkutató intézetek – a berlini DIW, a kieli IfW, a hallei IWH, az esseni RWI és a müncheni Ifo – együttműködésével összeállított tanulmányban az idei növekedési előrejelzéseket a korábbi 1,2-ről 0,1 százalékra módosították. Az exportot a koronavírus-járvány után az orosz–ukrán háború és a globális gazdaság csökkenése visszafogta.

 

Például a fogyasztási cikkek előállításához használt berendezések és egyéb ipari gépek iránti gyenge kereslet nem állt helyre. A jelentésben a németországi energiaigényes ágazatok visszaesését is kiemelték, amelyek a tavalyi óta még mindig nem tudtak talpra állni. Ugyan a bérek emelkedése és az csökkenése a fogyasztók vásárlóerejét hatékony fegyverré tehetné a ellen, ám ennek hatása valószínűleg csak 2025-ben lesz majd látható.

Az intézetek mellett Olaf Scholz német kancellár kabinetje is lefelé módosította idei előrejelzéseit néhány héttel ezelőtt, és arra figyelmeztetett, hogy az első negyedév végére valószínűleg technikai recesszióba kerül a gazdaság, miután 2023 utolsó három hónapjában a 0,3 százalékkal zsugorodott az előző év azonos időszakához képest.

Az elmúlt hónapokban a gazdasági problémákat tovább fokozták a vasúti hálózatot és a légi közlekedést egyaránt érintő sztrájkok, amelyek más ágazatokra is nagy hatással voltak. A Deutsche Bahn és a mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL között zajló egyik nagyobb munkaügyi vita azonban a hét elején áttörést hozó megállapodással zárult, több hónapig tartó keserves tárgyalások után.

Emmanuel Macron átvenné Európa irányítását

Emmanuel Macron meglátta, és próbálja megragadni az európai vezető szerepre törés lehetőségét. Mivel az Egyesült Királyság már nem tagja az Európai Uniónak, a német vezetés pedig belpolitikai válsággal küzd, Franciaország maradt a legerősebb államnak az integrációban. A francia elnök ambícióját megtámogatja a biztonságpolitika terén az atomarzenál adukártyája: az unióban ugyanis már csak Franciaország rendelkezik atomfegyverrel.