Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A felmerülő bonyodalmak miatt a Porsche nem a fejlesztett motorral indul Le Mans-ban

Lantos András

Frissítve 28/03/2024 - 13:16 GMT+1

Egy jelentős motorfejlesztéssel készült a Porsche a 2024-es WEC-szezonra, ám a bajnokság speciális szabályrendszere miatt végül úgy döntöttek, a Le Mans 24h-n még nem vetik be az újítást. Ennek ellenére is optimisták, a Porsche 963 megbízható lesz az év legfontosabb versenyén, utána pedig mindenképpen érkezik az új főtengely.

Sebastian Vettel két duplaetapot ment a Porschével a Motorland Aragonon

A Porsche még a katari idénynyitó előtt jelezte, egy áttervezett főtengellyel próbálja megbízhatóbbá tenni a tavaly sok műszaki problémával küzdő 963 hypercart.
A német márka elemzései alapján a problémák egy jelentős része a motor vibrációjára vezethető vissza, amire az áttervezett főtengely megoldást hozhat. A Porsche 4,6 literes V8-as motorjába eredetileg egy síkforgattyús főtengely került, amelyben a hajtókarcsapok egy síkban helyezkednek el.
Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy amikor a V8-as motorban négy dugattyú a felső holtponton áll, a másik négy pont akkor éri el az alsót. A megoldás előnye, hogy kisebb ellensúlyt kell használni, emiatt pedig egyszerűbb, könnyebb és magasabb fordulatszám érhető el vele. Hátránya viszont pont a vibráció.
A fejlesztett motorban már egy 90 fokos térforgattyús főtengely lesz, ami a Porsche reményei szerint megoldást jelent a gondokra.
Csakhogy az Endurance-világbajnokságon nem olyan egyszerű bedobni egy új fejlesztést, mivel szigorú szabályok vonatkoznak az autók módosítására.
picture

Porsche 963

Fotó: Porsche

Egyrészt a gyártóknak jó előre be kell jelenteniük, mit akarnak megváltoztatni, hogy a felügyelő szervek eldönthessék, szükséges-e hozzá joker, illetve elvégezhessék a BoP esetleges módosításához szükséges méréseket.
Másrészt a WEC és az IMSA sem engedélyezi, hogy különböző specifikációjú autók fussanak egyszerre, tehát, ha egy gyártó valamit megváltoztat, azt egy időben az összes autóján ki kell cserélnie. A gyári támogatott és a privát csapatoknak eladott gépeken is.
Mivel a Le Mans 24h az év legfontosabb versenye, az FIA és ACO tájékoztatta a gyártókat: aki a júniusi versenyre szeretne valamilyen újítást, azt legkésőbb Imolában be kell vetnie, hogy legyen elég adatt a fejlesztett autóról a Le Mans-i BoP-hez. Ez viszont a két bajnokságban összesen kilenc autóval rendelkező Porsche számára már túl nagy falat lett volna.

Ez is érdekelhet:

„Le Mans-ban nem használjuk az új főtengelyt, ezt már eldöntöttük. Mind a két felügyelő szerv, az IMSA és az ACO is egyértelmű feltételeket fogalmazott meg azzal kapcsolatban, miként hozható be egy ilyen újítás, mint az átdolgozott főtengely, és ez nem teszi lehetővé, hogy Le Mans-ban bevessük” – fogalmazott Urs Kurtale, a Porsche LMDh-programjának igazgatója.
Hozzátette, a Porsche sokáig úgy gondolta, megoldható, hogy Imoláig az összes autójukba bekerüljön a fejlesztett motor, de most már úgy látják, ez túl kockázatos vállalás lenne.
A halasztásról való döntést az is segítette, hogy az év első versenyein a Porsche 963 komolyabb technikai problémák nélkül futott, köszönhetően egy fejlesztésnek, amit a Bosch cég hozott az LMDh-autók közös hibrid rendszerének elektromotorjához.
picture

A Porsche 963 motorja

Fotó: Porsche

Kurtale elmondta, innentől kezdve a Porsche térfelén pattog a labda, nekik kell majd előállniuk egy új időponttal, amit a felügyelő szervek jóváhagynak. Ha minden rendben megy, Le Mans után érkezhet az új motor, aminek az igazgató szerint „porschésebb” hangja lesz.
„A blokk változatlan marad, csak kicseréljük a főtengelyt, és változtatni kell a vezérlő szoftveren is. Az alapján, amit a fékpados teszteken hallottunk, elég szép hangja lesz. Talán mondhatom, hogy tipikusabb Porsche-hangja van, mint a mostaninak.”
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés