10 éves a legek metrója: parázs viták és zűrös ügyek övezték a vonal építését

2024. márc 28. 7:11
Megosztás Küldés Messengeren Küldés e-mailben
Csúcsidőben máris zsúfolt a 10 éve üzemelő 4-es metro / llusztráció: MTI-Máthé Zoltán

Csúcsidőben zsúfolt a 10 éve üzemelő 4-es metró / lllusztráció: MTI/Máthé Zoltán

10 éve szállít utasokat a négyes metró, amely az egyik leghányatottabb és legtöbb zűrös üggyel kísért nagyberuházás volt Magyarországon. A vonal építési költsége is hű maradt az elnevezéséhez: a 120 milliárdos tervezett költségvetés helyett végül ennél majdnem négyszer többe, 452 milliárdba került. Ráadásul az M3-as szerelvényfelújítása is véget nem érő, 4,2 milliárd forintos, a BKV által indított perbe torkollott, igaz, itt a felperes már megegyezési hajlandóságot mutat.

A budapesti M4-es metrót nevezhetjük akár a legek metróvonalának is: noha 1998-ban döntött az Orbán-kormány a beruházás megvalósításáról, végül mégis kivonult a támogatásból. Majd 10 évig épült, 2004-ben kapott finanszírozást, és végül 2014-ben adták át. Azóta eltelt 10 év, s már az építése előtt, de közben is parázs viták lángoltak fel körülötte.

Először arról folyt szakmai párbeszéd, van-e egyáltalán szükség az új vonalra, később a közlekedési szakvélemények és költségek emelkedése hatására kurtítottak a vonalon. Ugyan hosszabb távon tervezték a vonal Zugló és Újpalota felé történő meghosszabbítást, ahogy a másik irányba a budaörsi virágpiac felé is tervbe volt ez véve, végül ettől 2011-ben elállt az immár Demszky Gábort főpolgármestert váltó kormánypárti városvezetés.

A korrupció árnyéka: Medgyessy Péter lobbizott az Alstom érdekében?

Már két éve robogtak át a vonal 10 állomásán az Alstom szerelvényei, amikor kirobbant az a több országot is átfogó, idehaza Medgyessy Péter volt miniszterelnök cégéhez köthető korrupciós botrány, amelyet a Magyar Idők írt meg. Eszerint két részletben összesen több mint 597 ezer euró – akkori mintegy 180 millió forint – áramlott a korrupciós botrányba keveredett Alstom francia járműgyártótól Medgyessy Péter családi cégéhez 2007-ben és 2008-ban. Az Alstom pedig megnyerte az a tendert, amely M2 és M4 metróvonalakon közlekedő szerelvények beszállítását tette lehetővé.

Medgyessy Péter azonnal elismerte kapcsolatát az Alstommal, szerinte „a díj a cég árbevétele volt, amely után adózott, és kilenc ember többéves munkájának az ellenértéke”.

A lap az ügyben eljáró magyar nyomozóktól kapott információkra hivatkozva azt is közölte: Medgyessyné Csaplár Katalin magánbankszámláján kötött ki az 597 ezer euró nagy része. Az Alstom ellen Magyarország mellett Nagy-Britanniában és Ausztriában is folyt nyomozás folyt közbeszerzést érintő korrupció gyanúja miatt – írták akkoriban.

A lifteket már javítani kell

Az mindenesetre jó hír, hogy az M4-es metróvonal az átadás óta nagy megbízhatósággal üzemel az utazóközönség nagy megelégedésére – írta a BKV lapunk kérdésére. A 4-es metróvonal állomásai nagy belső terekkel épültek, a természetes megvilágítás előtérbe helyeződött, valamennyi állomás egyedi belső arculatot kapott, minőségi és sajátos anyagok jellemzik a teljes vonalat (döntően mozaik, üveg, corten és látszóbeton), amely több építészeti nívódíjban is részesült. A vonalon gépészetileg is abszolút a jelenkor elvárásainak megfelelő megoldások születtek. A beépített liftek segítségével minden állomás teljesen akadálymentesített, így mindenki egyenlő eséllyel tudja igénybe venni az M4-et: a vakok, gyengén látók, a kerekesszékkel közlekedők, az idősek, a kisgyermekkel utazók is. Természetesen a használat következtében – mivel az utazóközönség létszáma évről évre növekszik, és egyre jobban igénybe veszik a 4-es metrót – felmerülnek kisebb-nagyobb műszaki problémák, pl.: vízbefolyások, mozgólépcső és lift meghibásodások. Ezek azonban a természetes használat következményei, illetve előfordulnak gondatlanságból vagy szándékosan okozott rongálások is. Ezeket a hibákat folyamatosan javítjuk. Problémát jelent a liftek fokozott igénybevételéből adódó – mivel nemcsak a rászorulók használják – elhasználódás, aminek következtében a tervezettnél jóval előbb kellett a középjavításokat elvégezni – számolt be a cég.

Nem maradt pénz a villamosfejlesztésre

„A budapesti közlekedés gerincét adó projekt metróberuházásnak jó, de a 21. század általános közlekedésfejlesztési trendjei szerint már rég nem ilyen gigaberuházásokra lenne szükség. Ugyan a megvalósíthatósági tanulmányban szereplő utasszámokat az M4-es nem, de a reális várakozások szerinti forgalmat jól hozza, ugyanakkor továbbra is kérdéses, hogy a politikai döntés nyomán elköltött százmilliárdok jól hasznosultak-e. Sohase tudjuk meg, hogy az utazóközönség számára nem hozott volna-e nagyobb hasznot, ha inkább villamoshálózat kiterjedt fejlesztésére költi a főváros ezt a temérdek pénzt" – utalt a Spohn Márton, a fenntartható közlekedésért dolgozó egyesület, a Közlekedő Tömeg alelnöke a jóval később megvalósuló budai fonódó villamoshálózatra, vagy a most az önkormányzati választással újra reflektorfénybe került Bajcsy Zsilinszky úti villamos visszatelepítésére, amellyel átszállásmentes kapcsolat jöhetne létre Újpest, illetve a káposztásmegyeri lakótelep felé. Mondhatjuk, hogy az előző EU-s költségvetési ciklusban a 4-es metró felszívta a főváros összes közlekedésfejlesztési forrását, nem maradt pénz egy más városrészeknek is kedvező, átfogó közlekedésfejlesztésre, például külvárosok felé irányuló villamoshálózatok bővítésére, amelyek összességében egy metró árából „kijöttek” volna – szögezte le a közösségi közlekedési szakértő.

Spohn szerint ugyanez a kritika érheti az M3-as metró elhúzódó felújítását is, ami ráadásul nem is fejlesztés, csak a régről elmaradt karbantartások bepótlása. A beruházás költsége teljesen lekötötte a közösségi közlekedés fejlesztésére szánt uniós forrásokat, nem jutott másra pénz.

Nyitott az oroszokkal való megegyezésre a BKV

Ugyan az M3 vonal végre megújult, de a rajta közlekedő új és modern szerelvények helyett az orosz Metrowagonmash-tól (MWM) végül csak felújított régieket kaptunk vissza.

Emiatt a BKV Zrt. 2019. februárjában indított pert az MWM ellen, amely amúgy az M3-as metróvonalon közlekedő új metrókocsik leszállítására kapott megbízást 219,2 millió euró (akkori áron mintegy 69 milliárd forint) ellenében.

A korszerűsítés végül elmaradt, csak éles kritikák sorát kiváltó újragyártás történt. Az orosz cég a perindítás óta eltelt négy évben a periratokat sem vette át, egészen idén júniusig, amikor az MWM végre meggondolta magát, így érdemben megindult a per.

Újabb fejlemény volt, hogy az MWM 2023. decemberében ellenkérelmet nyújtott be az ügyben, így a peres eljárás befejezése tovább húzódik.

A jelenlegi fővárosi követelés nagyjából 100 millió euró és 243 millió forint, továbbá ezen összegek kamatai – írta lapunk kérdésére a BKV Zrt. , hozzátéve: a cég nem zárkózik el az egyezség megkötésétől sem.

BLIKK DOSSZIÉ mappa mappa

4-es metró

Megosztás Küldés Messengeren Küldés e-mailben
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Blikk friss híreit a Google hírfolyamához

Neked ajánljuk

Iratkozz fel hírlevelünkre, legyél képben!
blikk tablet
Nem akarsz lemaradni?
Azonnal tudni szeretnél mindenről, ami fontos? Csatlakozz, mi mindenről értesítünk, ami tényleg számít!
Miért jó ez Neked? 1. Mert képben leszel a nap legfontosabb sztorijait illetően 2. Megkapsz mindent, hogy nagyon jól szórakozz 3. Nem maradsz le a hírekről, nem szalasztod el a lényeget
Egymillió forint kihúzná a bajból?

Nem mindegy, hol vesz fel személyi kölcsönt, hiszen a bankok ajánlatai között jelentős különbségek lehetnek. A Bank360 hitelkalkulátorával könnyen összehasonlíthatja pénzintézetek ajánlatait! Egymillió forint 72 hónapra akár 15,43 százalékos THM-mel is elérhető, egy jó döntéssel a teljes futamidő alatt százezreket spórolhat.

M4 metró perek 10 éves