Számos előnnyel járhat a hagyományos üzemanyaggal működő autónk lecserélése egy elektromos meghajtású járműre, ilyenek lehetnek például a fenntarthatósági szempontok, azonban a vásárlás mérlegelésekor nem szabad megfeledkezni az olyan költségekről sem, mint a gépjármű biztosításainak a díjai.

Hungarikum Alkusz szakértői szerint a kötelező biztosítás esetén nincsen releváns különbség a díjban, tapasztalatuk szerint az eltérés pár ezer forint lehet.

Casco biztosítás esetén azonban az elektromos autók díja akár többszöröse is lehet a belső égésű motoros autókénak, a magasabb vállalt önrész ellenére is.

Ezt azzal indokolták, hogy az elektromos autóknál olyan káreseményekre is fel kell készülni, ami a benzines vagy dízel autók esetében nem merül fel.

Elektromos autók esetén jellemző kár lehet a töltés közbeni villámcsapás, vagy akár a töltőben keletkezett károk. Ahhoz, hogy teljes biztonságban tudjuk gépjárművünket, a szakértők szerint kiegészítő biztosításként érdemes olyan assistance szolgáltatást választani, ami az akkumulátor lemerülése/meghibásodása esetén elszállítja a járművet a legközelebbi töltőállomásig vagy szervizig. Felhívták azonban arra a figyelmet, hogy a kiegészítő biztosítás megkötése plusz költséggel jár.

Befolyásoló tényezők

A két típus árazása közötti lehetséges eltérést befolyásoló tényezők közül a casco esetében elsősorban a magasabb helyreállítási költséget emelték ki, ami nem kizárólag a magasabb alkatrészáraknak köszönhető, hanem annak is, hogy az elektromos autók esetében más javítási lépések merülnek fel – például a rendszer áramtalanítása –, ami belső égésű motoroknál nem jelentkezik. Olyan szervizekben javíthatják ezeket, amelyek megfelelő minősítéssel rendelkeznek, így a javítás magasabb technológiai költséggel jár és megfelelő szakértelem is szükséges hozzá.

Ennek köszönhetően az elektromos autók átlagkárai nagyságrendileg 40-50 százalékkal magasabbak, a casco biztosítás díja is ehhez igazodik.

A kötelező biztosítás esetében még nem érzékelhető ekkora különbség, mint a casconál. Bár a jármű menetdinamikája erősebb – ezáltal nagyobb kárt tud okozni –, ám a megtett kilométerek limitáltak. Ez a két tényező jelenleg kiegyensúlyozza egymást. Akkor lesz a KGFB díjemelésnek is jelentősége, ha az elektromos járművek jóval elterjedtebbek lesznek (körülbelül minden második autó elektromos lesz).

A tulajdonos/sofőr adataiban, illetve a jármű kategóriájában való eltérések kapcsán úgy fogalmaztak, hogy minden adat ugyanúgy befolyással bír a kalkulált díjra.

Ennek megfelelően itt is a vidéken élő, 30 évnél idősebb, több éve balesetmentes vezetők körében érhető el magasabb díjkedvezmény a kötelező biztosítás szempontjából. Casconál a jármű teljesítménye/értéke is fontos tényező, azaz egy kisebb teljesítményű és értékű jármű díja alacsonyabb.

A biztositasipiac.hu kalkulátorának segítségével megnéztünk néhány konkrét példát is a biztosítási díjak alakulására.

kötelező biztosítás esetében egy olyan forgatókönyvet vázoltunk fel, amelyben egy olyan új gépjárművet vásároltunk, amelyet nem terhel hitel vagy lízing, 10001-15000 km átlagos használatot adtunk meg, a sofőr/tulajdonos pedig nem okozott korábban kárt. Ezek alapján így alakultak az árak eltérő gépjárműtípus, életkor és lakóhely szerint:

Kép: Economx

A casco esetében ugyanezekkel az adatokkal dolgozva, A00 bónuszfokozattal és 10 százalékos, 200 ezer forintos önrésszel számolva a következő számokat kaptuk:

Kép: Economx

Kedvezmények

Az elektromos autók biztosítási árainak csökkentése kapcsán arról számoltak be a Hungarikum Alkusz szakértői, hogy ugyanazok a kedvezmények érhetők el a piacon mindkét módozat tekintetében függetlenül a jármű meghajtásától. Nincsenek ugyanis arra vonatkozó jogszabályok, hogy a biztosítóknak bármiféle kedvezményt kellene adniuk az elektromos hajtású járművek után.

Ezzel együtt több társaság is adhat kedvezményt a KGFB-re. Fontos azonban észben tartani, hogy ez üzletpolitikai célú kedvezmény, vagyis bármikor visszavonható. Cascónál a lakossági és flotta szegmensben sincs elérhető kedvezmény, flotta casconál a biztosítók villanyautók esetében magasabb díjtételt, vagy pótdíjat alkalmaznak. 

Hogy a pokolba tud így megdrágulni a kötelező biztosítás?

Számos esetben az inflációt meghaladó mértékben emelkednek a kgfb-díjak és az összegek közt akár 200 százalékos eltérés is lehet – mondták el az Economxnak szakértők.